WhatsAppfraude

Oplichters benaderen mensen via e-mail, sms, brief, telefoon en social media. Maar ook via Whatsapp worden momenteel valse berichten verstuurd. In deze berichten doet de crimineel zich voor als een familielid of bekende, vaak via een onbekend telefoonnummer, en vraagt u om dringend geld over te maken. Trap hier niet in! Lees hoe u deze vorm van oplichting kunt herkennen en hoe u zich ertegen kunt verweren.

Onze fraude-expert Esther legt uit hoe WhatsAppfraude werkt.

Oeps! Geen video

De video over dit onderwerp kan niet worden bekeken, omdat er een vereiste cookie is uitgeschakeld. Toch zien?
Kies een andere cookie-instelling
Of kijk deze video op vimeo.com

Hoe werkt oplichting via Whatsapp?

U ontvangt een Whatsappbericht van de oplichter die zich voordoet als een familielid, bijvoorbeeld uw zoon of dochter. Hij of zij zegt een nieuw telefoonnummer te hebben en begint een gesprek met u. Via social media weet de oplichter veel over u en uw bekende, waardoor het gesprek betrouwbaar overkomt. De foto in het Whatsappprofiel klopt vaak ook – meestal omdat deze is gekopieerd van social media-profielen (bijvoorbeeld Facebook of Instagram).

Al snel nadat het gesprek op gang komt, vraagt de oplichter u om geld over te maken. Dit heeft diegene dringend nodig, bijvoorbeeld omdat hij of zij ontslagen is vanwege de coronacrisis en geen geld heeft om de huur te betalen of boodschappen te doen. Een andere veelgebruikte smoes is dat de bank-app van diegene niet meer werkt.

Hoe herkent u Whatsappfraude?

Wat voor smoes de crimineel ook gebruikt, u herkent deze vorm van oplichting aan het volgende:

  • Een bekende of familielid heeft plotseling een nieuw nummer.
  • Deze bekende vraagt u om geld over te maken (vaak naar een onbekend rekeningnummer).
  • Deze bekende oefent druk op u uit door te wijzen op negatieve gevolgen voor hem- of haarzelf, die volgen als u het geld niet snel overboekt.

Hoe voorkomt u dat u slachtoffer wordt?

De belangrijkste tip om deze vorm van oplichting te ontmaskeren, is contact opnemen met uw bekende of familielid via het oude, vertrouwde nummer dat u tot dan toe altijd gebruikte wanneer u elkaar spraken. Lukt het niet direct om contact te krijgen via dat nummer? Laat degene die u appt maar rustig wachten. Hoe meer druk diegene op u uitoefent om toch snel geld over te maken, hoe groter de kans dat hij of zij inderdaad een oplichter is.

Toch geld overgemaakt?

Heeft u geld overgemaakt naar een ‘familielid’ of ‘bekende’ en twijfelt u naderhand over zijn bedoelingen? Bel ons dan meteen op 030 - 291 42 90. Onze medewerkers zullen er alles aan doen om u te helpen.

Meer over veilig bankieren

Veilig internetbankieren in Mijn RegioBank

Veilig Mobiel Bankieren

Alles over veilig bankieren