Zo regel je jouw bankzaken veilig

Veilig bankieren is belangrijk. Doet je er al alles aan om fraude te voorkomen? Fraude met je bankpas of interbankieren, een zeer verontrustend idee. De bank doet er alles aan om je bankzaken zo veilig mogelijk te laten verlopen. Je kunt zelf ook je steentje bijdragen.

Phishing

In veel fraudegevallen bij bankzaken, gaat het om phishing: Het hengelen naar vertrouwelijke informatie. Je wordt bijvoorbeeld in een e-mail, brief of via de telefoon gevraagd om je pincode, wachtwoord, beveiligingsgegevens of persoonlijke informatie. Met deze gegevens wordt vervolgens fraude gepleegd. De belangrijkste tip is dan ook: wantrouw dit soort e-mails, brieven en telefoontjes. Een bank communiceert bij voorkeur via het eigen platform (zoals internetbankieren) of in een persoonlijk gesprek. Je bank zal nooit per e-mail, sms of telefoon vragen om je gegevens.

Valse e-mails

Een phishing-e-mail lijkt afkomstig van je bank, door bijvoorbeeld het logo te gebruiken. Enkele manieren waarop je kunt zien dat het om een nepbericht gaat:

  • Het is een onverwachte e-mail van RegioBank.
  • De e-mail is taalkundig ‘slecht’ geschreven (Engels, spelfouten, rare zinnen).
  • De e-mail is niet aan jou persoonlijk gericht.
  • In de e-mail vraagt de beveiligingsafdeling je om iets te doen.
  • Er wordt gedreigd met gevolgen (blokkeren) als je niet direct reageert.
  • Er wordt gevraagd op een link te klikken naar een vreemde website.
  • Er wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden met persoonlijke gegevens.
  • Je mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van ‘spam’ gegeven.

Meer weten? Lees meer over vervalste e-mails en phishing.

Wat kun je doen?

De reclames van Veilig Bankieren ken je misschien nog wel: 'Hang op! Klik weg! Bel je bank!' En dat is precies wat je kunt doen: hang op wanneer je een verdacht telefoontje krijgt. Klik weg wanneer je vreemde e-mails ontvangt. En neem contact op met je bank om te melden wat er gebeurd is. Heb je twijfels over de veiligheid van je internetbankieren, of vreemde meldingen tijdens het regelen van je bankzaken? Ook dan is het verstandig contact op te nemen met je bank. Bankiert je bij RegioBank? Dan kun je bij vragen, twijfels of incidenten 24/7 contact opnemen via 030 - 291 42 90.

Vijf gouden regels

De vijf gouden regels voor veilig (internet)bankieren:

  1. Houd je beveiligingscodes geheim.
  2. Zorg ervoor dat je bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
  3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken.
  4. Controleer je bankrekening.
  5. Meld incidenten direct aan de bank en volg de aanwijzingen van de bank op.

Meer informatie over veilig bankieren kun je vinden op www.veiligbankieren.nl. Dit is het belangrijkste gezamenlijke platform dat banken gebruiken om hun klanten voor te lichten op het gebied van fraude en veiligheid. Heb je twijfels over de veiligheid van je bankzaken? Heb je vreemde e-mails ontvangen, of een verdacht telefoontje? Neem dan direct contact op met je bank. Je kunt RegioBank bereiken op 030 - 291 42 90.

Lees meer over veilig bankieren bij RegioBank