Blog: 'Kunt u uitleggen hoe Internet Bankieren werkt?'

Kunt u uitleggen Internet Bankieren werkt´
Het leuke van contact met onze klanten is dat je soms niet alledaagse vragen krijgt. Laatst bijvoorbeeld over Internet Bankieren bij RegioBank. De vraag kwam van een dame op leeftijd die, naar eigen zeggen, het internettijdperk gemist heeft. Toch was ze benieuwd naar de mogelijkheden. De uitnodiging voor een demonstratie werd met enthousiasme aangenomen.

Over buren en kleinkind


Het eerste kwartier ging het gesprek over alles behalve Internet Bankieren. Bijvoorbeeld over haar kleinkind Amy, waar ze elke week een middag op past. Of over haar goede contact met de buren. Die houden sinds het overlijden van haar man een oogje in het zeil. Met die hulp kan ze nog prima blijven in het huis waar ze al 46 jaar woont.

Toch overstag

Met het regelen van bankzaken via internet was ze niet bekend. In eerste instantie bestond ook helemaal niet de behoefte om zich erin te verdiepen. Werken op de pc ging nog wel. Maar dat beperkte zich tot het versturen van een enkele e-mail. Of het typen van een eenvoudige tekst in Word. Uiteindelijk ging ze toch overstag. 'Voordat mijn kleinkind van vijf straks eerder internetbankiert dan ik', volgde met een knipoog.

Adresboek handige uitvinding


Mevrouw had al een betaalrekening bij ons. Samen hebben we de aanvraag voor Internet Bankieren direct geregeld. Vervolgens liet ik stap voor stap zien hoe het werkt. Het ging uiteraard niet zo snel als bij een gevorderde internetter. Toch duurde het niet lang voordat de eerste overschrijving was aangemaakt. Het plaatsen van rekeningnummers in het adresboek vond ze 'een handige uitvinding'.

Persoonlijke financiën

Vaak zie je dat eenmaal in gesprek ook andere financiële onderwerpen naar voren komen. Zo ook nu. Mevrouw heeft een koophuis waarvan de hypotheek al volledig is afgelost. Met daarnaast een pensioenvoorziening die ruim voldoende is om van te kunnen leven.

Maatschappelijk werker


Het gesprek onderstreept dat adviseren vaak verder gaat dan het openen van een bankrekening of het verzorgen van een hypotheek. Soms heb ik het gevoel een soort maatschappelijk werker te zijn. Begrijp me niet verkeerd, dat zie ik niet als een nadeel. Juist als een voordeel. De unieke verhalen van mensen maakt het werk afwisselend. Bovendien is het prettig om te merken dat de persoonlijke aandacht gewaardeerd wordt.

Deze keer is het een vrij eenvoudige vraag over Internet Bankieren. De volgende keer een meer complexe hypotheekvraag. Als Zelfstandig Adviseur moet ik van alle markten thuis zijn. Dat mogen klanten ook van me verwachten. Toch zeg ik het ook als wij een probleem niet direct kunnen oplossen. Zo eerlijk moet je ook zijn.