Compensatieregeling voor (voormalige) klanten met een doorlopende roodstand

Ben je een particuliere klant en heb of had je een doorlopende roodstand bij ons? Dan heb je misschien recht op compensatie. Het gaat om doorlopende roodstanden waarvan de rente die je betaalde niet altijd in de pas heeft gelopen met de gemiddelde marktrente.

Waarom compensatie?

De Volksbank (waar RegioBank onderdeel van is) gaat dit doen naar aanleiding van de recente Kifid-uitspraken bij andere kredietverstrekkers over de variabele rente op doorlopende consumptieve kredieten. Graag willen we in lijn met deze uitspraak onze (voormalige) klanten compenseren.

Om welke rentes gaat het?

Het gaat om variabele rentes die de banken zelf kunnen vaststellen en die dus niet werden vergeleken met óf gebaseerd werden op een andere rente.

Kifid heeft geoordeeld dat als niet duidelijk uit de voorwaarden blijkt wanneer de bank de rente mag wijzigen, de consument mag verwachten dat die variabele rente meebeweegt met de gemiddelde marktrente voor doorlopende roodstanden.

We onderzochten hoe dit bij ons zat. En het bleek dat bij ons de in rekening gebrachte rente over het algemeen de marktrente volgde, maar ook dat een deel van de klanten teveel rente heeft betaald.

Wanneer krijg je compensatie?

Had je een doorlopende roodstand op je betaalrekening en is het verschil tussen de rente die je hebt betaald en de rente die je had moeten betalen over het gemiddelde maandsaldo, hoger dan € 50? Dan kom je in aanmerking voor compensatie. Deze compensatie is afgestemd met de consumentenbond.

Ben je klant?

Had je een doorlopende roodstand op je betaalrekening, heb je nog een ander product bij ons én is je compensatie meer dan € 50? Dan ontvang je hierover vanzelf eind juni 2023 een brief. Heb je geen brief ontvangen dan kom je niet in aanmerking voor compensatie.

Ben je geen klant meer?

Had je een doorlopende roodstand en heb je geen ander product bij ons? We verwachten dat jij je in de loop van 2023 kunt aanmelden op deze pagina.

Zo blijf je op de hoogte

Als we meer informatie hebben, dan lees je dat op deze pagina. Houd daarom deze pagina in de gaten voor het laatste nieuws. De informatie op de pagina is voor het laatst aangepast op 27 juni 2023.

Veelgestelde vragen

Geldt de compensatieregeling voor iedereen die een doorlopende roodstand bij RegioBank heeft gehad?

Nee, we hebben over het algemeen de marktrente goed gevolgd. Bij een deel van onze klanten is het niet goed gegaan. Als dat voor jou geldt, krijg je een brief. Hebben we bij jou de marktrente goed gevolgd? Dan kom je niet in aanmerking voor compensatie. Heb je bij ons een doorlopende roodstand en ben je geen klant meer? Dan kun jij je in de loop van 2023 aanmelden op deze pagina.

Kom ik in aanmerking voor de compensatieregeling?

De compensatieregeling is voor (voormalige) particuliere voormalige klanten die een doorlopende roodstand met een variabele rente hebben afgesloten én die te veel rente hebben betaald. Is het verschil tussen de rente die je hebt betaald en de rente die je had moeten betalen over je gemiddelde saldo groter dan € 50? Dan kom je in aanmerking voor compensatie en ontvang je hier eind juni 2023 een brief over. Heb je geen brief ontvangen? Dan kom je niet in aanmerking voor compensatie.

Waarom krijg je pas compensatie vanaf € 50?

Als je minder dan € 50 teveel aan rente hebt betaald, dan heeft je rente over het algemeen de marktrente goed gevolgd. En keren we geen compensatiebedrag uit. Kleine verschillen zijn namelijk bijna niet te voorkomen. Deze ondergrens is afgestemd met de Consumentenbond.

Hoe keren we het compensatiebedrag uit?

  • We maken het compensatiebedrag over naar je betaalrekening of  een andere rekening van jou bij RegioBank waarop we kunnen overmaken.

  • Heb je geen rekening meer bij RegioBank waarop we kunnen overmaken? Dan vragen we je op welk rekeningnummer het compensatiebedrag moet worden uitbetaald.

      Waarom moet ik tekenen voor het compensatievoorstel en wat betekent dit?

      Als je gebruik wilt maken van het compensatievoorstel, dan vragen we je hiervoor te tekenen. Door te tekenen, gaat je akkoord met de compensatie. Dat betekent ook dat je ermee instemt om later niet meer terug te komen op het compensatievoorstel. Niet bij ons, en ook niet bij het Kifid of bij de burgerlijk rechter. 

      Krijg ik ook compensatie voor zakelijke kredieten, een persoonlijke lening of hypoheek?

      De compensatieregeling geldt alleen voor (voormalige) particuliere klanten met een doorlopend consumptief krediet of een doorlopende roodstand op een betaalrekening. Zakelijke kredieten, creditcards, persoonlijke leningen en hypotheken vallen hier dus buiten.

