Opnieuw identificeren in de app
identificeren? Doe dat op tijd!
De komende tijd vragen we een groot deel van onze klanten om zich opnieuw te identificeren bij RegioBank. We zijn door wetgeving namelijk verplicht om dat te doen. Identificeren gaat
heel gemakkelijk in de RegioBank app.
Waarom opnieuw identificeren?
Je hebt je al eens geïdentificeerd toen je een rekening opende. Waarom is dat dan opnieuw nodig? Dat zit zo: van sommige klanten ontbreken 1 of meer gegevens in onze administratie, bijvoorbeeld voornamen. Bovendien ontbreekt in sommige gevallen het ID, of is deze slecht leesbaar. Daarom voldoen we nu niet meer aan de wet (de Wwft).
Er zijn ook klanten die we hebben geïdentificeerd met een identiteitsbewijs waar niet alle gegevens op staan. Op een rijbewijs staan bijvoorbeeld niet altijd alle voornamen. Of we missen gegevens die we nu verplicht zijn op te slaan, maar die we eerder niet hebben opgevraagd.
We zijn volgens die wet verplicht om klanten te identificeren en zeker te weten dat je bent wie je zegt dat je bent. We moeten persoonsgegevens opslaan in ons klantenbestand. Als er gegevens van je ontbreken of je niet goed bent geïdentificeerd, dan mogen we je bank niet meer zijn. Dat willen we voorkomen en daarom is het nodig dat je je opnieuw identificeert.
Waarom opnieuw identificeren in 1 minuut
Dit heb je nodig
- Je Nederlandse paspoort of identiteitskaart (met een rijbewijs kan het niet)
- De RegioBank app op je smartphone (op een tablet kan het niet)
Zo werkt het
- Open je RegioBank app, login en start de ID-check.
- Maak een scan van de fotopagina van je paspoort of identiteitskaart.
- Houd je telefoon tegen je identiteitsbewijs. Dan leest de app de chip in je ID uit.
- Maak een “selfie” van je gezicht. Zo vergelijkt de app je met de foto op je ID.
- Vul nog enkele gegevens aan. Deze gegevens staan namelijk niet op de chip: geboorteplaats, geboorteland, datum van afgifte en de instantie.
Bekijk ook de video met een stap voor stap uitleg: jezelf opnieuw identificeren.
Wanneer opnieuw identificeren?
Niet iedereen hoeft zich opnieuw te identificeren. Je krijgt vanzelf een bericht over de ID-check in de RegioBank app of in Mijn RegioBank. Heb je dat bericht niet gekregen? Dan komt dat misschien later nog. Je hoeft nu dan niks te doen.
Hoe weet je zeker dat het veilig is?
Je identificeert je alleen in de vertrouwde RegioBank app. We vragen je nooit om je te
identificeren via een link, bij je aan de deur of in een telefoongesprek. Vertrouw je het niet? Neem dan direct contact met de Helpdesk Internet Diensten. Meer weten? Dit kun je zelf doen tegen fraude.
Heb je een vraag?
Waarom identificeren?
Als je precies wil weten hoe het zit; we vertellen je graag meer over de wetgeving.
Hoe werkt identificeren?
Wil je weten hoe identificeren in de RegioBank precies werkt? We leggen het je graag uit.