Bankhelpdeskfraude

Bij bankhelpdeskfraude word je gebeld door iemand die zegt werkzaam te zijn bij de bank. Of er komt iemand aan de deur. Ze beweren dat er een probleem is met je rekening of betaalpas. Ze geven aan je te kunnen ‘helpen’. Trap hier niet in! Op die manier proberen ze toegang te krijgen tot je persoonlijke gegevens of geld.

Herken de signalen

De zogenaamde medewerker van RegioBank vraagt je:

  • In te loggen om een betaling tegen te houden of over te boeken naar een
    veilige kluisrekening.
  • Je pincode ergens op te schrijven of in te spreken op een bandje.
  • Om je pasnummer, vervaldatum en de CVC/CVV-codes van je betaalpas.
  • Beveiligingscodes te delen die je ontvangt in je e-mail, per SMS of van
    je Digipas.
  • Je betaalpas in een enveloppe te stoppen af te geven.
  • Bij een andere bank een nieuwe rekening te openen.
  • Meekijksoftware te installeren zoals Anydesk of Teamviewer.
  • Kostbare spullen of contant geld wat je in huis hebt af te geven, om dit tijdelijk in de kluis van de bank te bewaren.

Trap er niet in

RegioBank zal je nooit de bovenstaande vragen stellen! Dus, hang op en bel zelf de bank op het bekende nummer. Bel niet het nummer wat aan de telefoon of per bericht wordt doorgegeven. Je kan natuurlijk ook altijd bij je zelfstandig adviseur binnenlopen.

Zo voorkom je fraude

  • Houd limieten van je betaalpas en overboeken laag. Verhoog ze alleen tijdelijk.
  • Knip een oude betaalpas altijd geheel en bij de chip door.
  • Installeer geen meekijksoftware en geef nooit de besturing van je apparaat over.
  • Betaalpas, pincode of wachtwoord, houd ze voor jezelf en deel deze nooit met anderen.
  • Word je onder druk gezet om iets uit te voeren omdat er anders iets vervelends kan gebeuren? Trap er niet in!

Meer over veilig bankieren

Wat is phishing en spoofing?

Wat is WhatsAppfraude?

Wat is malware?

Wat is social engineering?

Meekijksoftware