Archief blog directievoorzitter RegioBank

Hier leest u de voorgaande blogs van Hans van den Bor.

Gezamenlijk belang
Ik blijf het belangrijk vinden: het bevorderen van bancaire voorzieningen die bijdragen aan de leefbaarheid. In december 2014 sloot ik namens RegioBank een convenant met minister Blok (Wonen en Rijksdienst). Maar hoe draagt dit bij aan de leefbaarheid? Dat wilde ik de minister graag laten zien. Ik ging met hem langs bij de RegioBank in Bleskensgraaf en Zierikzee. Deze twee plaatsen zijn kenmerkende voorbeelden van initiatieven van RegioBank om dorpen en kleine kernen levendig en leefbaar te houden.

Meest gefotografeerde pinautomaat
In Bleskensgraaf bracht RegioBank de geldautomaat terug, met twee lokale ondernemers. Die geldautomaat in de lokale Spar buurtwinkel (waar we samen met de lokale pers heenliepen) is -denk ik weleens gekscherend- de meest gefotografeerde geldautomaat van Nederland. Het lijkt wellicht een detail, zo’n geldautomaat, maar er werd mij toch weer bevestigd hoe groot de impact ervan kan zijn. ‘Vanaf het moment dat de geldautomaat in het oude gemeentehuis gesloten werd, was pinnen van geld het gesprek van de dag’, vertelde de ondernemer van de plaatselijke Spar. Mooi om te zien dat de geldautomaat zo aanslaat. Ik denk dat contant geld nog steeds een voorname rol in ons betalingsverkeer inneemt. Het is gewoon prettig om dichtbij huis over contant geld te beschikken.

Belangrijk signaal
Na Bleskensgraaf vertrokken we naar Zierikzee. De locatie in Zierikzee was niet zomaar gekozen. Medio vorig jaar werd daar nog een leefbaarheidsbijeenkomst VoordeBuurt georganiseerd door onze Zelfstandig Adviseur. Ook de wethouder uit Zierikzee belast met leefbaarheid, was aanwezig. Een belangrijk signaal! Juist als het gaat om het behoud van leefbaarheid is het goed dat iedereen betrokken is. Voor ons als RegioBank is het belangrijk dat dorpen en kleine kernen leefbaar en aantrekkelijk blijven om te wonen. Daarom zitten wij ook in die plaatsen. Maar volgens mij hebben we daarin wel een gezamenlijk belang met de gemeente, lokale middenstand, verenigingen en overige betrokkenen. Ik ben blij met de Spar als partner op dit gebied. Een bank in de buurt is wat de mensen willen, maar volgens mij geldt dat net zo goed voor een buurtsuper.

Later las ik een quote van de minister in het persbericht: ‘Het is goed te zien dat ondernemers lokaal betrokken zijn bij het op peil houden van de leefbaarheid. Complimenten voor RegioBank en Spar.’ Fijn dat de politiek waardering heeft voor onze inspanningen voor leefbaarheid. Natuurlijk zijn we een commercieel bedrijf, maar ook wij maken deel uit van een lokale samenleving. Daar moet je dan ook je verantwoordelijkheid in nemen. En ik ben ervan overtuigd dat de Minister dit nu ook weet.

Hans van den Bor
Datum: 9 februari 2016

Blijven onderscheiden
'Het eerste van de vette jaren is daar', kopte de Volkskrant begin januari. Volgens het artikel gaat 91% van de Nederlanders erop vooruit in netto inkomen. Mede dankzij het belastingplan van Staatssecretaris Wiebes.

Dat het beter gaat met de economie, is ook duidelijk zichtbaar in de Nederlandse woningmarkt. De oplevende economie zorgt ervoor dat het aantal woningaankopen stevig toeneemt. Maar met deze oplevende economie, neemt ook de onderlinge concurrentie toe. Dit onderstreept het belang van jezelf onderscheiden. Voor RegioBank is dit misschien wel extra belangrijk. Bij onze Zelfstandig Adviseurs liggen immers meerdere hypotheek-aanbieders 'op het schap'. De klant kan dus kiezen.

