Waargebeurd: wie is de echte bankmedewerker?
Criminelen doen zich voor als bankmedewerker. Daarbij gaan ze geraffineerd en soms met meerdere personen te werk. Om je weerbaar te maken tegen dit soort pogingen delen we het verhaal van een klant die werd gebeld door iemand die zich voorstelde als een medewerker van RegioBank.
Krijg je zelf iemand aan de telefoon en twijfel je of je de échte bank aan te telefoon hebt? Beëindig het gesprek en bel zelf terug op telefoonnummer dat op onze website staat. Of loop binnen bij een RegioBank adviseur.
Gebeld door je bank
Stel je voor, je wordt op gebeld door een medewerker van RegioBank. Hij zegt: 'een
crimineel probeert € 3.000 van uw rekening op te nemen, uw rekening is in gevaar.’ Daarom moet je snel handelen om te voorkomen dat er geld wordt gestolen.
Scene 1: Loes wordt gebeld door haar bank
Loes, 68 jaar, is al jaren klant bij RegioBank. Ze wordt op een dag gebeld op haar vaste lijn en hoort van de man, die zich voorstelt als bankmedewerker, dat haar rekening ‘in gevaar is’.
Volgens de man wordt er een bedrag van € 3.000 van haar rekening afgeschreven. Om deze betaling tegen te houden moet mevrouw snel een tegenboeking doen. De man vertelt Loes precies wat zij daarvoor moet doen en welke gegevens zij daarbij moet invoeren in haar RegioBank app. Niet te vergeten moet ze ook de invoer bevestigen door deze te ondertekenen. Zo zou zij voorkomen dat er € 3.000 van haar rekening wordt afgeschreven.
De man vertelt haar vervolgens dat een collega naar haar huis komt om haar te helpen haar betaalpas ‘op te schonen’. De man vraagt haar de code '345-77XW' te noteren, waarmee zij zijn collega straks kan identificeren.
>>Spoiler alert: de ‘bankmedewerker’ aan de lijn is een crimineel.
Scene 2: collega bankmedewerker komt aan de deur
Als haar deurbel gaat, ziet Loes een jonge man staan. Nadat hij de code '345-77XW' heeft genoemd is ze gerustgesteld. Ze vindt het niet vreemd haar betaalpas aan hem mee te geven. De man zegt dat hij haar betaalpas meeneemt naar het bankkantoor om hem daar samen met het anti-fraudeteam ‘op te schonen’. Ze krijgt haar pas vandaag nog terug.
Loes is al die tijd aan de telefoon gebleven. De bankmedewerker aan de lijn adviseert haar nu haar pincode te wijzigen. Zo kan een nieuwe fraudepoging worden tegengegaan.
>>Spoiler alert 2: Loes is slachtoffer van bankhelpdeskfraude.
Scene 3: dit gebeurt er écht met de rekening en betaalpas van Loes
Wat Loes niet weet, is dat er in werkelijkheid door het opvoeren en ondertekenen van de tegenboeking € 3.000 is afgeschreven van haar rekening.
De man aan de telefoon, die zich heeft voorgesteld als bankmedewerker, heeft Loes op het verkeerde been gezet. Ook wordt haar betaalpas op dat moment voor een betaling gebruikt. In een Apple-winkel schaft iemand (crimineel 2) een product aan van een paar duizend euro.
De bank heeft ondertussen de verschillende betalingen via de RegioBank app en met de betaalpas opgemerkt. Een medewerker van het fraudeteam ziet deze opmerkelijke betalingen en houdt deze nauwlettend in de gaten.
De criminelen die de betaalpas van Loes in handen hebben, zijn niet tevreden over het resultaat. Ze willen nog een grote aankoop doen, maar dat lukt niet. De man die de betaalpas had meegenomen heeft inmiddels weer bij Loes aangebeld. Ze heeft hem binnengelaten en kreeg haar betaalpas terug.
Scene 4: Loes belt de bank
Loes heeft nog steeds haar vaste telefoon aan haar oor. Wat Loes niet weet is dat in dit scenario de rollen zijn omgedraaid: de criminelen zijn de good guys en de ‘echte bankmedewerker’ is de crimineel.
De crimineel die nog steeds aan de lijn is, vertelt Loes dat de politie deze zaak aandachtig volgt. En dat de politie de hulp van Loes nodig heeft om de criminelen op te sporen. Ze moet een 030-nummer bellen. Volgens de crimineel is dit een telefoonnummer van criminelen die net doen of ze de bank zijn. In werkelijkheid is dit het nummer van de Continue Fraude Detectie (CFD). Een afdeling die – 24 uur per dag - betaaltransacties van klanten volgt om fraude te voorkomen.
Loes belt met haar mobiele telefoon het nummer en geeft aan dat haar rekening geblokkeerd is en dat ze met haar pas niet kan pinnen. De CFD-bankmedewerker aan de lijn vraagt haar onder meer over de grote betaling in de Apple-winkel. Loes krijgt van de man aan de vaste lijn de instructie om te zeggen dat de betaling voor een iPhone is.
De CFD-bankmedewerker hoort de onzekerheid en vraagt welke type. Loes heeft hier niet direct antwoord op. Als de CFD-bankmedewerker vraagt of de antwoorden haar worden ingefluisterd, gaat Loes twijfelen. En ze vraag zich af is deze man de good guy en de man die ik al een paar uur aan de lijn heb nu de crimineel?
Scene 5: de echte bank stuurt de politie langs
De CFD-bankmedewerker merkt aan de reactie van Loes dat er iets niet klopt. Om paniek te voorkomen sluit hij het gesprek kalm af en blokkeert hij uit voorzorg haar betaalpas. Hij belt 112 en noemt het woonadres van Loes.
Zo’n 10 minuten later klopt de politie luid op haar voordeur. De man die bij Loes thuis was (crimineel 2) is er ondertussen vandoor gegaan.
Hoe gaat het nu met het slachtoffer?
Loes - die in het echt een andere naam heeft - is enorm geschrokken en heeft direct aangifte gedaan bij de politie. Het politieonderzoek naar de criminelen is op dit moment nog bezig. Dankzij de oplettendheid van de CFD-bankmedewerker, de 'échte bankmedewerker', is meer financiële schade voorkomen.
Hoe vergroot je jouw weerbaarheid tegen fraude?
- Houd je beveiligingscodes (dus ook je pincode) voor jezelf en geef je bankproducten zoals betaalpas nooit aan iemand anders.
- Beveilig de apparatuur die je gebruikt voor online bankieren en controleer regelmatig je (betaal)rekeningen.
- Doe geen overboeking op verzoek van ‘een bankmedewerker’.
- Twijfel je of je de échte bank aan te telefoon hebt? Beëindig het gesprek en bel zelf terug op het telefoonnummer dat op onze website staat. Of loop binnen bij een RegioBank adviseur.
- Meld fraude en incidenten direct bij RegioBank..

Meer weten over fraude?
RegioBank en de andere Nederlandse banken zijn samen de website veiligbankieren.nl gestart. Hier vind je volop informatie over fraude en veiligheid.