Uw geld terughalen bij online fraude
Stap 1: controleer of u aan de voorwaarden voldoet
Bij oplichting na een online aankoop:
- De verkoper heeft niets geleverd of opzettelijk iets geleverd wat veel minder waard is.
- U heeft al geprobeerd om uw geld terug te krijgen van de oplichter of van een handelsplatform, maar dit is niet gelukt.
- U heeft via uw eigen bankrekening betaald naar het IBAN van de oplichter. Bijvoorbeeld met een overboeking of een mobiel betaalverzoek.
- De betaling is niet ouder dan 13 maanden.
- Uw eigen IBAN en het IBAN van de oplichter beginnen met de letters ‘NL’.
- U kunt de naam- en adresgegevens van de oplichter niet op een andere manier achterhalen.
- U heeft bij de politie al online aangifte gedaan van de oplichting. U heeft een kopie nodig van deze afgeronde online aangifte.
- U heeft op de webpagina Controleer verkopergegevens van de politie een waarschuwing gekregen over het IBAN van de oplichter. Maak hiervan een schermafbeelding.
Bij oplichting na een vals tekstbericht of telefoontje
- U heeft al geprobeerd om de betaling terug te krijgen van de oplichter, maar dit is niet gelukt.
- U heeft via uw eigen bankrekening betaald naar het IBAN van de oplichter. Bijvoorbeeld met een overboeking of een mobiel betaalverzoek (zoals een Tikkie).
- De betaling is niet ouder dan 13 maanden.
- Uw eigen IBAN en het IBAN van de oplichter beginnen met de letters ‘NL’.
- U kunt de naam- en adresgegevens van de oplichter niet op een andere manier achterhalen.
- U heeft bij de politie al online aangifte gedaan van de oplichting. U heeft een kopie nodig van deze afgeronde online aangifte.
Stap 2: vraag NAW-gegevens op
Voldoet u aan de voorwaarden? Neem dan contact op met uw Zelfstandig Adviseur van RegioBank en dien een aanvraag in voor de NAW-gegevens. Als wij deze goedkeuren, vragen we de (vermeende) oplichter eerst om binnen 3 weken het geld vrijwillig terug te betalen. Doet hij of zij dit niet, dan krijgt u de NAW-gegevens.
Wanneer krijgt u géén NAW-gegevens?
Als het gaat om een kwetsbare minderjarige, iemand die zelf ook slachtoffer is of iemand die onder curatele staat.
Stap 3: start een procedure
Met de NAW-gegevens kunt u een advocaat, deurwaarder of incassobureau inschakelen. Zij proberen dan uw geld terug te vorderen bij de fraudeur. Het is belangrijk dat u nooit voor eigen rechter speelt.