Goede nazorg
Wat mij betreft is dit onderscheid zeker niet alleen afhankelijk van de rente. Zo vind ik een goede nazorg minstens zo belangrijk. Er zijn immers allerlei factoren die de (woon)situatie kunnen veranderen. Een goede financiële dienstverlener gaat dit regelmatig na en blijft in gesprek met de woningeigenaar. Het initiatief tot deze gesprekken moet zeker niet alleen bij de consument liggen.

Vasthouden
Dit betekent ook iets voor de rol van RegioBank. Onze tussenpersonen kunnen deze nazorg alleen leveren als wij hierin meedenken en ze actief ondersteunen. En daar doen we dan ook ons best voor. Recent kregen we erkenning voor deze inspanningen. Uit onderzoek van de Nationale Hypotheekbond bleek dat intermediairs ons verkozen tot beste geldverstrekker. Onze nazorg en duidelijkheid in onze communicatie waren hierin belangrijke factoren. Betekent dit dat we nu achterover gaan zitten? Integendeel! De consument heeft keuze genoeg en is dan ook terecht kritisch. Het is nu aan ons om dit vast te houden, als we ons willen blijven onderscheiden. En wat mij betreft is dit de manier.

Datum: 18 januari 2016

Het beste van twee werelden
Herkent u dat? Het jaar is weer bijna voorbij en u denkt bij uzelf, ‘Wat is het toch snel gegaan!’ Ik heb dat eigenlijk ieder jaar, maar de laatste jaren zeker. RegioBank is volop in ontwikkeling en daardoor vliegt de tijd voorbij.

Verandering
Rond de Kerst neem ik daarom altijd heel bewust een moment van rust. Ook nu weer. Tijd om even terug te blikken op het afgelopen jaar. Wat is er allemaal gebeurd? Genoeg bij de banken! Dit jaar met name rondom het online en mobiel bankieren. De mobiele apps bieden steeds meer mogelijkheden. Er werd geëxperimenteerd met een 'mobiele portemonnee'. En u kunt tegenwoordig uw hypotheek volledig online afsluiten, als u dat zou willen.

Windeieren
Is dat een goede zaak? Dat is lastig te beantwoorden. Het is goedkoper, maar is het ook wat iedere klant wil? Natuurlijk, ook RegioBank innoveert. We hebben een Mobiel Bankieren app (die onze klanten goed waarderen). En ook wij kijken naar de mogelijkheden van een mobiele portemonnee. Maar zijn dat de redenen waarom onze klanten ons zo waarderen? Ik denk dat ‘m dat ook vooral zit in de persoonlijke aandacht en service van onze Zelfstandig Adviseurs.
Dat dit gewaardeerd wordt, bleek ook dit jaar weer. RegioBank is de derde bank met een positieve 'NPS'. Die NPS zegt iets over hoeveel van onze klanten ons zouden aanbevelen aan hun familie en vrienden.

Het beste van twee werelden
Wat mij betreft gaat RegioBank zich richten op het beste van twee werelden. Zodat ik eind volgend jaar -als ik weer terugblik- kan vaststellen dat we onze digitale diensten verder uitbouwden. Maar dan wel mét behoud van de persoonlijke aandacht die onze klanten zo waarderen. Een mooi streven voor 2016, die we over een kleine twee weken gaan inluiden. Met vrienden en familie, onder het genot van een hapje en een drankje. Ik wens iedereen fijne dagen. Tot volgend jaar!

Datum: 23 december 2015

Even langs de geldautomaat? Niet in de regio.
Laatst toonde mijn zoon mij zijn nieuwste aankoop; een klein portemonneetje, waarbij hij met 'n knopje zijn pasjes omhoog schoot. 'Super handig!' legde hij uit en liet me zien hoe het werkte. En waar laat je dan je munt- en briefgeld…?, vroeg ik, want daar was duidelijk geen ruimte meer voor. M'n zoon keek me wat ongeloofwaardig aan. 'Hoezo? Ik kan toch gewoon met m’n pinpas betalen?'

