Phishing: hengelen naar informatie

Criminelen hengelen naar uw codes, beveiligingsinformatie of persoonsgegevens om die te misbruiken. Dat heet phishing.

Het gaat vaak via e-mail, maar gebeurt ook telefonisch, met brieven en sms’jes. Lees meer over hoe het werkt en bekijk de voorbeelden onderaan deze pagina.

Hoe werkt phishing?

  • Criminelen vragen u in een valse e-mail of sms om op een link te klikken.
  • Criminelen vragen aan de telefoon om uw codes of persoonlijke informatie.
  • Bij een valse e-mail zit een bijlage met schadelijke software (malware).
  • In een valse brief, e-mail of sms staat dat u (een kopie van) uw digipas of creditcard moet opsturen.
  • Bij een valse e-mail ontvangt u een blanco e-mail van een onbekende afzender.

Lees meer over malware

Dit kunt u doen tegen phishing

Vals telefoontje uit naam van RegioBank

Criminelen sturen niet alleen phishing e-mails; ze plegen ook 'phishingtelefoontjes'. De beller doet zich dan voor als RegioBank medewerker en vraagt om uw persoonlijke gegevens. Of verzoekt u geld over te maken of uw (digi)pas op te sturen. Onthoud dat een bankmedewerker nooit naar codes vraagt, u verzoekt uw (digi)pas op te sturen, een betaling uit te voeren of te annuleren, of in te loggen via een link die hij u toestuurt. Niet per e-mail, niet via sms en ook niet in een telefoongesprek

Wat kunt u doen?

We vragen u nooit naar uw pincode, betaalpas, digipas of digicode. Denkt u dat u een phishingtelefoontje heeft gekregen? Neem dan contact met ons op: 030 - 291 42 90.

Twijfelt u of de persoon die u aan de lijn heeft echt bij RegioBank werkt? Bel dan zelf met het algemene telefoonnummer van RegioBank: 030 - 291 42 90 zodat u zeker weet dat u met uw bank spreekt.

Meer over hoe u uzelf kunt beschermen tegen valse e-mails en valse telefoontjes

Meer over hoe u uzelf kunt beschermen tegen valse e-mails en valse telefoontjes

Zo herkent u een valse e-mail

Twijfelt u of een e-mail wel van RegioBank afkomt? Het kan een valse e-mail zijn als hij een van deze kenmerken heeft:

  • Het e-mailadres van de afzender eindigt niet op @regiobank.nl of @mail.regiobank.nl.
  • U krijgt een e-mail op een e-mailadres dat u niet aan ons gegeven heeft.
  • De e-mail is niet persoonlijk aan u gericht.
  • Uw e-mailprovider of spamfilter geeft aan dat de e-mail 'spam' is.
  • De e-mail heeft een bijlage.
  • In de e-mail wordt gevraagd naar uw beveiligingscodes of persoonlijke gegevens.
  • In de e-mail wordt gedreigd met gevolgen als u niet meteen reageert.
  • De e-mail is in een andere taal, zoals in het Engels.

Keep in mind RegioBank is a Dutch Bank. That is why all the text on our website, but also all our letters, emails, terms and conditions, and other information are in Dutch.

Tip: zo herkent u verdachte links

Klik niet op de tekst of op het plaatje van de link, maar beweeg er met uw muis overheen. U ziet dan naar welke website de link verwijst: de bestemming van de link. Een link van RegioBank begint altijd met https://www.regiobank.nl/.

Voorbeelden van valse e-mails

Deze valse e-mails versturen criminelen op het moment.

Voorbeeld: vernieuwde algemene betaalsysteem voorwaarden

2019-10-09_valse-email regiobank

Voorbeeld: Introductie vernieuwde Regio digipas

Voorbeeld phishing 'Introductie vernieuwde Regio digipas'

Voorbeeld: Wij introduceren de nieuwe digipas

Voorbeeld phishing 'Wij introduceren de nieuwe digipas'

Voorbeeld: Bankmail de nieuwe betaalpas

Voorbeeld phishing mail 'de nieuwe betaalpas'

Heeft u nog een vraag?

Of ga naar de servicepagina