Je geld terughalen bij online fraude

Je bestelt iets online, maar het product wordt nooit geleverd. Of je maakt geld over naar een fraudeur die zich voordoet als een bekende, je bank of de belastingdienst. Geld kwijt? Niet altijd. Je kunt namelijk bij je bank de naam- en adresgegevens van de oplichter opvragen.

Controleer of je aan de voorwaarden voldoet

Bij oplichting na een online aankoop:

  • De verkoper heeft niets geleverd of opzettelijk iets geleverd wat veel minder waard is.
  • Je hebt al geprobeerd om je geld terug te krijgen van de oplichter of van een handelsplatform, maar dit is niet gelukt.
  • Je hebt via je eigen bankrekening betaald naar het IBAN van de oplichter. Bijvoorbeeld met een overboeking of een mobiel betaalverzoek.
  • De betaling is niet ouder dan 13 maanden.
  • Je eigen IBAN en het IBAN van de oplichter beginnen met de letters ‘NL’.
  • Je kunt de naam- en adresgegevens van de oplichter niet op een andere manier achterhalen.
  • Je hebt bij de politie al online aangifte gedaan van de oplichting. Je hebt een kopie nodig van deze afgeronde online aangifte.
  • Je hebt op de webpagina Controleer verkopergegevens van de politie een waarschuwing gekregen over het IBAN van de oplichter. Maak hiervan een schermafbeelding.

Bij oplichting na een vals tekstbericht of telefoontje

  • Je hebt al geprobeerd om de betaling terug te krijgen van de oplichter, maar dit is niet gelukt.
  • Je hebt via je eigen bankrekening betaald naar het IBAN van de oplichter. Bijvoorbeeld met een overboeking of een mobiel betaalverzoek (zoals een Tikkie).
  • De betaling is niet ouder dan 13 maanden.
  • Je eigen IBAN en het IBAN van de oplichter beginnen met de letters ‘NL’.
  • Je kunt de naam- en adresgegevens van de oplichter niet op een andere manier achterhalen.
  • Je hebt bij de politie al online aangifte gedaan van de oplichting. Je hebt een kopie nodig van deze afgeronde online aangifte.

Vraag NAW-gegevens op

Voldoe je aan de voorwaarden? Neem dan contact op met je zelfstandig adviseur van RegioBank en dien een aanvraag in voor de NAW-gegevens. Als wij deze goedkeuren, vragen we de (vermeende) oplichter eerst om binnen 3 weken het geld vrijwillig terug te betalen. Doet hij of zij dit niet, dan krijg je de NAW-gegevens.

Wanneer krijg je géén NAW-gegevens?

Als het gaat om een kwetsbare minderjarige, iemand die zelf ook slachtoffer is of iemand die onder curatele staat.

Start een procedure

Met de NAW-gegevens kun je een advocaat, deurwaarder of incassobureau inschakelen. Zij proberen dan je geld terug te vorderen bij de fraudeur. Het is belangrijk dat je nooit voor eigen rechter speelt.