Veilig apparaat en verbinding

Beveilig uw computer, tablet en smartphone

  • Zorg dat de geïnstalleerde software (uw besturingssysteem en beveiligingsprogramma’s als virusscanner en firewall) op de apparatuur die u voor uw bankzaken gebruikt, is voorzien van actuele (beveiligings)updates.
  • Installeer geen illegale software.
  • Beveilig de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken met een toegangscode.
  • Zorg ervoor dat uw digipas en de Mobiel Bankieren app niet door onbevoegden kunnen worden gebruikt.
  • Denkt u dat uw computer is geïnfecteerd met een virus? Laat uw computer nakijken en, als dat nodig is schonen door een gespecialiseerd bedrijf of uw computerleverancier.

Controleer de beveiligde verbinding

Controleer altijd als u gaat internetbankieren of betaalt via internet het volgende:

  • Heeft u verbinding met een (draadloze) netwerk die u kent en vertrouwt? Wees altijd voorzichtig met openbare wifispots. Bijvoorbeeld op een terras.
  • Begint het internetadres met https:// (bevat dus een S)? De 's' staat voor 'secure' (=beveiligd). Staat er alleen 'http' (zonder 's') dan is de internetverbinding niet beveiligd.
  • Is het adres van RegioBank juist gespeld: www.regiobank.nl? Fraudeurs proberen u soms te misleiden door websites te bouwen met een net iets andere naam, zoals www.regobank.nl of regiobnk.nl.
  • Staat er een slotje in de browser en/of kleurt de adresbalk gedeeltelijk of helemaal groen?
  • Is het gebruikte certificaat echt en geldig?

Slotje en groene adresbalk

Een beveiligde pagina is ook te herkennen aan de aanwezigheid van een (hang)slotje, vaak in combinatie met een gedeeltelijk of volledig groen gekleurde adresbalk. Controleer altijd of dit ook bij u zo is. Heeft u Internet Explorer 11 dan ziet dit er bijvoorbeeld zo uit:

Slotje veilige verbinding

Blijft de adresbalk wit, kleurt hij rood of krijgt u een foutmelding als de browser een nieuw beveiligingscertificaat niet herkent? Dan is de verbinding niet veilig. Wij adviseren u in dat geval het volgende te doen:

  • Download de nieuwste versie van uw browser (Internet Explorer, Firefox, Chrome of Safari).
  • Download en installeer de meest actuele updates voor uw browser en computer.

Kleurt de adresbalk nog steeds rood of wit? Neem dan contact met ons op via 030 - 291 42 90.

Certificaat

Een certificaat geeft aan of de verbinding met de website 'versleuteld' is en niet voor derden leesbaar. Ook controleert u met het certificaat of u echt met de website van RegioBank te maken heeft. Als u het juiste adres https://www.regiobank.nl/ intypt, ziet u als het goed is het aan RegioBank verleende en geldige certificaat (met de juiste sleutel) van RegioBank. Als dit niet zo is, dan krijgt u een melding. Negeer zo’n certificaatmelding niet, maar lees deze goed en neem bij twijfel contact op met de Helpdesk Internet Diensten op 030 - 291 42 90.

Hoe controleert u het certificaat?

  • Controleer of uw adresbalk (een beetje of helemaal) groen kleurt.
  • (Dubbel)klik op het slotje in uw adresbalk. Het certificaat verschijnt.
  • Controleer of het certificaat verleend is aan RegioBank N.V.
  • Controleer of het certificaat is uitgegeven door DigiCert.

Om 100% zeker te zijn dat het certificaat echt is, kunt u ook de vingerafdruk (of 'fingerprint') van het certificaat controleren. U vindt de vingerafdruk door:

  • (Dubbel)klik op het slotje in uw adresbalk
  • Kies voor Certificaat weergeven
  • Ga naar 'Details'
  • Controleer of de 'Vingerafdruk' of 'Fingerprint' er als volgt uitziet: ‎06:69:30:4C:0D:5F:82:99:A0:2F:13:A6:CA:16:8D:C5:61:53:17:9E

Twijfelt u?

Als u twijfelt, bel ons dan op 030 - 291 42 90.

Vreemde e-mail ontvangen?
Als u een mail heeft ontvangen die u niet vertrouwt, mail ons:
valse-email@regiobank.nl

Kwetsbaarheid melden?

Een (mogelijke) zwakke plek ontdekt in onze online dienstverlening?

Mail ons:
responsible-disclosure@regiobank.nl