      Andere banken vergoeden ook voor producten met een variabele rente, zoals kortlopend rood staan. Hoe zit dat bij RegioBank?

      Wij zijn eind 2022 gestart met doorlopende consumptief kredieten en in de loop van 2023 volgt doorlopende roodstand op een betaalrekening. Andere producten zijn buiten scope.

      Vanaf wanneer word ik gecompenseerd voor mijn doorlopende roodstand?

      Heb je jouw doorlopende roodstand geopend vóór december 2001?
      • Dan word je vanaf december 2001 gecompenseerd.

      Heb je jouw doorlopende roodstand geopend na december 2001?
      • Dan word je vanaf de openingsdatum van je doorlopende roodstand gecompenseerd.

      Krijg ik een specificatie van het compensatiebedrag?

      De berekening van het compensatiebedrag is zeer uitgebreid en bestaat meestal uit meerdere pagina’s. Daarom staat in de compensatiebrief alleen het uiteindelijke bedrag en een korte beschrijving hoe we dit ongeveer berekenen. De werkwijze voor de berekening is afgestemd met de Consumentenbond. Wil je graag de volledige berekening inzien, dit kun je aanvragen via compensatie@regiobank.nl.

      Goed om te weten: dit kan pas nadat je de brief heeft gekregen.

      Ik heb mij aangemeld bij de Consumentenbond Claimservice. Vergoeden jullie de kosten hiervoor?

      Heb jij je vóór 1 juni 2022 aangemeld bij de Consumentenbond Claimservice? Dan vergoeden we het bedrag dat je aan hen betaalt om gebruik te maken van hun diensten.

      Om mij aan te melden bij de Consumentenbond Claimservice heb ik ook andere kosten gemaakt, zoals kopieerkosten. Krijg ik deze ook vergoed?

      We vergoeden alleen de no cure no pay vergoeding die je aan de Consumentenbond Claimservice hebt betaald. Andere kosten die je maakt, vergoeden we niet.

      De kredietnemer is inmiddels overleden. Hoe werkt het dan met de compensatie?

      Als de overleden kredietnemer in aanmerking komt voor compensatie en er is nog een mede-kredietnemer dan, wordt de eventuele compensatie nog steeds uitgekeerd als de mede-kredietnemer nog klant is. Is er geen mede-kredietnemer aanwezig en heb je als erfgenaam geen bericht ontvangen, neem dan contact op met compensatie@regiobank.nl.

      De medekredietnemer en ik zijn inmiddels gescheiden. Hoe werkt het dan met de compensatie?

      We keren het compensatiebedrag op één rekeningnummer uit. Jij en je ex-partner moeten hier wel eerst allebei akkoord mee zijn gegaan.

      Wordt er wettelijke rente vergoed over het compensatiebedrag en zo ja, vanaf welke datum?

      We vergoeden 2% per jaar wettelijke rente over je compensatiebedrag vanaf december 2021 tot en met 3 maanden na de verzenddatum van de brief over het compensatieaanbod.

      Wat gebeurt er als het Kifid, nadat ik getekend heb, een uitspraak doet die mogelijk tot een hogere compensatie leidt?

      Als het Klachten Instituut Financiële Dienstverlening (Kifid) voor 1 juli 2023 een uitspraak doet die voordelig(er) uitpakt, dan onderzoeken we of hierdoor je compensatie hoger wordt. Je krijgt daar dan vanzelf bericht over. Ook als je al heeft getekend.

      Waar kan ik het acceptatieformulier voor mijn compensatieaanbod naar opsturen?

      Je kunt hiervoor het volgende adres gebruiken, postzegels zijn niet nodig. RegioBank, Antwoordnummer 918, 3500 VB Utrecht. Je mag het formulier ook mailen naar compensatie@regiobank.nl.

      Houden jullie in de berekening van het compensatiebedrag rekening met rente-op-rente?

      Bij het berekenen van je compensatiebedrag wordt rekening gehouden met rente-op-rente.

      Ik ben mijn acceptatieformulier kwijt, hoe kan ik een nieuwe aanvragen?

      Een nieuw acceptatieformulier met je gegevens vooringevuld kun je aanvragen via compensatie@regiobank.nl.

      Wat houdt de ‘marktrente’ in?

      Dit is de door Kifid vastgestelde rente om te bepalen of de door jou betaalde rente hiermee goed in de pas liep.

      Ik heb een compensatiebedrag ontvangen omdat ik teveel rente heb betaald voor mijn doorlopende roodstand, moet ik dit bedrag opgeven in mijn belastingaangifte?

      Als je in eerdere belastingaangiftes de betaalde rente over je doorlopend krediet hebt opgegeven als aftrekpost dan moet je het compensatiebedrag opgeven in jouw belastingaangifte. Neem voor meer informatie contact op met de Belastingdienst.