Tip 6 van onze fraude-expert

Criminelen doen er alles aan om je te verleiden om op links te klikken en je zo naar een nep inlogpagina van de bank te lokken. Als je vervolgens je bankgegevens invoert op de nepwebsite komen ze in handen van criminelen, met een lege bankrekening als gevolg. Dit doen ze bijvoorbeeld met een nep nieuwsbrief van de bank of met een zogenaamd bericht over je Belastingdienst teruggave.

Ontvang je een e-mail, SMS, brief of een ander bericht met een link erin? Controleer dan via onderstaande stappen of je daar veilig op kunt klikken.

1. Controleer de afzender

Controleer altijd goed wie de afzender is. Is dat wel het echte e-mailadres van het bedrijf? Let daarbij vooral op wat er achter de @ in het e-mailadres staat. Daar staat normaal gesproken altijd de domeinnaam. In ons geval @regiobank.nl of @mail.regiobank.nl. Twijfel je over de afzender? Vergelijk dan het e-mailadres met andere e-mailadressen op de échte website van het bedrijf. RegioBank stuurt nooit SMS berichten met een link daarin. Ontvang je een SMS van RegioBank met link? Dan is het geen SMS van ons.

2. Controleer de aanhef

Berichten aan je sturen we altijd met een persoonlijke aanhef. Ook in de nieuwsbrief noemen we altijd je achternaam zoals die bij ons bekend is. Phishingberichten zijn vaak onpersoonlijk en hebben een algemene en onpersoonlijke aanhef. Zoals ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’. Zie je zoiets staan? Wees dan extra alert.

Klik nooit zomaar op een link en controleer eerst naar welke website de link verwijst. Op je computer ga je daarvoor met je muis op de link staan, zonder erop te klikken. Op je telefoon houd je de link ingedrukt totdat je de voorvertoning van de link ziet staan.

Vergelijk het webadres in de link altijd met de officiële website van de organisatie die je mailt. Een link naar de website van RegioBank begint altijd met https://regiobank.nl/, https://www.regiobank.nl/, https://e-mail.regiobank.nl/ of met https://diensten.regiobank.nl/.

En belangrijk: we sturen je nooit een link naar de inlogpagina van Mijn RegioBank. We vragen je zelf naar onze website te gaan om in te loggen. Ook andere grote bedrijven publiceren vaak op hun website hoe de links in hun berichten zijn opgebouwd. Bij twijfel kun je dit dus heel vaak op de website van het bedrijf zelf vinden.

4. Toon van het bericht

Bij een phishingbericht proberen oplichters je over te halen om iets te doen en dit moet altijd zo snel mogelijk. Vaak dreigen ze met negatieve gevolgen als je iets niet doet, zoals bijkomende kosten of dat iets onbruikbaar wordt. Of ze zeggen juist dat je iets kunt winnen of dat er een op-is-op-actie geldt. Zet de afzender je onder druk om meteen iets te doen, zoals geld overmaken, ze mee te laten kijken op je computer of mobiel, of codes of bankproducten af te geven? Dan heb je waarschijnlijk te maken met criminelen.

5. Spam?

Meld je e-mailprovider of spamfilter dat de e-mail spam is? Of zit de e-mail in je spambox in plaats van in je normale inbox? Dan is het bijna zeker geen e-mail van ons.

Icoon van een bel

Nepnieuwsbrief of nepbericht gekregen?

Denk je dat je een nepnieuwsbrief of nepbericht van ons hebt gekregen?
Stuur deze e-mails dan door naar valse-email@regiobank.nl. Heb je toch geklikt op een link en iets ingevuld? Neem dan direct contact met ons op via 030 291 4290.

Gratis training veilig bankieren

Heb je onze gratis, online training ‘Herken de oplichter’ al gedaan? In deze training leer je op een interactieve manier onder andere hoe je phishingberichten herkent.

Meer over de training Lees ook tip 7