Tekenend
Deze reactie is tekenend voor de huidige trend, waarbij de rol van contant geld verandert. En waarin bancaire voorzieningen -met name in gebieden buiten de steden- gestaag afnemen. De consument kan haar bankzaken steeds meer digitaal regelen. En in reactie daarop bouwen banken hun fysieke aanwezigheid in de regio af. Zowel bankkantoren als geldautomaten verdwijnen. Mijn zoon maakt zich hier duidelijk niet druk om, maar veel inwoners van anticipatiegebieden (toekomstige krimpgebieden) wel.

Dit bleek uit onderzoek wat wij in april lieten uitvoeren onder 1100 inwoners van kleine gemeenten. De resultaten spraken voor zich; ruim 77% wil graag geld wil opnemen in het eigen dorp, terwijl bij 12% van de respondenten de geldautomaat al verdwenen is. En ik vrees dat dit percentage alleen maar toeneemt

20 minuten
Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer berekende onlangs dat 99,5% van de mensen een geldautomaat binnen 5 km heeft. Probleem opgelost? Niet echt. Een geldautomaat op 5 km afstand betekent misschien wel ruim 20 minuten fietsen. 'Even langs de geldautomaat' kan dan niet meer. En dat terwijl Nederlanders nog steeds graag met contant geld betalen; in de horeca, bij winkels, supermarkten en op de markt.

In stand houden
Ik realiseer mij dat door toenemende digitalisering het bancaire landschap verandert. En dat het moeilijk is om bancaire voorzieningen in landelijke gebieden in stand te houden. Maar moeilijk, betekent niet dat dit niet kan. Wij bewijzen dit elk jaar opnieuw, door de bank in de buurt te blijven. En dat mensen dit waarderen, bevestigt ons onderzoek. De volgende generatie denkt hier wellicht anders over, maar ik begrijp de behoefte aan een geldautomaat in de buurt wel. Voorlopig houd ik het dus nog maar even bij mijn 'ouderwetse' portemonnee.

Datum: 1 december 2015

Gewoontedieren
Onlangs wilde ik overstappen naar een andere internetprovider. Eerlijk gezegd speelde ik al een hele tijd met dat idee, maar schoof het almaar voor mij uit. Al die rompslomp! Toen bij mij thuis glasvezel werd aangelegd, heb ik de knoop doorgehakt en ben ik overgestapt. Achteraf was het een fluitje van een cent. Had ik veel eerder moeten doen!

Overstappen
Ik ben een gewoontedier. Net als veel andere Nederlanders. Ook al roepen we heel hard ‘we stappen over!’, we doen het niet. Ook al zijn we niet tevreden. De laatste 5 jaar stapten tussen de 4 en 7% van de Nederlanders over van zorgverzekeraar, ook al had een veel groter aantal dit voornemen. Iedereen weet dat overstappen van energieleverancier je honderden euro’s kan besparen. Toch stapt jaarlijks maar zo’n 10 tot 13% van de huishoudens over. Dan vraag je je toch af waarom.

Rompslomp
In een artikel van de NOS (april 2015) stond dat volgens een poll zo’n 40% van de mensen aangeeft een andere bank te zoeken omdat ze niet tevreden zijn. Uiteindelijk stapten er toch maar zo’n 100.000 over, ongeveer 0,5% van de 22 mln. bankrekeningen in Nederland. Hoe dit komt…? Misschien ook wel door de verwachte rompslomp.

Geen drempel
Uit onderzoek van Kassa (april 2015) bleek dat 13% van de mensen die overwoog om over te stappen van bank, dat naar RegioBank wil doen. Misschien bent u wel één van deze mensen. Ik kan me voorstellen dat u hier tegenop ziet. Maar het regelwerk mag wat mij betreft geen drempel vormen! En precies daarom helpen onze Zelfstandig Adviseurs u hier graag mee. En ik weet uit ervaring; als je eenmaal overgestapt bent, dan ben je er blij mee!

Datum: 24 september 2015

Op de goede weg
Ik ben super trots! Uit het Consumentenbond onderzoek ‘Bankenmonitor’ van juli/augustus komt RegioBank van alle Nederlandse banken als derde uit de bus. En niet zomaar: we krijgen onze klanten een ruime 8! Ik ben heel erg blij met deze score. Onze inzet wordt echt beloond.

