Overboeking naar het buitenland


Met je zakelijke betaalrekening van RegioBank kun je geld eenmalig of periodiek overboeken naar andere rekeningen. Boek je soms ook geld over naar het buitenland? Lees dan hieronder de informatie over overboeken naar het buitenland.

Geld overboeken

Via Mijn RegioBank Zakelijk en de RegioBank app kun je geld overboeken naar een andere rekening. Voor een overboeking naar een buitenlandse rekening vul je een buitenlandse IBAN in.

Let op: overboeken naar een rekening buiten het SEPA-gebied kan niet via de RegioBank app.

Standaardmelding 'in behandeling'

Heb je een overboeking gedaan naar een buitenlandse IBAN? Dan zie je standaard de melding: ‘in behandeling’. Deze melding blijft staan. Wij hebben je opdracht dan in goede orde ontvangen. Je hoeft de opdracht niet nogmaals in te voeren. Doe je dit wel? Dan word je verzoek 2 keer uitgevoerd.

Overboeken binnen Europa

Een betaling naar een rekening binnen Europa is gratis als:

  • De betaling gaat naar een rekening uit een van de landen van de Europese Unie of naar het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland of Monaco.
  • De betaling is voorzien van een IBAN (International Bank Account Number) en BIC (Bank Identifier Code) van de begunstigde. Je kunt deze gegevens opvragen bij de (bank van de) ontvanger.
  • Het bedrag in euro's is.
  • Het bedrag maximaal € 50.000 is.
  • De transactiekosten worden gedeeld met de begunstigde (ook wel aangegeven als SHA, Shared Cost). De bank van de ontvanger kan wel kosten in rekening brengen. RegioBank heeft geen invloed op deze kosten. Deze kosten deelt de klant altijd met de ontvanger. Dit is verplicht vanuit PSD2-wetgeving. 

      BIC en IBAN zijn ingevoerd om betalingen binnen Europa soepel te laten verlopen.

      BIC

      Als je een buitenlandse betaling wilt doen, heb je het BIC-nummer (Bank Identifier Code) van je bank nodig. Het BIC-nummer van RegioBank is RBRBNL21.

      IBAN

      IBAN staat voor International Bank Account Number. IBAN wordt sinds 2014 door alle Europeanen gebruikt om Europese betalingen in euro’s te doen. IBAN is niet nodig bij betalingen in andere valuta.

      Wil je je IBAN weten? Je vindt het op allerlei plaatsen: je rekeningoverzicht, in Mijn RegioBank, de RegioBank app en op je bankpas. Een IBAN bestaat in Nederland uit 18 tekens, in andere landen kan een IBAN langer zijn.

      Kosten buitenlands betalingsverkeer

      De kosten voor buitenlands betalingsverkeer kunnen op 3 verschillende manieren worden doorbelast:

      1. Gedeeld / Shared: de opdrachtgever en de ontvanger van de betaling betalen de kosten van de eigen bank (standaard).

      2. Voor mij / Our: de opdrachtgever betaalt alle kosten die verbonden zijn aan de transactie. Zowel van de eigen bank als van de bank van de begunstigde (optioneel).

      3. Voor de ontvanger / Beneficiary: de ontvanger van de betaling betaalt alle transactiekosten (optioneel).

      Bekijk voor meer informatie de Informatiewijzer Zakelijk Betalen.

      Hoelang duurt een overboeking?

      Overboeking in euro's binnen het SEPA-gebied

      Geef je een overboeking aan ons door in euro’s voor een rekeningnummer bij een andere bank in het SEPA-gebied? Dan is het geld uiterlijk de volgende werkdag bij de bank van de ontvanger.

      Overboeking in andere muntsoort binnen het SEPA-gebied

      Geef je een overboeking aan ons door voor een rekeningnummer bij een bank binnen het SEPA-gebied in een andere muntsoort dan de euro? Bijvoorbeeld in Britse ponden? Dan is het geld uiterlijk binnen 4 werkdagen bij de bank van de ontvanger.

      Overboekingen buiten het SEPA-gebied

        Voor alle andere overboekingen naar landen buiten het SEPA-gebied geldt dat het geld binnen een redelijke termijn bij de bank van de ontvanger is. Het duurt meestal 3 tot 10 werkdagen. De duur is afhankelijk van de bank van de ontvanger.

        Vul je de Bank Identifier Code (BIC) van de bank van de ontvanger in, dan duurt het meestal 3 werkdagen.  

        SEPA

        SEPA staat voor Single Euro Payments Area: één Europese betaalmarkt. Het doel van SEPA is dat iedereen in heel Europa kan betalen. 

        SEPA biedt één efficiënte infrastructuur voor het girale betalingsverkeer in euro’s waarbinnen uniforme standaarden voor betaalrekeningen (IBAN), Europese overschrijvingen en Europese incasso’s worden gebruikt.

        Er zijn 36 Europese landen die aan SEPA deelnemen, waaronder enkele landen die geen deel uitmaken van de eurozone, de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte (EER), zoals het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen.

        Bron: website De Nederlandsche Bank

        Uitgesloten landen

        Naar een aantal landen en gebieden kun je geen geld overschrijven. Dat zijn Afghanistan, Birma/Myanmar, Cuba, Iran, Libië, Noord Korea, Oekraïne (gebieden Krim/Sebastopol en Loehansk/Donetsk/Cherson/Zaporizja), Rusland, Soedan, Syrië, Venezuela, Wit-Rusland/Belarus en Zuid-Soedan.

        Impact van sancties op betalingen van en naar Rusland 

        Onder andere vanuit de Europese Unie zijn sancties opgelegd aan Rusland. Daaruit vloeien acties voort waar Nederlandse banken invulling aan geven. De sancties hebben impact op je betalingen. Door de sancties is geld overmaken naar Rusland niet meer mogelijk. Inkomende betalingen uit Rusland zijn slechts beperkt mogelijk. We hopen op je begrip.

        Lees in onderstaand statement waarom wij transacties naar bovenstaande landen niet uitvoeren.

        Meer over zakelijk bankieren

        Onze zakelijke betaaloplossingen

        Mijn RegioBank Zakelijk aanvragen

        RegioBank app