Sanctiemaatregelen buitenland

Ontvang je een bedrag uit het buitenland op jouw rekening? Of maak je zelf geld over naar het buitenland? Het kan zijn dat je overboeking langer duurt of wordt geweigerd. Misschien heb je in dat geval te maken met het sanctiebeleid van de Volksbank. Op deze pagina leggen we je meer uit over sancties en wat jij daarvan kunt merken.

Ons sanctiebeleid in het kort

Als bank dragen wij bij aan een integere financiële sector. Dit doen we door onze relaties en jouw overboekingen aan sanctiemaatregelen te toetsen. Daardoor kan het iets langer duren voordat je geld is overgeboekt of op je rekening staat.

(Inter)nationale sanctiemaatregelen

Bij de Volksbank nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als poortwachter van een integere financiële sector. Daarom werken we niet mee aan ongeoorloofde transacties, zoals die staan beschreven in de Sanctiewet uit 1977. Zo zorgen we ervoor dat sancties ook echt effect hebben. We toetsen onze klantrelaties en jouw transacties aan de (inter)nationale sanctiemaatregelen en ons eigen aanvullende beleid. Lees meer in het 'Statement naleving sanctieregelgeving de Volksbank' dat je hier kunt downloaden.

Goed om te weten: dit beleid geldt voor alle klanten van de 4 bankmerken van de Volksbank: RegioBank, SNS, ASN Bank en BLG Wonen.

Aanvullend beleid van de Volksbank

Om te voldoen aan de (inter)nationale sanctiemaatregelen hebben we beleid, procedures en interne controles opgesteld. Bij bepaalde landen is er een groter risico dat de sanctieregelgeving wordt overtreden. Daarom hebben we aanvullend beleid bovenop de (inter)nationale sanctiemaatregelen. Dit betekent dat we geen overboekingen uitvoeren van en naar deze landen en regio's waarvoor al sanctiemaatregelen gelden.

  • Afghanistan

  • Cuba

  • Iran

  • Libië

  • Myanmar (Birma)

  • Noord-Korea

  • Rusland

  • Soedan

  • Syrië

  • Venezuela

  • Zuid-Soedan

  • Wit-Rusland (Belarusde Krim-regio

  • de Oekraïense oblasten Donetsk, Cherson, Loehansk en Zaporizja 

Let op

  • Om het risico op een sanctieovertreding te verkleinen, kan het voorkomen dat wij, ook in het geval van overboekingen van of naar andere landen of gebieden dan hier bovengenoemd, overboekingen in sommige gevallen niet kunnen uitvoeren.
  • We accepteren ook geen klanten die financiële banden met deze landen en regio's (willen) onderhouden.
  • Voor de andere regio's in Oekraïne gelden geen sanctiemaatregelen. Een overboeking vanuit en naar Oekraïne kan wel langer duren.

Wat je merkt van ons sanctiebeleid

Wil je geld overboeken naar of ontvangen vanuit een land waarvoor sancties gelden, of doe je (onbewust) zaken met een (mogelijk) gesanctioneerde partij? Dan kan het langer duren dan je gewend bent voordat de transactie wordt uitgevoerd. Ook kunnen we je vragen stellen over de overboeking of kunnen we deze niet uitvoeren.

Goed om te weten: om internationale overboekingen te kunnen behandelen, zijn we afhankelijk van buitenlandse correspondentbankrelaties. Onze correspondentbanken kunnen een ander sanctiebeleid hanteren dan de Volksbank. Hierdoor kan je overboeking langer duren of niet worden uitgevoerd.

Voorbeelden van sanctiemaatregelen

Sanctiemaatregelen worden opgelegd door overheden en internationale organisaties naar aanleiding van een schending of bedreiging van de internationale vrede en veiligheid. Sancties kunnen worden opgelegd tegen een land, regio, regime, persoon en/of entiteit.

Mogelijke doelstellingen van sanctiemaatregelen

  • Vergroten van de (inter)nationale en collectieve veiligheid
  • Handhaven van mensenrechten
  • Stoppen van de ontwikkeling van massavernietigingswapens
  • Veranderen van gedrag van een persoon, entiteit, land of regime

Meest voorkomende sanctiemaatregelen:

  • Wapenembargo's
  • Handelsrestricties (zoals import- of exportverboden of vergunningsverplichting voor strategische goederen)
  • Financiële restricties (zoals het bevriezen van tegoeden)

Houd rekening met sancties

Om niet mee te werken aan ongeoorloofde transacties, hebben we jouw oplettendheid en medewerking hard nodig. Als je onze producten gebruikt, houd dan ook rekening met de (inter)nationale sanctiemaatregelen en het beleid van RegioBank en de Volksbank. Meer over internationale sancties Bekijk ook de website van de Rijksoverheid voor meer informatie over internationale sancties.

Wat je merkt van ons sanctiebeleid

Wil je geld overboeken naar of ontvangen vanuit een land waarvoor sancties gelden, of doe je (onbewust) zaken met een (mogelijk) gesanctioneerde partij? Dan kan het langer duren dan je gewend bent voordat de transactie wordt uitgevoerd. Ook kunnen we je vragen stellen over de overboeking of kunnen we deze niet uitvoeren.

Goed om te weten: Om internationale overboekingen te kunnen behandelen, zijn we afhankelijk van buitenlandse correspondentbankrelaties. Onze correspondentbanken kunnen een ander sanctiebeleid hanteren dan de Volksbank. Hierdoor kan je overboeking langer duren of niet worden uitgevoerd.

Voorbeelden van sanctiemaatregelen

Sanctiemaatregelen worden opgelegd door overheden en internationale organisaties naar aanleiding van een schending of bedreiging van de internationale vrede en veiligheid. Sancties kunnen worden opgelegd tegen een land, regio, regime, persoon en/of entiteit.

Houd rekening met sancties

Om niet mee te werken aan ongeoorloofde transacties, hebben we jouw oplettendheid en medewerking hard nodig. Als je onze producten gebruikt, houd je dan ook rekening met de (inter)nationale sanctiemaatregelen en het beleid van RegioBank en de Volksbank?

Meer over internationale sancties

Bekijk ook de website van de Rijksoverheid voor meer informatie over internationale sancties.