Thuis voelen
De uitslag zet mij ook aan het denken; wat doen wij anders dan andere banken? En wat wordt er door onze klanten zo gewaardeerd? Volgens mij gaat het vooral om de dienstverlening. U bent als klant bij ons geen rekeningnummer. U hebt te maken met een adviseur die u persoonlijk kent en weet wie u bent. Wij zijn en blijven in de buurt, maar zijn ook vooral een nuchtere Nederlandse bank. Zonder poespas en gedoe. Ik ben ervan overtuigd dat onze klanten dit plezierig vinden. En ik word hier ook in bevestigd, want steeds meer Nederlanders voelen zich bij ons thuis.

Keuzes bieden
Ook Internet Bankieren viel in de smaak, zo bleek. Onze klanten beoordeelden het met een 8.3. Heel positief, gezien de ontwikkelingen die ik in de markt zie; steeds meer klanten kiezen namelijk zelf hoe ze hun bankzaken regelen.

Natuurlijk zijn onze klanten welkom op kantoor. Ook u kunt waarschijnlijk tal van situaties bedenken waarin u even langs wilt komen. Juist daarom blijven wij ook in de buurt. Maar dat betekent niet dat we geen andere mogelijkheden bieden. U wilt ook graag bepaalde bankzaken zelf regelen. En snel inzicht hebben in uw financiële situatie. Begrijpelijk. Dat geldt voor mij ook. Daarom bieden we niet alleen Internet Bankieren, maar ook een Mobiel Bankieren app. Heeft u ‘m al geprobeerd?

Streven
Deze mooie score bevestigt voor mij dat we met RegioBank op de goede weg zijn. En dat we onze huidige koers moeten vasthouden. Met mijn collega’s bij RegioBank en met de Zelfstandig Adviseurs bij u in de buurt blijven we ons inzetten voor een goede dienstverlening. Want we willen dit topresultaat natuurlijk minimaal evenaren of, nog mooier, verbeteren!

Datum: 7 augustus 2015

Maatschappelijke betrokkenheid geeft RegioBank kleur
Mei was voor RegioBank een maand met mooie resultaten op maatschappelijk vlak. De lancering van een vernieuwde VoordeBuurt site droeg daar in grote mate aan bij. VoordeBuurt.nl zorgt ervoor dat mensen in dorpen en kleine steden met elkaar informatie en oplossingen delen die hun kwaliteit van leven kunnen verbeteren. Initiatiefnemers worden geïnspireerd om hun buurt een beetje beter te maken. Ik ben zelf opgegroeid in een dorp en weet dat voorzieningen behouden belangrijk is voor de kwaliteit van je leefomgeving. In bepaalde delen van Nederland hebben bewoners te maken met bevolkingskrimp. De trek naar de stad is daar voelbaar. Dit zorgt ervoor dat voorzieningen anders of minder gebruikt worden en daardoor verdwijnen. De bevolking vergrijst en hierdoor is er behoefte aan een andere invulling van bijvoorbeeld het zorgaanbod. Ook zien verenigingen het ledenbestand kleiner worden. Vrijwilligers krijgen daardoor meer taken. VoordeBuurt helpt mensen om oplossingen te vinden voor de problemen die ze ondervinden. Er staan leuke nieuwe initiatieven op de site waar ze kennis en inspiratie uithalen zoals Spek de Clubkas en Oma’s pop-up restaurant. Prachtig om te zien.

Vrijwilligers verdienen waardering voor hun enorme inzet. Al een aantal jaren zijn we daarom partner van Penningmeester van het Jaar. Als jurylid heb je het niet gemakkelijk. Dit jaar waren er meer dan 1300 genomineerden en zijn er 200.000 stemmen uitgebracht. Uit de motivaties van de nomineerders blijkt de tomeloze inzet van penningmeesters voor het verenigingsleven. We hebben gekozen voor een penningmeester die zich inzet voor de gehandicaptensport. Deze verenigingsbranche heeft nog meer dan andere verenigingen last van bezuinigingen bij overheid en sponsoren. Toch weet John Ursem de vereniging financieel gezond te houden, een terechte winnaar.

