Wat is phishing?

Phishing betekent letterlijk 'vissen' naar vertrouwelijke informatie. Vraagt een onbekende of bekende instantie naar uw creditcardnummer, pincode, wachtwoord van uw digipas of andere persoonlijke gegevens? Werk dan nooit mee. RegioBank vraagt u dit nooit.

Phishingmail ontvangen?

Denk u dat u een phishingmail heeft ontvangen? Log dan nooit in via de link in de e-mail. Houd uw toegangsnaam, wachtwoord en/of pincode van uw digipas altijd geheim. Zo voorkomt u misbruik van uw rekening. Ook vragen we u om deze e-mail naar ons door te sturen naar: valse-email@regiobank.nl of met ons contact op te nemen via 030 - 291 42 90.

Hoe herkent u phishing?

Phishing gebeurt meestal via e-mail. U ontvangt dan een e-mail die van de bank afkomstig lijkt, met de vraag om uw gegevens in te vullen. Of de e-mail stuurt u via een link naar een onveilige nagemaakte RegioBank-website. Heeft u het vermoeden dat u een phishingmail heeft ontvangen? Kijk dan of de e-mail die u heeft gekregen, voldoet aan een of meer van onderstaande kenmerken van een phisingmail:

  • Het is een onverwachte e-mail van RegioBank.
  • De e-mail is taalkundig ‘slecht’ geschreven (Engels, spelfouten, rare zinnen).
  • De e-mail is niet aan u persoonlijk gericht.
  • In de e-mail vraagt de beveiligingsafdeling u om iets te doen.
  • Er wordt gedreigd met gevolgen (blokkeren) als u niet direct reageert.
  • Er wordt gevraagd op een link te klikken naar een vreemde website.
  • Er wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden met persoonlijke gegevens.
  • Uw mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van ‘spam’ gegeven.

Geklikt op een link in een phishingmail?

Vul uw gegevens niet in op het inlogscherm. Sluit het scherm door op het kruisje rechtsboven in het scherm te klikken. Of sluit het scherm door uw internetbrowser te sluiten. Verwijder de e-mail uit uw mailbox.

Gegevens ingevuld in of via een phishingmail?

Heeft u geklikt op een link in een phishingmail en uw gegevens ingevuld? Sluit het scherm door te klikken op het kruisje rechtsboven in het scherm. Of sluit het scherm door uw internetbrowser te sluiten. Neem direct contact met ons op via 030 - 291 42 90.

Controleer in beide gevallen uw computer direct op malware (schadelijke en/of kwaadaardige computerprogramma’s) en verwijder de malware als deze wordt aangetroffen. Dit doet u onder andere met een virusscanner die malware opspoort en verwijdert. Kunt u dit niet zelf of twijfelt u of er malware op uw PC zit? Laat u dan helpen door een deskundige of gespecialiseerd bedrijf.

Phoning

Internetcriminelen gebruiken ook de telefoon om uw digipasgegevens en digicode te achterhalen (phoning). Criminelen kunnen zich aan de telefoon voordoen als een bankmedewerker die uw gegevens wil verifiëren. Bijvoorbeeld omdat er problemen zijn met uw rekening. Wees hier alert op en houd uw gegevens altijd voor uzelf.

Lees meer over phishing en phoning op veiligbankieren.nl

Twijfelt u?

Als u twijfelt, bel ons dan op 030 - 291 42 90.

Vreemde e-mail ontvangen?
Als u een mail heeft ontvangen die u niet vertrouwt, mail ons:
valse-email@regiobank.nl

Kwetsbaarheid melden?

Een (mogelijke) zwakke plek ontdekt in onze online dienstverlening?

Mail ons:
responsible-disclosure@regiobank.nl