Opnieuw identificeren met de ID-check in Mijn RegioBank
Waarom opnieuw identificeren?
Toen je klant werd bij RegioBank, heb je je moeten identificeren. Waarom is dat dan opnieuw nodig? Dat zit zo: een deel van onze klanten hebben we geïdentificeerd met bijvoorbeeld een storting van één cent vanuit een andere bank. Die manier van identificeren voldoet niet meer aan de wet (de Wwft).
Er zijn ook klanten die we hebben geïdentificeerd met een identiteitsbewijs waar niet alle gegevens op staan die wij nodig hebben. Op een rijbewijs staan bijvoorbeeld niet altijd alle voornamen. Of we missen gegevens die we nu verplicht zijn op te slaan, maar die we eerder niet hebben opgevraagd.
We zijn volgens de Wwft verplicht om jou te identificeren en zeker te weten dat je bent wie je zegt dat je bent.Ook moeten we persoonsgegevens opslaan in ons klantenbestand. Daarom is het belangrijk dat je de ID-check doet.
Dit heb je nodig bij het opnieuw identificeren
- Computer of laptop om in te loggen op Mijn RegioBank. Gebruik je een telefoon of tablet? Download dan ook de Ockto-app.
- Een betaalrekening bij ABN AMRO, ING, Rabobank of Bunq
- DigiD om in te loggen bij MijnOverheid
Heb je dit niet? Dan kun je je later op een andere manier identificeren.
Zo werkt het
- Log in op Mijn RegioBank. Op je overzicht zie je een melding die je naar de ID-check brengt.
- Volg de stappen om de extensie van Ockto aan je browser toe te voegen. Zo kun je makkelijk en veilig je gegevens met ons delen. Daarna wordt dit weer vanzelf verwijderd.
- Log in met je DigiD op MijnOverheid om de benodigde persoonsgegevens op te halen. Zoals je volledige naam en geboortedatum.
- Log met iDIN in bij je andere bank om je identiteit te bevestigen.
- Controleer je gegevens en geef aan Ockto toestemming om je gegevens eenmalig met ons te delen. Versturen en klaar!
Wanneer opnieuw identificeren?
Niet iedereen hoeft zich opnieuw te identificeren. Je krijgt vanzelf een bericht op je overzicht in Mijn RegioBank. Je krijgt ook eerst een e-mail waarin we aangeven dat de ID-check voor je klaar staat in Mijn RegioBank. Heb je nog geen bericht gehad? Dan hoef je nu niks te doen.
Hoe weet ik dat het veilig is?
Omdat je zelf inlogt in je eigen, vertrouwde Mijn RegioBank en niet via een link in de mail, weet je zeker dat het bericht van ons is. Wij vragen nooit toegang tot je persoonlijke bankomgeving om je te helpen met de ID-check, niet aan de telefoon en niet bij je aan de deur. Lees hierover meer in ons privacyreglement
Meer weten? Dit kun je zelf doen tegen fraude.
Verwerking van je gegevens door Ockto
Met Ockto kun je makkelijk en veilig je persoonsgegevens delen, bijvoorbeeld als je je identificeert bij een hypotheekaanvraag. Ockto haalt je gegevens op, verwerkt deze en deelt daarvan alleen de gegevens die nodig zijn met ons. Je kunt precies zien welke gegevens zijn opgehaald. Na jouw toestemming worden de benodigde gegevens versleuteld naar ons verstuurd. Daarna verwijdert Ockto je gegevens weer. Hiervoor geldt de privacyverklaring van Ockto.