Handige tips voor de belastingaangifte

Belastingaangifte

Ze liggen alweer op de deurmat, de blauwe enveloppen. En dat betekent maar een ding: het is weer tijd voor de aangifte inkomstenbelasting. Van 1 maart tot 1 mei 2019 kunt u aangifte doen over vorig jaar. Raakt u altijd de draad kwijt in box 1, 2 en 3? In dit artikel helpen we u op weg.

Dit heeft u nodig voor de aangifte

Een goede voorbereiding is het halve werk. Pak voordat u aan de slag gaat met de aangifte in elk geval de volgende gegevens erbij:

  • bsn-nummer (ook van uw partner en kinderen als u die heeft)
  • DigiD
  • Jaaropgaven over 2018, of anders uw salarisstroken
  • Jaaroverzicht 2018 van uw betaal-, spaar- en beleggingsrekeningen
  • WOZ-waarde van uw huis in 2018 (peildatum 1 januari 2017)
  • Jaaropgaaf van uw hypotheek
  • Betalingsbewijzen van aftrekposten zoals giften, zorgkosten, partneralimentatie of studiekosten
  • Gegevens van leningen en andere schulden

Bekijk de complete lijst op Belastingdienst.nl

Zo opent u de aangifte

De handigste manier om aangifte te doen is online via Mijn Belastingdienst. Log in met uw DigiD, klik op Inkomstenbelasting en dan op Belastingjaar 2018. U kunt ook aangifte doen via de Aangifte-app. Deze kunt u downloaden in de AppStore of via Google Play. Toch liever papier gebruiken? Dan moet u even bellen met de BelastingTelefoon via 0800-0543.

Vind de weg in box 1, 2 en 3

Tijd om te beginnen! Waarschijnlijk heeft de Belastingdienst al het een en ander voor u ingevuld. Toch is het slim om alles nog even goed te controleren. Heeft u een blanco aangifte voor uw neus? Dan moet u zelf aan de slag. Uw aangifte is opgebouwd uit drie boxen:

  • Box 1: belastbaar inkomen uit werk en woning Hier vult u in wat u in 2018 heeft verdiend aan loon of uitkeringen. Ook de eigen woning en de aftrekbare hypotheekrente moet u hier vermelden.
  • Box 2: aanmerkelijk belang Deze box is alleen van toepassing als u bijvoorbeeld aandelen (minimaal 5%) heeft in een bedrijf.
  • Box 3: vermogen uit sparen en beleggen Hier vult u in wat u heeft aan spaargeld, beleggingen en schulden. Als uw vermogen hoger is dan € 30.000 (zonder fiscale partner) of € 60.000 (met fiscale partner), betaalt u belasting hierover. In 2017 was dit nog € 25.000/€ 50.000.

Aftrekposten. Wat zijn dat en hoe gebruik ik ze?

Sommige uitgaven kunt u aftrekken van de belasting. Dat is gunstig, want het betekent soms dat u minder hoeft te betalen of zelfs nog iets terugkrijgt. Er zijn verschillende aftrekposten die u kunt gebruiken. Vaak gelden hiervoor wel voorwaarden. Lees die dus goed. De meest bekende aftrekposten zijn:

  • Hypotheekrente voor uw eigen woning
  • Kosten die u maakte voor de aan- of verkoop van uw huis, zoals notariskosten (zolang deze betrekking hebben op de eigen woning schuld)
  • Betaalde partneralimentatie
  • Studiekosten
  • Giften aan een goed doel
  • Onderhoudskosten rijksmonumentenpand
  • Lening aan een startende ondernemer (kwijtgescholden durfkapitaal)
  • Reiskosten woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
  • Uitgaven voor bepaalde ziektekosten (die u niet vergoed heeft gekregen)

Welke ziektekosten mag ik dan aftrekken?

De kosten voor de huisarts, tandarts, fysiotherapeut of specialist zijn wel aftrekbaar. Net als verpleging in een ziekenhuis of andere instelling. Ook voorgeschreven (homeopathische) medicijnen kunt u aftrekken. Heeft u maar een paar tientjes aan zorgkosten gemaakt? Dan hebben we slecht nieuws: u mag alleen de kosten aftrekken die boven het drempelbedrag uitkomen. Kosten voor eigen risico, rollators of krukken zijn niet meer aftrekbaar.

Bekijk de volledige lijst van aftrekbare ziektekosten

Wat is een fiscaal partner eigenlijk?

Als u getrouwd bent, een geregistreerd partnerschap heeft of samenwoont (en op hetzelfde adres bij de gemeente staat ingeschreven), is de kans groot dat u een fiscaal partner heeft. U doet dan gezamenlijk aangifte. Dat betekent dat u gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten mag verdelen. Drempelbedragen worden berekend op basis van uw gezamenlijke inkomen. Als u dat slim doet (laat bijvoorbeeld degene met het hoogste inkomen de meeste kosten aftrekken), hebt u de meeste kans op belastingvoordeel.

Lees meer over het fiscaal partnerschap

Hoe kan ik uitstel aanvragen?

U mag tussen 1 maart en 1 mei 2019 aangifte doen. Lukt dat niet door omstandigheden? Dan kunt u ook uitstel aanvragen. Doe dit wel vóór 1 mei 2019 via Mijn Belastingdienst, de BelastingTelefoon of schriftelijk via het uitstelformulier. U krijgt dan tot 1 september dit jaar de tijd om de aangifte in te vullen. Let wel: wanneer u uitstel aanvraagt bent u mogelijk belastingrente verschuldigd. Wanneer de belastingdienst na 1 juli 2019 een te betalen aanslag oplegt, dan betaalt u daarover 4% belastingrente.

Waar let de Belastingdienst dit jaar extra op?

Ieder jaar controleert de Belastingdienst extra op bepaalde onderdelen, omdat daar vaker fouten worden gemaakt. Dit keer is het belangrijk om extra goed te letten op onder andere: restant persoonsgebonden aftrek, de eigen woning en echtscheiding, hypotheekverhoging van een eigen woning, starters en de eigen woning, studiekosten, resultaat overige werkzaamheden, afkoop lijfrente, onjuiste verdeling fiscaal partnerschap, ervenrekening en cryptovaluta.

Aangifte doen voor ondernemers

Had u vorig jaar een eigen bedrijf? Dan verloopt de aangifte voor u iets anders. Waarschijnlijk laat u het door uw accountant doen. Wel zo makkelijk. Doet u het toch zelf, dan heeft de Belastingdienst ook tips voor uw aangifte inkomstenbelasting.

Zo doet u aangifte als ondernemer

Aangifte afronden en verzenden

Heeft u alles ingevuld? Vergelijk uw aangifte dan nog even met die van vorig jaar. Is er iets anders, en zo ja: hoe komt dat? Controleer of u alles goed heeft ingevuld en geen (aftrek)posten over het hoofd heeft gezien. Sla het document dan op en klik op Verzenden. Zo, u bent klaar voor dit jaar! Doet u dit voor 1 april, dan ontvangt u voor 1 juli bericht van de belastingdienst.

Oeps, toch nog een foutje ontdekt na het verzenden? Geen zorgen, u kunt dit nog aanpassen.

Komt u er niet uit met de aangifte? Op de website van de Belastingdienst staat heel veel handige informatie. Ook kunt u bellen met de BelastingTelefoon, of contact opnemen met uw Zelfstandig Adviseur van RegioBank. Wie weet heeft hij of zij nog handige tips!