Hulpvraagfraude

“Hoi mam! Mijn telefoon is kapot, kun je me WhatsAppen op dit nieuwe nummer?” Met zo’n bericht begint een hulpvraagcrimineel vaak. Om uiteindelijk om financiële hulp te vragen. Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt van dit soort oplichting?

Wat is hulpvraagfraude precies?

Bij hulpvraagfraude doen criminelen alsof ze een familielid, vriend of bekende van je zijn. Ze nemen contact met je op per sms, WhatsApp of andere sociale media. Hierbij laten ze weten dat er iets ergs met ze is gebeurd en dat ze snel financiële hulp nodig hebben. Zo proberen ze je te verleiden om geld over te maken. Ze spelen dus in op je liefde en bezorgdheid.

Hoe benaderen deze criminelen jou?

Ze volgen vaak een vergelijkbare werkwijze. Hieronder zie je een aantal kenmerken.

Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt?

Herken de werkwijze van hulpvraagcriminelen. Dan ben je extra waakzaam. Volg verder deze tips:

  • Deel nooit zomaar persoonlijke informatie via WhatsApp en social media, zoals je telefoonnummer. Die informatie is snel te vinden en criminelen maken er dankbaar gebruik van.
  • Maak geen geld over tot je zeker weet dat het om een familielid, vriend of bekende gaat. Leg hiervoor op een andere manier contact met de hulpvrager; via een ander communicatiekanaal of het oorspronkelijke telefoonnummer.
  • Stel de hulpvrager een controlevraag, al voelt dat misschien een beetje raar. Bijvoorbeeld: “Ik wil je graag helpen, maar eerst even deze vraag: hoe heette ons eerste konijn?”

Wat kun je doen als je toch opgelicht bent?

Ben je slachtoffer geworden van hulpvraagfraude? Zet deze twee stappen:

  1. Meld de fraude direct aan onze fraudeafdeling.
  2. Doe onmiddellijk aangifte bij de politie.

Icoon van een bel

Meer weten over fraude?

RegioBank en de andere Nederlandse banken zijn samen de website veiligbankieren.nl gestart. Hier vind je volop informatie over fraude en veiligheid.

Naar veiligbankieren.nl