Kosten bij een huis kopen

Als je een huis koopt, krijg je te maken met verschillende kosten. Bij nieuwbouw heb je andere kosten dan bij een bestaand huis. Lees hieronder welke rekeningen je zoal kunt verwachten.

In het kort

De bijkomende kosten zijn gemiddeld 6% van de aankoopprijs van je huis.

Voor nieuwbouw en bestaande bouw gelden verschillende kosten.

Je betaalt zelf voor het hypotheekadvies en de bemiddeling.

Kosten bij een bestaande woning

  • Kosten koper (k.k.): dit is een verzamelnaam voor overdrachtsbelasting (2% van de aankoopprijs) en notariskosten. Kopers van 18 tot 35 jaar betalen eenmalig geen overdrachtsbelasting. Hiervoor geldt onder andere de aanvullende regel dat het huis niet duurder mag zijn dan € 510.000. Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst.
  • Taxatiekosten: de meeste hypotheekverstrekkers eisen een officiële waardebepaling van de woning door een taxateur.
  • Kosten voor een bouwkundig rapport: sommige hypotheekverstrekkers eisen een bouwkundig rapport van de woning, zodat je weet of er bouwfouten of gebreken zijn.
  • Kosten die je aan je aankoopmakelaar moet betalen (courtage).
  • Advies- en bemiddelingskosten: de hypotheekadviseur rekent een vast bedrag of een uurprijs voor zijn advies en de bemiddeling voor het afsluiten van de hypotheek.
  • Aanvraagkosten Nationale Hypotheek Garantie (NHG): voor NHG betaal je in 2024 0,6% van je hypotheekbedrag. Omdat de rente van een hypotheek met NHG lager is, verdien je dit weer terug.
  • Bankgarantie: om zeker te zijn dat je het huis inderdaad wilt kopen, vraagt de verkoper meestal een waarborgsom van 10% in het koopcontract. Als je dit geld niet zelf hebt, kun je een bankgarantie regelen. Hiervoor betaal je een vergoeding: 1% van het garantiebedrag, met een minimum van € 100. De kosten van de bankgarantie zijn verder nog afhankelijk van hoe lang de garantie loopt en hoe hoog de borgsom is. Je zelfstandig adviseur kan de kosten van de bankgarantie precies voor je uitrekenen.
  • Inschrijvingskosten Kadaster: om de woning officieel op je naam te krijgen, ga je naar de notaris. Die zorgt dat de leverings- en hypotheekakte worden ingeschreven bij het Kadaster. De kosten hiervan verschillen per notaris.

Kosten bij een nieuwbouwwoning

Voor een nieuwbouwwoning gelden deels andere kosten. Zo koop je nieuwbouw doorgaans vrij op naam (v.o.n.). Hierdoor betaal je geen overdrachtsbelasting. Daarnaast zijn de notariskosten voor een deel bij de prijs inbegrepen. Nog een belangrijk verschil met bestaande bouw: je betaalt al vóórdat je de sleutel krijgt.

  • Het deel van het hypotheekbedrag dat je leent voor de verbouwing, bouw of aankoop van de woning, wordt op een geblokkeerde spaarrekening gezet: uw bouwdepot. Vanuit dit bouwdepot betaal je de rekeningen van bijvoorbeeld de aannemer of projectontwikkelaar. Dat gebeurt in termijnen: bij iedere oplevering van de bouw maak je een termijn over.
  • Je betaalt de aannemer ook bouwrente: rente voor het voorschieten van de kosten. De bouwrente kan (onder voorwaarden) worden meegefinancierd in de hypotheek.
  • Over je hypotheek betaal je vanaf de dag van verstrekking hypotheekrente en aflossing. Over het hypotheekbedrag dat in het bouwdepot wordt gestort, ontvang je rente. De door jou te betalen hypotheekrente en aflossing verrekenen we met de ontvangen rente over het bedrag dat in het bouwdepot zit. Naarmate het bedrag in het bouwdepot lager wordt, ontvang je dus minder rente.
Met welke kosten kun je te maken krijgen?
Kosten Bestaande bouw Nieuwbouw
Overdrachtsbelasting Soms* Nee
Taxatie Ja Soms**
Bouwkundig rapport Soms Nee
Makelaar Soms Nee
Notariskosten Ja Ja, gedeeltelijk
Bouwrente Nee Ja
Hypotheekrente bij bouw Nee Ja
Advies- en bemiddelingskosten Ja Ja
Aanvraag NHG Soms Soms
Bankgarantie Soms Soms
Inschrijvingskosten kadaster Ja Ja

* Ben je tussen de 18 en 35 jaar, dan betaal je eenmallig geen overdrachtsbelasting. Hiervoor gelden een aantal voorwaarden. Bekijk welke voorwaarden gelden om geen overdrachtsbelasting te hoeven betalen.

** Bij nieuwbouw betaal je in principe geen taxatiekosten. Soms kan wel een taxatierapport nodig zijn. Je adviseur kan je hier meer informatie over geven.

Kosten huis kopen deels aftrekbaar

Een aantal bijkomende kosten die je betaalt voor het afsluiten van je hypotheek voor je woonhuis kun je in datzelfde jaar aftrekken van je inkomen voor de Belasting. Zoals de kosten voor hypotheekadvies en de taxatie. Let op: kosten voor de makelaar vallen hier bijvoorbeeld niet onder, want die maak je niet voor je hypotheek.

Meer informatie over wonen en je hypotheek

Je eerste koophuis

Een ander huis kopen

Stappenplan Ander huis kopen

RegioBank team

Onafhankelijk hypotheekadvies

Onze adviseurs helpen je graag met het kiezen van de hypotheek die bij je past.