OVpay: betalen met je bankpas in het openbaar vervoer

OVpay is het nieuwe in- en uitchecken in het OV. In heel Nederland kun je  in- en uitchecken met:

  • je betaalpas van RegioBank
  • je RegioBank creditcard
  • je mobiel met contactloos betalen. Dit kan ook met Apple Pay of Google Wallet zijn

Vooraf aanmelden is niet nodig. Je herkent aan dit logo of in- en uitchecken met je betaalpas, creditcard of mobiel mogelijk is:

Wie kan het gebruiken?

Iedereen kan in- en uitchecken met zijn (mobiele) betaalpas of creditcard. Kortingen
zijn nog niet overal mogelijk. Kijk op de website van de vervoerder waar jij je (kortings)abonnement hebt. Ook is het al mogelijk om met leeftijdskorting (34%)
te reizen. In de trein is alleen reizen in de tweede klas mogelijk.

Hoe werkt het?

  1. Check in met je betaalpas, creditcard of je digitale betaalpas op je mobiel met Apple
    Pay of Google Pay
  2. Gebruik bij het in- en uitchecken hetzelfde betaalmiddel. Doe je dit niet, dan wordt er opnieuw inchecken geregistreerd op die andere pas.  Zo word je dus niet uitgecheckt.

  3. De automatische betaling zie je de volgende dag in Mijn RegioBank met de omschrijving NLOV. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.

  4. Wil je de reiskosten van die dag bekijken? Vul op de website van OVpay of in de OVpay app de velden in met het referentienummer, 14 cijfers en letters achter NLOV, en het bedrag.

OVpay app

In de App Store of de Google Play Store kun je de OVpay app downloaden.
Hiermee kun je:

  • Direct tijdens je reis zien of je bent in- en uitgecheckt met je betaalpas, creditcard of mobiel.

  • Ben je vergeten om in of uit te checken? Dit pas je aan in de app.

  • Je rit en je reiskosten in een overzicht zien, tot 18 maanden terug

Is de controle in het OV wel veilig?

Door je betaalpas of creditcard tegen het controleapparaat te houden kan de controleur zien of je bent ingecheckt. De andere gegevens van je bankpas ziet de controleur niet. Geef je pas nooit weg.

Te weinig saldo

Lukt de afschrijving niet omdat er te weinig saldo op je rekening staat? Dan word je contactloze betaalpas of creditcard geblokkeerd voor in- en uitchecken in het OV. Daarna wordt tot drie keer geprobeerd het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Zodra dat gelukt is, kun je na 15 minuten weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard. Lukt het afschrijven van het verschuldigde bedrag niet? Reis dan met je OV-chipkaart of koop een kaartje.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen vind je op website van OVpay.