Bankhelpdeskfraude


Bij bankhelpdeskfraude word je gebeld door iemand die zegt namens RegioBank te bellen. Lees hoe deze oplichters te werk gaan én hoe u oplichting kunt voorkomen.

Wat is bankhelpdeskfraude?

Bij bankhelpdeskfraude belt iemand je op en doet zich voor als bankmedewerker. De beller vertelt dat er vreemde dingen op je zakelijke rekening gebeuren, bijvoorbeeld een verdachte overboeking. De oplichter probeert je een onveilig gevoel te geven en je flink onder druk te zetten om actie te ondernemen, waarmee je opgelicht wordt..

Hoe bankhelpdeskfraude werkt

In een telefoongesprek vertelt een oplichter dat je rekening niet meer veilig is en dat je snel iets moet doen omdat je anders al je geld kwijtraakt. Tegelijkertijd stelt deze zogenaamde bankmedewerker zich op als redder in nood: hij of zij blijft kalm, klinkt professioneel en stelt je gerust door te zeggen dat alles goed komt wanneer je meewerkt. Hiermee wekken ze vertrouwen op. Zo proberen ze je over te halen om 1 van onderstaande acties uit te voeren.

1. Geld overmaken naar een kluisrekening

Om je geld niet kwijt te raken, moet je volgens de beller jouw gehele saldo overmaken naar een zogenaamde ‘veilige kluisrekening' van de bank. Er wordt uitgelegd dat dit de enige manier is om je geld veilig te stellen. In werkelijkheid gaat je overboeking naar de rekening van de oplichters.

2. Meekijken op je mobiel, tablet of computer

Oplichters vragen om mee te kijken op je mobiele telefoon, tablet of computer. Ze vragen je vervolgens om in te loggen op Mijn RegioBank Zakelijk of de app. Hierdoor hebben ze toegang tot je rekening en kunnen ze betalingen klaarzetten.

3. Je bankproducten uit handen geven

De oplichters proberen je ervan te overtuigen dat je al je bankproducten inclusief pincodes moet afgeven aan een bankmedewerker die bij je langskomt. Zodra ze je betaalpas, digipas en pincode hebben, zullen ze je zakelijke rekening leegtrekken.

Let op!

Je kan vanuit het niets gebeld worden door een zogenaamde bankmedewerker, maar het kan ook zijn dat je eerst slachtoffer bent geworden van een andere fraudevorm. Bijvoorbeeld phishing, hulpvraagfraude (beter bekend als Whatsapp-fraude) of malware op je telefoon. Diezelfde oplichters bellen je vervolgens uit naam van RegioBank en verwijzen dan naar deze eerdere poging of geslaagde oplichting. Hierdoor proberen ze je ervan te overtuigen dat er echt iets mis is met jouw rekening.

Fraude voorkomen

Word je gebeld door iemand die zegt dat hij of zij bij RegioBank werkt? En probeert de beller je te overtuigen geld over te boeken naar een ‘veilige’ rekening, codes te delen of even mee te kijken op je apparaat? Vraag dan de naam van deze persoon en hang op. Bel vervolgens jouw RegioBank adviseur om te controleren of deze naam en het verhaal klopt. Zegt de beller dat je niet terug kunt bellen? Dan klopt er iets niet. Een échte medewerker mag je altijd terugbellen.

Is jouw adviseur niet bereikbaar? Meld de fraude dan via 030 - 291 42 90 (24/7 bereikbaar).

Goed om te weten: we vragen je nooit...

  • om geld over te boeken. Krijg je het verzoek om geld over te maken naar een zogenaamde 'veilige kluisrekening'? Verbreek dan meteen de verbinding en bel ons om te vertellen dat iemand geprobeerd heeft je op te lichten.
  • om je pincode of andere beveiligingscodes. Wij zullen ook nooit je bankproducten komen ophalen. Geef je codes nooit door en geef je bankproducten aan niemand, ook niet aan bankmedewerkers.

Lees meer 

Veilig bankieren voor ondernemers