Eind mei hebben we de tweede bijeenkomst gehouden met de Raad van Advies voor Leefbaarheid. Wethouder Herwil van Gelder uit krimpgemeente De Marne in Noord Groningen deelde zijn bevindingen met ons. Heel interessant hoe een krimpgemeente probeert te roeien met de riemen die ze heeft. Ook spraken we over de resultaten van ons eerste leefbaarheidsonderzoek: RegioBank Leefbaarheidsmonitor 2015. De belangrijkste conclusies stonden op 1 juni in het nieuwsblad Trouw en op Banken.nl.

Door deze maatschappelijke inzet krijgt RegioBank nog meer kleur. De betrokkenheid bij leefbaarheid past bij ons merk en onze plaats in de regio. Samen met onze Adviseurs zetten wij ons hiervoor in!

Datum: 11 juni 2015

Ik ben heel blij en trots!
Voor het eerst in de geschiedenis heeft RegioBank een positieve Net Promoter Score (NPS) behaald: steeds meer klanten belonen onze dienstverlening met een mooi cijfer en bevelen ons aan bij anderen. Ik ben hier erg blij mee en het maakt mij ook heel trots. Trots op alle collega’s van RegioBank die iedere dag hun best doen om het belang van onze klanten centraal te stellen. Maar ik ben minstens zo trots op onze Adviseurs. Zij hebben elke dag direct het contact met onze klanten en samen zorgen we ervoor dat zij tevreden zijn over RegioBank.

RegioBank behoort dankzij deze mijlpaal tot een select gezelschap van banken in Nederland. En dat is heel bijzonder. Ik ben heel blij dat onze klanten RegioBank zo goed waarderen. Het bewijst dat wij als RegioBank passen bij wat een klant zoekt bij een bank. Een bekend gezicht in de buurt. Persoonlijk en betrokken, zonder poespas en gedoe. In de Nederlandse cultuur geven klanten niet zomaar snel een 9 of een 10. Daarom is dit echt een kroon op het werk van RegioBank.

Ik wil afsluiten met een groot compliment aan onze Adviseurs en alle collega’s van RegioBank. We zijn allen hartstikke blij en trots op RegioBank, met recht úw bank. En dit is nog maar het begin. Want natuurlijk blijven wij én onze Adviseurs zich keihard inzetten om elke dag te bouwen aan het vertrouwen van onze klanten.

Datum: 11 mei 2015

Penningmeester onmisbaar voor bestaansrecht sportverenigingen
Je zal vandaag de dag maar penningmeester zijn van een vereniging. Ik denk dat dit vaak wordt onderschat. Het is zeker geen gemakkelijke klus! Inkomsten uit sponsoring staan steeds meer onder druk. En ook de contributies, de aloude basis voor de verenigingsfinanciën, zijn geen vetpot. Daarboven op hebben penningmeesters ook te maken met teruglopende gemeentesubsidies. Ook dat is een steeds moeilijker verhaal. Gemeenten moeten vaak passen en meten, waarbij de verenigingen steeds vaker het kind van de rekening zijn. Dat is een verkeerde trend! Verenigingen zijn het cement van de samenleving, dat vind ik echt. Het belang van sportverenigingen wordt te snel onderschat. Want wat gebeurt er als je niet meer kan voetballen of hockeyen in de buurt? Dit geldt voor onze kinderen, maar zeker ook voor volwassenen. Sportverenigingen zijn enorm belangrijk voor de sociale cohesie en daarmee de kwaliteit van de buurt.

RegioBank hecht veel waarde aan een goede leefbaarheid en daarvoor is een goed verenigingsleven van onschatbare waarde. De penningmeester is een belangrijke spil binnen de vereniging. Juist daarom steunt RegioBank De Penningmeester van het Jaar verkiezing. Want wij zijn de natuurlijke bondgenoot van alle penningmeesters. De verkiezing is een mooie gelegenheid om alle penningmeesters van Nederland te bedanken voor hun goede werk. Daarnaast kunnen leden van verenigingen hun penningmeester voordragen als Penningmeester van het Jaar. Net als vorig jaar zit ik ook dit jaar weer in de jury. Het afgelopen jaar heb ik heel veel mooie voorbeelden gezien van penningmeesters die ieder op hun eigen manier van onschatbare waarde zijn voor hun vereniging. Ik ben echt heel benieuwd welke penningmeesters dit jaar worden genomineerd.

