Wat als uw klant de factuur niet betaalt?

Ondernemer met laptop

Voor een ondernemer is het altijd fijn als een factuur netjes op tijd wordt betaald. Maar de onzekere economische tijden kunnen ervoor zorgen dat een klant in gebreke blijft. Wat kunt u dan doen? Dit zijn uw opties.

Juist in deze lastige periode is het extra prettig als uw klanten de facturen op tijd voldoen, zodat u de cashflow op orde kan houden. Bovendien is een financiële buffer altijd welkom. Maar wat als uw klanten in de problemen zitten en niet betalen?

Stap 1: Controleer de onbetaalde factuur

Een klant die niet betaalt kan daar allerlei redenen voor hebben. Te weinig financiële middelen is er een van, maar het kan ook zijn dat u zelf een fout heeft gemaakt op de factuur. Check daarom eerst of die klopt. Voldoet uw factuur aan alle (wettelijke) voorwaarden? Heeft u de juiste betalingstermijn genoteerd? En is die termijn inderdaad verstreken?

Stap 2: Herinner uw klant dat de factuur nog niet is betaald

Als u zeker weet dat de fout niet bij u ligt, kunt u (vriendelijk) contact opnemen met de klant. Heeft u nauw contact, dan kunt u even bellen. Is dat niet het geval, dan voldoet een reminder via de mail. Houd het bij dit contact luchtig, het kan immers zo zijn dat iemand simpelweg vergeten is de factuur te betalen, of hem wegens omstandigheden over het hoofd heeft gezien.

Stap 3: Dring aan bij de klant

Heeft de vriendelijke reminder geen effect, dan kunt u wat extra druk geven. Bijvoorbeeld door nogmaals te bellen of mailen. Een iets zakelijkere toon is daarbij op z’n plaats, maar beleefd blijven is een voorwaarde. Dat vergroot bovendien de kans op betaling van de factuur.

Stap 4: Bied uw klant een laatste uitweg

Een lastige keuze, maar wel een noodzakelijke: geef uw klant een allerlaatste kans om de factuur te betalen. Geef aan dat u bij het uitblijven van betaling genoodzaakt bent juridische stappen te ondernemen.

Stap 5: Schakel hulp in

Lukt het ondanks alle pogingen niet om uw klant de factuur te laten voldoen? Schakel dan een incassobureau of deurwaarder in. Of informeer bij uw rechtsbijstandverzekering. Met deze stap stelt u uw klant officieel in gebreke. Bepaal ook wie u precies wilt inschakelen. Een incassobureau kán werken op basis van no cure, no pay, waarbij u dus alleen betaalt als het bureau geld incasseert van de klant. Nadeel is dat een incassobureau geen dwangmiddelen heeft. Een deurwaarder heeft die wel. Hij kan bijvoorbeeld beslag leggen op goederen van uw klant of een gerechtelijke procedure starten.

Lukt het ook niet via deze weg? Dan zit er niets anders op dan naar de rechter te stappen. Een zakelijke rechtsbijstandsverzekering is daarbij van belang, zodat u een advocaat of juridisch expert kunt inschakelen.

Extra tips als uw klant de factuur niet betaalt

Heel vervelend natuurlijk als een klant niet betaalt. Het is niet goed voor de klantrelatie, maar ook zeker niet voor uw eigen financiële situatie. Het kan daarom slim zijn om een financiële buffer op te bouwen, om dit soort tegenslagen op te vangen. Bij RegioBank kunt u bijvoorbeeld gebruikmaken van verschillende spaarpotjes om een buffer op te bouwen. U kunt natuurlijk ook een zakelijke lening aanvragen bij RegioBank. Uw Zelfstandig Adviseur kan u hierbij helpen.

Delen via