Veelgestelde vragen

Bekijk hieronder de veelgestelde vragen over de invoering van de maandelijkse kosten voor klantonderzoek. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met uw Zelfstandig Adviseur.

Wanneer wordt de maandelijke bijdrage afgeschreven?

De maandelijkse bijdrage schrijven we automatisch af van de zakelijke betaalrekening rond de 25ste van de maand. Dat gebeurt voor het eerst op 25 oktober 2022. Heeft u alleen een zakelijke spaarrekening? Dan schrijven we de kosten van de spaarrekening af.

Hoe herken ik de afschrijving?

U herkent de afschrijving aan de omschrijving ‘Kosten klantonderzoek <naam klant> <maand en jaar> <21% btw> <btw bedrag> <btw nummer DvB>.

Ik heb meerdere zakelijke rekeningen. Van welke rekening schrijven jullie het bedrag af?

Heeft u 1 of meer zakelijke betaalrekeningen? Dan schrijven we de kosten af van de betaalrekening die u als eerste hebt geopend bij ons. Heeft u alleen 1 of meer zakelijke spaarrekeningen? Dan schrijven we de kosten af van de zakelijk spaarrekening die u als eerste heeft geopend.

Kan ik het bedrag ook laten afschrijven van een andere rekening?

Nee, u kunt de kosten niet van een andere rekening laten afschrijven.

Wat gebeurt er als ik geen saldo heb op mijn zakelijke rekening?

Als u geen saldo heeft op de zakelijke rekening waar we de kosten voor klantonderzoek van afschrijven, dan komt u rood te staan. Ook als u alleen een zakelijke spaarrekening heeft, kunt u op die rekening rood komen te staan als we het bedrag afschrijven. We vragen u dan om uw saldo aan te vullen. Als u dat niet doet dan beëindigen we uw zakelijke spaarrekening.

Ik heb alleen een zakelijk spaarrekening. Ga ik ook een bijdrage voor klantonderzoek betalen?

Ja, u betaalt de bijdrage ook als u alleen 1 of meer zakelijke spaarrekeningen heeft. We maken de kosten voor klantonderzoek namelijk ook voor klanten die alleen een spaarrekening bij ons hebben.

Betalen zakelijke klanten zonder zakelijke betaal- of spaarrekening de kosten ook?

Op dit moment betalen zakelijke klanten zonder betaal- of spaarrekening betalen geen kosten voor klantonderzoek. Het gaat dan bijvoorbeeld om klanten die alleen een zakelijke hypotheek bij ons hebben. Voor deze groep hoeven we minder klantonderzoek te doen.

Ik ben samen met anderen mede-eigenaar van een bedrijf. Betalen we dan allemaal de kosten?

Nee, we rekenen de kosten voor klantonderzoek per onderneming. Heeft u bijvoorbeeld een vof met 3 vennoten? Dan betalen jullie 1 keer de kosten voor klantonderzoek.

Gelden de tarieven ook voor nieuwe klanten?

Ja, de kosten voor klantonderzoek gelden voor alle klanten. Nieuwe en bestaande klanten gaan dezelfde kosten betalen.

Zijn de kosten voor klantonderzoek zakelijk aftrekbaar?

Ja, u kunt de kosten voor uw zakelijke betaal- en spaarrekeningen in mindering brengen op de winst. De omschrijving zoals die nu bij de afschrijving staat is hiervoor voldoende. U ontvangt geen aparte factuur.

Let op: stichtingen en verenigingen hebben alleen btw-aftrekrecht wanneer zij als btw-ondernemer belaste activiteiten verrichten.

Wordt er btw gerekend over de kosten voor klantonderzoek?

Ja, over de kosten van klantonderzoek wordt 21% btw gerekend.

Waarom betaalde ik eerder geen bijdrage voor klantonderzoek?

De kosten voor klantonderzoek stijgen doorlopend. Dat komt doordat criminelen steeds geraffineerder te werk gaan en we aan steeds strengere wet- en regelgeving moeten voldoen. We hebben zo lang mogelijk gewacht met het in rekening brengen van deze kosten, maar nu ontkomen we er niet aan om een deel van deze kosten aan u door te berekenen.

Waarom is er geen verschil in kosten binnen een specifieke rechtsvorm?

De kosten zijn gebaseerd op onze ervaringen met klantonderzoek naar de verschillende rechtsvormen. We zien dat er binnen rechtsvormen gemiddeld ongeveer evenveel tijd nodig is voor het uitvoeren van klantonderzoek. We rekenen daarom een vast tarief voor elke rechtsvorm.

Ik wil mijn zakelijke rekening(en) opzeggen. Hoe doe ik dat?

U kunt uw zakelijke rekening opzeggen via uw Zelfstandig Adviseur. Als u dat doet voor 1 oktober 2022 dan gelden de nieuwe tarieven niet voor u.

Is de boeking klantonderzoek kosten zichtbaar in de Mijn Omgeving en mobielbankieren app?

Ja dat is zichtbaar. U vindt dit terug in het overzicht van de bij- en afschrijvingen.

Waarom zie ik op mijn afschrift de kosten voor klantonderzoek geboekt op 25-10 en op 26-10 een herstelomschrijving?

Per abuis was in de omschrijving op 25-10 het btw bedrag, percentage en het btw nummer van de Volksbank niet genoemd. Dit heeft u als ondernemer nodig om de btw terug te kunnen vragen. Deze omschrijving vindt u in de boeking op 26-10.

Kan ik ook een btw-factuur ontvangen?

Nee dat is niet mogelijk. De omschrijving op het rekeningafschrift met daarin btw bedrag, percentage en btw nummer is voldoende om de btw terug te vragen. U kunt het afschrift downloaden voor uw btw aangifte.

Terug naar informatiepagina 'Kosten klantonderzoek'