Nederlanders steunen lokale ondernemers

Nederlanders Steunen lokale ondernemers

In tijden van corona doen veel Nederlanders liever een boodschap bij de lokale ondernemer dan een winkelketen, en bezoeken ze vaker lokale horecazaken. Het is een bewuste keuze om ondernemers in de buurt te steunen.

Ruim 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder werkten mee aan het onderzoek over lokaal ondernemerschap, dat Direct Research uitvoerde in opdracht van RegioBank. Meer dan de helft gaf aan tijdens de coronacrisis meer te kopen bij lokale ondernemers, dan bij landelijke winkelketens. Vooral jongeren van 18 tot 24 jaar vinden dat belangrijk.

Een fijne buurt

Lokaal ondernemerschap heeft een goede invloed op de buurt, merken de ondervraagden. Vier op de vijf ziet hoe lokaal ondernemerschap de leefbaarheid in de buurt vergroot. Vooral in de dorpen. Zowel in dorp als stad houden mensen van het eigen gezicht van lokale ondernemingen.

Bank in de buurt

Door de coronacrisis hebben mensen meer behoefte aan persoonlijk contact. Het gemak van digitalisering kan persoonlijk contact niet vervangen. Nederlanders vinden het jammer dat steeds meer banken vestigingen sluiten. Ze hebben graag een vestiging van de bank in de buurt. Dit geldt vooral voor dorpsbewoners (70%) en jongeren tussen 18 en 24 jaar.

Lokale groei en bloei

‘Nederlanders waarderen het als hun bank lokaal ondernemerschap stimuleert’, zegt Rein Wispelweij, directeur RegioBank. ‘Samen met onze Zelfstandig Adviseurs, die zelf ook ondernemer zijn, zetten we onze kennis van de regio in om lokale bedrijven en zelfstandige ondernemers te helpen met de juiste financiering en advies. Zo dragen wij bij aan de groei van werkgelegenheid en aan een buurt die groeit en bloeit doordat ondernemers steeds meer lokale producten en diensten aanbieden. En een plek waar het prettig leven, wonen en werken is.’

Wil jij ook kennismaken met een adviseur bij jou in de buurt?

Zoek een adviseur

Delen via