Ik roep hierbij iedereen op de penningmeester van zijn of haar sportvereniging voor te dragen als Penningmeester van het Jaar via de website www.penningmeestervanhetjaar.nl. Dat hebben ze zeker verdiend!

Datum: 14 maart 2014

Verenigingen zijn het cement van de samenleving
Buiten de grote steden is het goed toeven. De natuur is volop aanwezig, mensen kennen elkaar nog bij naam en het is mogelijk elke dag frisse lucht in te ademen. Je omgeving draagt in positieve zin bij aan een goed woonklimaat en de algemene leefbaarheid. Toch moeten we met elkaar goed opletten dat de sociale leefbaarheid niet onder druk komt te staan door de verschraling van voorzieningen. Dit is een dreigend probleem in veel kleine plaatsen. Sociale factoren als onderling contact binnen de gemeenschap en het bezig zijn met vrijwilligers- en verenigingswerk zijn enorm belangrijk voor een fijne leefomgeving. Vooral verenigingen spelen daarin een grote rol. Zij zijn het cement van de samenleving.

Ik vind het belangrijk dat RegioBank betrokken is bij de lokale gemeenschap en het lokale verenigingsleven ondersteunt, zo dat zij kan blijven bloeien. En daarmee de kracht van de gemeenschap vormt. Dit draagt bij aan een goede kwaliteit van leven. Als inwoner van een kleine plaats ben je naast de overheid natuurlijk zelf ook verantwoordelijk voor die leefbaarheid. Samen maak je het verschil.

Vanuit die gedachte ondersteunt en omarmt RegioBank sinds 2013 de 'Penningmeester van het Jaar'. Het is zo belangrijk dat penningmeesters van verenigingen de waardering en support krijgen die ze verdienen. Ze doen onmisbaar werk en blijven vaak op de achtergrond. Terwijl ze voor alle verenigingen hartstikke belangrijk zijn! Daarom blijft RegioBank ook in 2014 de verkiezing tot 'Penningmeester van het jaar' steunen. Zodat penningmeesters ook in 2014 die support en waardering krijgen die ze verdienen. In het belang van een bloeiend verenigingsleven, goede voorzieningen en leefbaarheid in kleine plaatsen.

Datum: 30 december 2013

Bankkantoor in de buurt
Tegenwoordig is de trend dat banken het aantal vestigingen verminderen onder het mom dat minder mensen op hun kantoren komen. Of ligt het toch anders? Ik denk van wel. Het is voor klanten steeds moeilijker om in contact te komen met de bank. De vertrouwde contactpersonen verdwijnen of zijn niet meer bereikbaar voor de klant. Als je een hypotheekgesprek wil, moet je vaak weken wachten. En dat willen mensen niet. Het is dan niet vreemd dat er minder mensen naar de bankkantoren komen. Voor mij is de vraag kip of ei vrij duidelijk! Als je niet bereikbaar bent, dan komt er ook niemand.

Het verminderen van het aantal bankkantoren is naar mijn mening geen goede zaak. Ik geloof echt dat mensen behoefte hebben aan persoonlijk advies bij een bank in de buurt. Bij iemand die jouw situatie kent en die je kunt vertrouwen. Er zijn tal van zaken die vroeger als zekerheid golden maar dit nu niet meer zijn. Denk maar aan de waardeontwikkeling van je huis in combinatie met je hypotheek, je oudedagsvoorziening, je toekomstige zorgbehoefte en wat als je kinderen willen doorleren? Allemaal vragen waarbij je graag persoonlijk advies krijgt. En dan is een bankkantoor in de buurt waar je zo naar binnenloopt wel heel prettig. Zeker als je adviseur de taal van de streek spreekt. En je al jaren kent. Dat is voor mij de kracht van de RegioBank.

Datum: 31 oktober 2013

Blog Directievoorzitter RegioBank Alle acties

Samen zorgen voor een leefbare woonomgeving