1 op 3 lokale ondernemers deelt succes liever niet

Reb_Koop_Lokaal_1200x628

Maar liefst 1 op de 3 lokale ondernemers deelt zijn financiële successen liever niet. Dat blijkt uit onderzoek van RegioBank onder 1039 zzp’ers en mkb'ers, uitgevoerd door door PanelWizard.

Successen vooral met partner bespreken

Als ondernemers hun successen delen, doen ze dat het liefst met hun partner (88%), de financieel adviseur of bank (66%) of vrienden en familie (66%). Dat gaat ze een stuk makkelijker af dan met klanten (24%), buurtgenoten (22%) of mensen die zij niet goed kennen (19%).

‘Opscheppen’ over groene cijfers

De vraag is: hoe komt dat? Tweederde van de ondernemers vindt het vooral ‘opschepperig’ overkomen. Vooral in dorpen is dat de heersende opvatting. Bijna driekwart van de dorpsondernemers ziet praten over succes toch gauw als pochen. Hun collega’s in (Rand)stedelijke gebieden hebben daar minder moeite mee: daar vindt 60 procent het maar opschepperij.

Nederlandse ondernemer bescheiden

‘Die bescheidenheid van de lokale ondernemers is herkenbaar’, vertelt Josette Dijkhuizen, ondernemer en Honorair Hoogleraar van Maastricht School of Management. ‘Het is in Nederland niet vanzelfsprekend om met je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Jezelf op de borst kloppen wordt minder gewaardeerd in een dorp dan in een stad. In steden is er meer concurrentie, ben je minder zichtbaar en moet je jezelf daardoor wat meer laten zien.’

Lokale ondernemer maakt regio leefbaar

Toch mogen ze die Hollandse bescheidenheid wel wat meer overboord gooien. Júist de lokale ondernemer stimuleert de leefbaarheid in de regio. Ze zorgen voor verbinding en helpen vaak de plaatselijke sportvereniging of steunen lokale initiatieven. ‘Zo dragen ze op een positieve manier bij aan een gezonde nationale economie’, zegt Dijkhuizen. En dat bléven ze doen tijdens de pandemie. ‘Wij zagen van dichtbij hoe overal in het land lokale ondernemers keihard werkten om hun hoofd boven water te houden en nog steeds actief bijdroegen aan de leefbaarheid in hun buurt’, zegt Rein Wispelweij, directeur bij RegioBank.

Koop bij lokale ondernemer

Na een zwaar coronajaar verdienen lokale ondernemers meer dan ooit een steuntje in de rug . Daarom roept RegioBank de consument op om vooral lokaal te blijven kopen. Met onze landelijke campagne “Koop lokaal” geven we die boodschap extra aandacht. ‘Zo krijgen lokale ondernemers deze zomer het bescheiden podium dat ze misschien liever niet willen, maar wel verdienen’, aldus Wispelweij.

Delen via