Compensatieregeling voor (voormalige) klanten met een doorlopend consumptief krediet

Bent u een particuliere klant en heeft of had u een doorlopend consumptief krediet bij ons? Dan heeft u misschien recht op compensatie. Het gaat om doorlopende kredieten die vóór oktober 2011 bij ons zijn afgesloten en waarvan de rente die u betaalde niet altijd in de pas heeft gelopen met de gemiddelde marktrente.

Waarom compensatie?

De Volksbank (waar RegioBank onderdeel van is) gaat dit doen naar aanleiding van de recente Kifid -uitspraken bij andere kredietverstrekkers over de variabele rente op doorlopende consumptief kredieten. Graag willen we in lijn met deze uitspraak onze (voormalige) klanten compenseren.

Om welke rentes gaat het?

Het gaat om variabele rentes die de banken zelf kunnen vaststellen en die dus niet werden vergeleken met óf gebaseerd werden op een andere rente.

Kifid heeft geoordeeld aan dat als niet duidelijk uit de voorwaarden blijkt wanneer de bank de rente mag wijzigen, de consument mag verwachten dat die variabele rente meebeweegt met de gemiddelde marktrente voor doorlopende kredieten.

Uit inventarisatie is gebleken dat bij ons de in rekening gebrachte rente over het algemeen de marktrente volgde, maar ook dat een deel van de klanten teveel rente heeft betaald.

Wanneer krijgt u compensatie?

Wat de compensatieregeling inhoudt en wanneer u in aanmerking komt voor compensatie, werken we in overleg met de Consumentenbond uit. Zodra dat duidelijk is, vindt u de informatie op deze pagina.

Wat we al wel weten:

Klanten en voormalige klanten die in aanmerking komen gaan we compenseren. Dus ook als uw doorlopend consumptief krediet al beëindigd is.

Bent u klant?

Dan krijgt u in het eerste halfjaar van 2022 bericht van ons als u recht heeft op compensatie. U hoeft dus zelf geen actie te ondernemen.

Bent u geen klant meer?

Dan kunt u zich vanaf begin 2022 aanmelden via deze pagina. Zodra de compensatieregeling klaar is en het duidelijk is dat u recht heeft op compensatie, krijgt u bericht van ons.

Zo blijft u op de hoogte

Als we meer informatie hebben, dan leest u dat op deze pagina. Houd daarom deze pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

Veelgestelde vragen

Geldt de compensatieregeling voor iedereen die een doorlopend consumptief krediet bij RegioBank heeft gehad?

Nee, we hebben over het algemeen de marktrente goed gevolgd. Bij een deel van onze klanten is het niet goed gegaan. Deze klanten krijgen persoonlijk bericht. Is de renteberekening bij u goed gegaan? Dan krijgt u geen bericht.

Voormalige klanten hebben mogelijk ook recht op compensatie. Heeft u bij ons een doorlopend consumptief krediet gehad en ben u geen klant meer? Dan kunt u zich vanaf begin 2022 aanmelden via deze pagina. Zodra de compensatieregeling klaar is en het duidelijk is dat u recht heeft op compensatie, krijgt u bericht van ons.

Kom ik in aanmerking voor de compensatieregeling?

De compensatieregeling is voor particuliere voormalige klanten die vóór oktober 2011 een doorlopend consumptief krediet met een variabele rente hebben afgesloten én die te veel rente hebben betaald. We weten nu nog niet precies welke klanten in aanmerking komen.

Wat voor bedrag kan ik verwachten?

Hoe hoog de compensatie precies voor u is, weten we nog niet. We gaan nog in overleg met de Consumentenbond om de compensatieregeling te bepalen. Zodra bekend is hoe we de compensatie gaan berekenen, bekijken we voor elke klant apart of hij/zij recht heeft op compensatie.

Krijg ik ook compensatie voor zakelijke kredieten, een persoonlijke lening of hypoheek?

De compensatieregeling geldt alleen voor particuliere klanten met een doorlopend consumptief krediet. Zakelijke kredieten, persoonlijke leningen en hypotheken vallen hier dus buiten.

Andere banken vergoeden ook voor producten met een variabele rente, zoals rood staan, credit cards etc. Hoe zit dat bij RegioBank?

Wij starten met doorlopend krediet. In 2022 bekijken we ook andere vormen van consumptief krediet, zoals rood staan op uw betaalrekening.