Incasso’s digitaal ondertekenen

Betaalt u via een incasso? Dan kunt u nu machtigingen voor eenmalige of doorlopende incasso’s digitaal ondertekenen. Biedt de incassant de mogelijkheid om een machtiging digitaal te ondertekenen en heeft u Internet Bankieren en een digipas? Dan kunt u machtigingen digitaal goedkeuren. Dan kunt u hiervan gebruik maken. Hier hoeft u verder niets meer voor te doen.

Machtigingen geven

U kunt voor verschillende producten en diensten een incassomachtiging afgeven. Bijvoorbeeld als u iets wilt kopen, een abonnement of verzekering wilt afsluiten of een donatie wil doen aan een goed doel. Door een incassomachtiging af te geven, geeft u goedkeuring aan een bedrijf om eenmalig of periodiek geld van uw rekening te halen.

Voordelen van betalen via een incasso

  • U bent altijd op tijd met uw betaling.
  • Door het digitaal ondertekenen van de incassomachtiging hoeft u geen fysieke incassomachtiging meer te tekenen of terugsturen.

Het proces

Met een digitale incassomachtiging geeft u toestemming aan bedrijf of instelling om eenmalig of periodiek geld van uw rekening af te schrijven. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe het digitaal ondertekenen van een incassomachtiging werkt.

Elke digitale machtiging doorloopt het volgende proces:

  • U koopt een product of dienst en kiest een van de betaalmethoden die de verkoper weergeeft betaalpagina.
  • U kiest betalen met eenmalige of doorlopende incasso en kiest voor 'Incassomachtigen via uw bank'. U herkent een digitale incassomachtiging aan dit logo en 'Incassomachtigen via uw bank'.
  • U kiest voor RegioBank.
  • U controleert de gegevens in het scherm, zoals de naam van de incassant en het betalingskenmerk. Controleer altijd of de pagina beveiligd is*.
  • U kiest welke betaalrekening u wilt gebruiken en controleert de juridische gegevens op het scherm.
  • Met uw digipas ondertekent u de digitale incassomachtiging.
  • U krijgt na het ondertekenen een bevestiging dat de incassomachtiging is afgegeven. U kunt deze bevestiging uitprinten en opslaan.
  • Soms kan het zo zijn dat u zelf nog een actie moet ondernemen als u een goedkeurings- of blokkadelijst heeft. Dit vindt u terug in het laatste scherm (de bevestiging).

Goedkeurings-en blokkadelijst

U kunt incassomachtigingen toevoegen aan een goedkeuringslijst of blokkadelijst. Hieronder leest u wat u met deze lijsten kunt doen.

Blokkadelijst

  • Met de blokkadelijst kunt u specifieke Europese incasso’s blokkeren. U zet incassomachtigingen die geen geld van uw rekening mogen afhalen op deze lijst.
  • Incasso’s van bedrijven op die op uw blokkadelijst staan worden automatisch geweigerd.
  • Als u een digitale machtiging geeft aan een bedrijf of instantie die op uw blokkadelijst staat, dan wordt deze automatisch van uw blokkadelijst verwijderd.
  • Incasso’s die niet op uw blokkadelijst staan kunt u tot 15:00 uur op de laatste werkdag voor de incassodatum weigeren.

Goedkeuringslijst

  • Kiest u ervoor om gebruik te maken van de goedkeuringslijst? Dan worden alle Europese incasso’s standaard geblokkeerd.
  • Alleen bedrijven of instanties die u op uw goedkeuringslijst heeft gezet mogen geld van uw rekening afschrijven.
  • Geeft u een digitale incassomachtiging af aan een bedrijf of instelling? Dan wordt deze automatisch toegevoegd aan uw goedkeuringslijst.

Let op
Maakt u gebruik van de goedkeuringslijst en vergeet u een incassomachtiging toe te voegen op uw goedkeuringslijst? Dan loopt u de kans dat u een betalingsachterstand oploopt.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Uw Zelfstandig Adviseur van RegioBank helpt u graag.

Lees hier meer over Incasso’s

Lees hier meer over veilig bankieren