Opnieuw identificeren in de app

De komende tijd vragen we een groot deel van onze klanten om zich opnieuw te identificeren bij RegioBank. We zijn verplicht om dat te doen. Identificeren gaat heel gemakkelijk in de RegioBank app of in een ASN-kantoor.

Heb je een uitnodiging gekregen voor het opnieuw identificeren in Mijn RegioBank?

Lees meer over de ID-check in Mijn RegioBank.

Waarom opnieuw identificeren?

Toen je klant werd bij RegioBank, heb je je moeten identificeren. Waarom is dat dan opnieuw nodig? Dat zit zo: van sommige klanten ontbreken 1 of meer gegevens in onze administratie, bijvoorbeeld voornamen. Bovendien ontbreekt in sommige gevallen het ID, of is deze slecht leesbaar. Daarom voldoen we nu niet meer aan de wet (de Wwft).

Er zijn ook klanten die we hebben geïdentificeerd met een identiteitsbewijs waar niet alle gegevens op staan. Op een rijbewijs staan bijvoorbeeld niet altijd alle voornamen. Of we missen gegevens die we nu verplicht zijn op te slaan, maar die we eerder niet hebben opgevraagd.

We vragen al onze klanten om zich bij ons te identificeren. Dit doen we omdat banken een poortwachtersfunctie hebben en ter beveiliging van onze digitale bankomgeving. In de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) is vereist dat banken moeten weten wie hun klanten zijn en waarvoor ze hun rekening(en) gebruiken. Banken moeten niet alleen de identiteit van hun klanten controleren, maar ook het bewijs daarvan bewaren.

Meer over klantintegriteit

Waarom opnieuw identificeren in 1 minuut

Oeps! Geen video

De video over dit onderwerp kan niet worden bekeken, omdat er een vereiste cookie is uitgeschakeld. Toch zien?
Kies een andere cookie-instelling
Of kijk deze video op vimeo.com

Dit heb je nodig

  • Je Nederlandse paspoort of identiteitskaart (met een rijbewijs kan het niet).
  • Je smartphone met een NFC-chip (op een tablet kan het niet).
  • De RegioBank app. Heb je de RegioBank app nog niet? Download ’m eerst.

Zo werkt het

  • Open je RegioBank app, login en start de ID-check.
  • Maak een scan van de fotopagina van je paspoort of identiteitskaart.
  • Houd je telefoon tegen je identiteitsbewijs. Dan leest de app de chip in je ID uit.
  • Maak een foto van je gezicht. Zo vergelijkt de app je met de foto op je ID. Je foto wordt niet opgeslagen.
  • Vul nog enkele gegevens aan. Deze gegevens staan namelijk niet op de chip: geboorteplaats, geboorteland, datum van afgifte en de instantie.

Bekijk ook de video met een stap voor stap uitleg: jezelf opnieuw identificeren.

Wanneer opnieuw identificeren?

Niet iedereen hoeft zich opnieuw te identificeren. Er verschijnt vanzelf een melding in het startscherm van je app . Je krijgt ook eerst een e-mail of brief waarin we je vragen om je opnieuw te identificeren. Heb je nog geen bericht gehad? Dan hoef je nu niks te doen.

Hoe weet ik dat het veilig is?

Je identificeert je alleen in de vertrouwde RegioBank app of in een ASN-kantoor. Ben je gevraagd om je opnieuw te identificeren in Mijn RegioBank? Lees dan meer op ID-check in Mijn RegioBank.

We vragen je nooit om je te identificeren via een link in een e-mail, bij je aan de deur of in een telefoongesprek. Vertrouw je het niet? Neem dan meteen contact met met de klantenservice.

Lees meer over veilig bankieren

Heb je een vraag?

Vinkje voor veiligheid

Hoe werkt identificeren?

Wil je weten hoe identificeren in de RegioBank precies werkt? We leggen het je graag uit.

Meer lezen