Je geld terughalen bij online fraude
Controleer of je aan de voorwaarden voldoet
Bij oplichting na een online aankoop:
- De verkoper heeft niets geleverd of opzettelijk iets geleverd wat veel minder waard is.
- Je hebt al geprobeerd om je geld terug te krijgen van de oplichter of van een handelsplatform, maar dit is niet gelukt.
- Je hebt via je eigen bankrekening betaald naar het IBAN van de oplichter. Bijvoorbeeld met een overboeking of een mobiel betaalverzoek.
- De betaling is niet ouder dan 13 maanden.
- Je eigen IBAN en het IBAN van de oplichter beginnen met de letters ‘NL’.
- Je kunt de naam- en adresgegevens van de oplichter niet op een andere manier achterhalen.
- Je hebt bij de politie al online aangifte gedaan van de oplichting. Je hebt een kopie nodig van deze afgeronde online aangifte.
- Je hebt op de webpagina Controleer verkopergegevens van de politie een waarschuwing gekregen over het IBAN van de oplichter. Maak hiervan een schermafbeelding.
Bij oplichting na een vals tekstbericht of telefoontje
- Je hebt al geprobeerd om de betaling terug te krijgen van de oplichter, maar dit is niet gelukt.
- Je hebt via je eigen bankrekening betaald naar het IBAN van de oplichter. Bijvoorbeeld met een overboeking of een mobiel betaalverzoek (zoals een Tikkie).
- De betaling is niet ouder dan 13 maanden.
- Je eigen IBAN en het IBAN van de oplichter beginnen met de letters ‘NL’.
- Je kunt de naam- en adresgegevens van de oplichter niet op een andere manier achterhalen.
- Je hebt bij de politie al online aangifte gedaan van de oplichting. Je hebt een kopie nodig van deze afgeronde online aangifte.
Vraag NAW-gegevens op
Voldoe je aan de voorwaarden? Neem dan contact op met je zelfstandig adviseur van RegioBank en dien een aanvraag in voor de NAW-gegevens. Als wij deze goedkeuren, vragen we de (vermeende) oplichter eerst om binnen 3 weken het geld vrijwillig terug te betalen. Doet hij of zij dit niet, dan krijg je de NAW-gegevens.
Wanneer krijg je géén NAW-gegevens?
Als het gaat om een kwetsbare minderjarige, iemand die zelf ook slachtoffer is of iemand die onder curatele staat.
Start een procedure
Met de NAW-gegevens kun je een advocaat, deurwaarder of incassobureau inschakelen. Zij proberen dan je geld terug te vorderen bij de fraudeur. Het is belangrijk dat je nooit voor eigen rechter speelt.