Tip 1 van onze fraude expert

Mijn naam is Esther Rougoor en ik ben een fraude expert. Nadat ik mijn studie criminologie had afgerond ben ik gaan werken in het fraudedomein. Dat doe ik inmiddels al 11 jaar waarvan 6 jaar voor RegioBank. In die 11 jaar heb ik vele vormen van fraude voorbij zien komen en veel oplichters ontmaskerd.

Een heel duur pakketje

Oplichters zijn erg creatief en verzinnen telkens wat nieuws, waarbij ze vaak aansluiten bij de actualiteit. We zien nu bijvoorbeeld veel valse berichten rondgaan, waarbij het lijkt alsof je een bericht van PostNL ontvangt over het versturen van een pakketje. Slim, want door Covid19 sturen en ontvangen mensen veel meer pakketten. Hierdoor ben je veel sneller geneigd om op de link te klikken en de verzendkosten te betalen. In werkelijkheid kom je op een nagemaakte website die lijkt op de website van je bank. Wanneer je op deze nagemaakte website je bankgegevens invult (zoals inloggegevens en/of responsecodes), komen ze in handen van oplichters. Ze koppelen een app aan je rekening of doen betalingen die je nooit had willen doen.

Datalek

Maar hoe komen oplichters aan je naam, e-mailadres en soms zelfs je rekeningnummer? Vaak komt dit door een datalek. Bij een datalek is er ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens geweest. Een datalek die steeds vaker voorkomt is bijvoorbeeld een cyberaanval op een webshop waarbij ze bestelgegevens hebben verkregen. Gegevens die je achterlaat bij het doen van een bestelling zijn dan in handen gekomen van verkeerde personen. Als dit is gebeurd, weten oplichters veel van je. Bijvoorbeeld je naam, je bank en je rekeningnummer. Dit maakt je kwetsbaarder voor vervolgfraude zoals phishing of spoofing omdat een oplichter dan veel correcte informatie over je kan geven. Zij proberen vervolgens om extra informatie bij je te ontfutselen via de telefoon of e-mail. Wees dus extra voorzichtig en alert!

Wat kun je hier tegen doen?

1.  Controleer altijd de verzender van de e-mail

Wat is het e-mailadres van het bericht? Is dat wel het echte e-mailadres van het bedrijf waarvan de e-mail afkomstig was? Een e-mailadres van PostNL eindigt bijvoorbeeld altijd op @postnl.nl. Op de website van PostNL zie je vanaf welke e-mailadressen je een bericht van PostNL zou kunnen ontvangen. Een e-mail van RegioBank eindigt altijd op @regiobank.nl of @mail.regiobank.nl.

2. Klik nooit zomaar op een link in een e-mail

Het is verstandig om jezelf aan te leren om nooit zomaar op een link in een e-mailbericht te klikken. Wil je verder lezen of naar de website gaan? Controleer dan goed naar welke website de link verwijst. Vergelijk het webadres in de link altijd met de officiële website. Twijfel je of de link juist is? Voer in je browser zelf de website in en zoek het betreffende bericht op. Heb je toch op de link geklikt, controleer dan altijd of het webadres van de website wel juist is. De website van RegioBank begint altijd met https://www.regiobank.nl/ of diensten.regiobank.nl.

3. Houd e-mails van je bank in de gaten

Wordt er een nieuwe mobiele app aan je rekening gekoppeld of vindt er een wijziging in je persoonsgegevens plaats? Dan informeren wij je daarover. Controleer dus regelmatig je e-mail én zorg dat je contactgegevens up to date zijn.

4. Houd je codes geheim

Medewerkers van RegioBank vragen nooit om je codes, digipas, betaalpas, creditcard of om een betaling uit te voeren. Niet per e-mail, SMS, brief of telefoon en niet aan de deur.

5. Beveilig je apparaten

Het is belangrijk dat je zelf de computer, tablet en mobiel die je gebruikt voor bankzaken, beschermt tegen virussen en ongewenste bezoekers. En verwijder app-registraties van oude telefoons of tablets.

6. Controleer je rekening

Controleer regelmatig je rekeningen om te zien of er bedragen zijn afgeschreven waarvoor je geen toestemming hebt gegeven. Als er een nieuwe betaalpas wordt aangevraagd, zie je daar bijvoorbeeld een bericht van op je rekeningoverzicht.

Veilig bankieren doen we samen! Zie je iets verdachts? Of heb je op een onjuiste link in een valse e-mail geklikt? Neem dan altijd contact op met de klantenservice van RegioBank.

Heb je een vals bericht uit naam van de bank ontvangen? Stuur dit dan naar valse-email@regiobank.nl.

Informatieve video’s over fraude

Fraude-expert Esther Rougoor vertelt in verschillende video’s meer over fraude en wat wij doen om je online bankieren omgeving veilig te houden.

Phishing en Spoofing

WhatsAppfraude

Fraude met internetbankieren

Wat doet RegioBank voor je op het gebied van fraude

Lees ook tip 2Lees meer over veilig bankieren