Phishing: hengelen naar informatie

Criminelen hengelen naar uw codes, beveiligingsinformatie of persoonsgegevens om die te misbruiken. Dat heet phishing. Het gaat vaak via e-mail, maar gebeurt ook telefonisch, met brieven en sms’jes.

Hoe werkt phishing?

  • Criminelen vragen u in een valse e-mail of sms om op een link te klikken.
  • Criminelen vragen aan de telefoon om uw codes of persoonlijke informatie.
  • Bij een valse e-mail zit een bijlage met schadelijke software (malware).
  • In een valse brief, e-mail of sms staat dat u (een kopie van) uw digipas of creditcard moet opsturen.

Lees meer over malware

Dit kunt u doen tegen phishing

Vals telefoontje uit naam van RegioBank

Criminelen proberen uit naam van RegioBank telefonisch persoonlijke gegevens van u te krijgen door zogenaamde phishingtelefoontjes. Deze telefoontjes worden gepleegd door iemand die zich voordoet als een medewerker van RegioBank. Ze vragen de responscodes van uw digipas. Trap hier niet in. Responscodes voert u alleen in wanneer u internetbankiert en deelt u nooit met anderen, dus ook niet aan de telefoon.

Wat kunt u doen?

We vragen u nooit naar uw pincode, betaalpas, digipas of digicode. Denkt u dat u een phishingtelefoontje heeft gekregen? Neem dan contact met ons op: 030 - 291 42 90.

Twijfelt u of de persoon die u aan de lijn heeft echt bij RegioBank werkt? Bel dan zelf met het algemene telefoonnummer van RegioBank: 030 - 291 42 90 zodat u zeker weet dat u met uw bank spreekt.

Meer over hoe u uzelf kunt beschermen tegen valse e-mails en valse telefoontjes

Meer over hoe u uzelf kunt beschermen tegen valse e-mails en valse telefoontjes

Zo herkent u een valse e-mail

Twijfelt u of een e-mail wel van RegioBank afkomt? Het kan een valse e-mail zijn als hij een van deze kenmerken heeft:

  • Het e-mailadres van de afzender eindigt niet op @regiobank.nl.
  • U krijgt een e-mail op een e-mailadres dat u niet aan ons gegeven heeft.
  • De e-mail is niet persoonlijk aan u gericht.
  • Uw e-mailprovider of spamfilter geeft aan dat de e-mail 'spam' is.
  • De e-mail heeft een bijlage.
  • In de e-mail wordt gevraagd naar uw beveiligingscodes of persoonlijke gegevens.
  • In de e-mail wordt gedreigd met gevolgen als u niet meteen reageert.
  • De e-mail is in een andere taal, zoals in het Engels.

Keep in mind RegioBank is a Dutch Bank. That is why all the text on our website, but also all our letters, emails, terms and conditions, and other information are in Dutch.

Tip: zo herkent u verdachte links

Klik niet op de tekst of op het plaatje van de link, maar beweeg er met uw muis overheen. U ziet dan naar welke website de link verwijst: de bestemming van de link. Een link van RegioBank begint altijd met https://www.regiobank.nl/.

Voorbeelden van valse e-mails

Deze valse e-mails versturen criminelen op het moment.

Voorbeeld: Introductie vernieuwde Regio digipas

Voorbeeld phishing 'Introductie vernieuwde Regio digipas'

Voorbeeld: Wij introduceren de nieuwe digipas

Voorbeeld phishing 'Wij introduceren de nieuwe digipas'

Voorbeeld: Bankmail de nieuwe betaalpas

Voorbeeld phishing mail 'de nieuwe betaalpas'

Heeft u nog een vraag?

Of ga naar de servicepagina