NAW-gegevens opvragen na fraude

Ben je opgelicht? Heb je je geld niet teruggekregen? En wil je juridische stappen nemen tegen de (vermeende) oplichter? Dan kun je hiervoor onder bepaalde voorwaarden de NAW-gegevens opvragen van de ontvanger van je geld. 

Om wat voor oplichting gaat het hier? 

Het gaat om fraude waarbij je geld bent kwijtgeraakt. Bijvoorbeeld doordat je na een online aankoop geen product hebt gekregen. Of doordat je geld hebt overgemaakt via een betaalverzoek van een crimineel die zich voordeed als bekende, bank, onderneming of overheidsinstelling.

Hoe kun je proberen je geld terug te krijgen?

Via een civiele procedure. Zet hiervoor de volgende stappen: 

1. Vraag ons om NAW-gegevens

Vraag de naam, het adres en de woonplaats van degene die je geld ontvangen heeft bij ons op. Gebruik deze ‘NAW-gegevens’ niet om voor eigen rechter te spelen, maar zodat je juridische stappen kunt zetten.

2. Schakel juridische hulp in

Voldoe je aan de voorwaarden (zie onder) om die NAW-gegevens te krijgen? Dan ontvang je ze en kun je een civiele procedure starten. Neem hiervoor contact op met een advocaat, deurwaarder of incassobureau.

Icoon van een bel

Speel niet voor eigen rechter

Het is de bedoeling dat je met de NAW-gegevens die wij je geven een civiele procedure start. Gebruik ze niet om voor eigen rechter te spelen; om iemand te bedreigen of thuis op te zoeken, bijvoorbeeld.

NAW-gegevens nodig? Dit zijn de voorwaarden 

Als je slachtoffer bent geworden van fraude, kun je bij ons de naam, het adres en de woonplaats opvragen van degene die jouw geld ontvangen heeft. Wij mogen deze NAW-gegevens alleen verstrekken als je aan de volgende voorwaarden voldoet.

Als je bent opgelicht bij een online aankoop

  • Je hebt betaald, maar de (vermeende) oplichter heeft niets geleverd.
  • Je hebt al geprobeerd om je geld terug te krijgen van de (vermeende) oplichter of van een handelsplatform, maar dat is niet gelukt.
  • Je hebt de (vermeende) oplichter betaald vanaf je RegioBank-betaalrekening.
  • Die betaling is niet ouder dan 13 maanden.
  • Het rekeningnummer van de (vermeende) oplichter is een Nederlandse IBAN.
  • Je kunt zijn of haar NAW-gegevens niet op een andere manier opzoeken of opvragen.
  • Je hebt online aangifte gedaan bij de politie.
  • Je krijgt op de webpagina Controleer verkopergegevens van de politie een waarschuwing over het IBAN van de (vermeende) oplichter, in een rood kader. Maak hier een screenshot van.

Als je bent opgelicht via een vals tekstbericht of telefoongesprek

  • Je hebt al geprobeerd om het geld terug te krijgen van de (vermeende) oplichter, maar dat is niet gelukt.
  • Je hebt geen vergoeding van ons gekregen.
  • Je hebt betaald aan een onbekend persoon of bedrijf.
  • Je kunt de NAW-gegevens van de (vermeende) oplichter zelf niet op een andere manier opzoeken of opvragen.
  • Je hebt de (vermeende) oplichter betaald vanaf je RegioBank-betaalrekening.
  • Die betaling is niet ouder dan 13 maanden.
  • Het rekeningnummer van de (vermeende) oplichter is een Nederlandse IBAN.
  • Je hebt bij de politie al aangifte gedaan van deze oplichting.

Voldoe je aan de voorwaarden? Let op!

Denk je dat je aan bovenstaande voorwaarden voldoet? Vraag de NAW-gegevens dan bij ons op. Wij checken dan of we je die gegevens inderdaad kunnen geven. Daarbij kijken we ook naar andere factoren. Zo mogen we je de NAW-gegevens niet overhandigen als het gaat om:

  • een kwetsbare minderjarige;
  • iemand die zelf ook slachtoffer is;
  • iemand die onder curatele staat.

Als we je aanvraag goedkeuren, dan sturen we de (vermeende) oplichter eerst het verzoek om binnen drie weken het geld terug te betalen. Is dit na die drie weken niet gebeurd? Dan krijg jij de NAW-gegevens van ons.

Terug naar Veilig bankieren overzicht