Uw geld terughalen bij online fraude

U bestelt iets online, maar het product wordt nooit geleverd. Of u maakt geld over naar een fraudeur die zich voordoet als een bekende, uw bank of de belastingdienst. Geld kwijt? Niet altijd. U kunt namelijk bij uw bank de naam- en adresgegevens van de oplichter opvragen. Met die NAW-gegevens kunt u een advocaat, incassobureau of deurwaarder inschakelen en misschien uw geld terugkrijgen.

U bestelt iets online, maar het product wordt nooit geleverd. Of u maakt geld over naar een fraudeur die zich voordoet als een bekende, uw bank of de belastingdienst. Geld kwijt? Niet altijd. U kunt namelijk bij uw bank de naam- en adresgegevens van de oplichter opvragen. Met die NAW-gegevens kunt u een advocaat, incassobureau of deurwaarder inschakelen en misschien uw geld terugkrijgen.

Stap 1: contoleer of u aan de voorwaarden voldoet

Bij oplichting na een online aankoop:

  • De verkoper heeft niets geleverd of opzettelijk iets geleverd wat veel minder waard is.
  • U heeft al geprobeerd om uw geld terug te krijgen van de oplichter of van een handelsplatform, maar dit is niet gelukt.
  • U heeft via uw eigen bankrekening betaald naar het IBAN van de oplichter. Bijvoorbeeld met een overboeking of een mobiel betaalverzoek.
  • De betaling is niet ouder dan 13 maanden.
  • Uw eigen IBAN en het IBAN van de oplichter beginnen met de letters ‘NL’.
  • U kunt de naam- en adresgegevens van de oplichter niet op een andere manier achterhalen.
  • U heeft bij de politie al online aangifte gedaan van de oplichting. U heeft een kopie nodig van deze afgeronde online aangifte.
  • U heeft op de webpagina Controleer verkopergegevens van de politie een waarschuwing gekregen over het IBAN van de oplichter. Maak hiervan een schermafbeelding.

Bij oplichting na een vals tekstbericht of telefoontje

  • U heeft al geprobeerd om de betaling terug te krijgen van de oplichter, maar dit is niet gelukt.
  • U heeft via uw eigen bankrekening betaald naar het IBAN van de oplichter. Bijvoorbeeld met een overboeking of een mobiel betaalverzoek (zoals een Tikkie).
  • De betaling is niet ouder dan 13 maanden.
  • Uw eigen IBAN en het IBAN van de oplichter beginnen met de letters ‘NL’.
  • U kunt de naam- en adresgegevens van de oplichter niet op een andere manier achterhalen.
  • U heeft bij de politie al online aangifte gedaan van de oplichting. U heeft een kopie nodig van deze afgeronde online aangifte.

Stap 2: vraag NAW-gegevens op

Voldoet u aan de voorwaarden? Neem dan contact op met uw Zelfstandig Adviseur van RegioBank en dien een aanvraag in voor de NAW-gegevens. Als wij deze goedkeuren, vragen we de (vermeende) oplichter eerst om binnen 3 weken het geld vrijwillig terug te betalen. Doet hij of zij dit niet, dan krijgt u de NAW-gegevens.

Wanneer krijgt u géén NAW-gegevens?

Als het gaat om een kwetsbare minderjarige, iemand die zelf ook slachtoffer is of iemand die onder curatele staat.

Stap 3: start een procedure

Met de NAW-gegevens kunt u een advocaat, deurwaarder of incassobureau inschakelen. Zij proberen dan uw geld terug te vorderen bij de fraudeur. Het is belangrijk dat u nooit voor eigen rechter speelt.