Meer buurtgevoel door corona

Vooral jongere generaties voelen zich meer verbonden met hun buurt

De pandemie lijkt een positief effect te hebben op het sociale buurtgevoel onder Nederlanders. We zeggen vaker hallo op straat en hebben de afgelopen tijd ook meer mensen in de buurt leren kennen. Ruim een kwart van de Nederlanders voelt zich sinds het afgelopen halfjaar meer verbonden met hun wijk. Dat en meer blijkt uit onderzoek van RegioBank, uitgevoerd ter ere van het 100 jarig bestaan. Ruim 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder werd gevraagd naar het buurtgevoel. Opvallend is dat vooral jongeren willen helpen bij het verbeteren van hun buurt; ruim een derde van hen vindt het belangrijk om lokaal een steentje bij te dragen.

Herwaardering voor de buurtvereniging

Naast dat we een grotere verbondenheid voelen met onze buurt, hechten we ook meer waarde aan het hebben van een buurtgevoel (36%) en kijken we vaker naar elkaar om (33%). Vooral de jongere generatie - in de leeftijd van 18 tot 24 jaar - laat een opvallende interesse in het buurtgevoel zien sinds de uitbraak van corona.  Zo is bijna de helft in deze leeftijdscategorie  (43%) de sociale rol van onder andere sportverenigingen in de buurt meer gaan waarderen. En ruim een derde van hen (37%) wil graag actief een bijdrage leveren in de buurt, door zich als vrijwilliger in te zetten bij verenigingen of door ouderen en eenzamen in de buurt te helpen.

Buurtgevoel vasthouden

Ook na de pandemie wil een derde van Nederlanders het buurtgevoel vasthouden. “Onderdeel zijn van een lokale samenleving, je eigen buurt, is in waardering gestegen”, vertelt Rein Wispelweij, Directeur bij RegioBank. “Lokale voorzieningen zoals een supermarkt en een klein winkelcentrum zijn belangrijk voor dat buurtgevoel. Uit het onderzoek blijkt dat ook een bank bij die voorzieningen hoort. Bij RegioBank handelen we al 100 jaar vanuit dat buurtbelang. Als het vertrouwde gezicht in de buurt ondersteunen we lokale ondernemers met advies, ook als het even tegenzit. De Zelfstandig Adviseurs kennen de buurt en kunnen nieuwe ondernemers daardoor ook goed helpen. Ook is er het VoordeBuurt Fonds, een initiatief van RegioBank en het Oranje Fonds: een fonds dat lokale stichtingen en initiatieven steunt.”

Goede buur boven verre vriend

Ook het oud-Hollandse spreekwoord ‘Beter een goede buur dan een verre vriend’ werd getoetst in het onderzoek. Anno 2020 blijft dit devies overeind; een zeer ruime meerderheid (69%) kan zich hierin vinden. We hebben ook veel vertrouwen in onze ‘buur’, 61 procent laat hier de huissleutel met een gerust hart achter tijdens de vakantie.

Delen via