Actueel
Is het bericht wel echt?
Je krijgt dagelijks een heleboel berichten. Soms ook van criminelen die doen alsof ze betrouwbare organisaties zijn. Deze berichten bevatten dan links naar nepwebsites waar die criminelen ‘vissen’ naar je gegevens. Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt van dit soort oplichting?
Wat is phishing precies?
Bij phishing verleiden criminelen je om op een link in een tekstbericht te klikken. Zo lokken ze je naar een valse website die lijkt op een echte, betrouwbare website – bijvoorbeeld van een bank. Als je inlogt op die nepwebsite of er andere gegevens achterlaat, hebben de criminelen deze data direct in handen. Phishing kan verschillende vormen aannemen.
Bankhelpdeskfraude
Sommige criminelen doen alsof ze bij de helpdesk van een bank werken. Ze bellen, mailen of bezoeken je, zogenaamd om samen met jou een probleem met je rekening op te lossen. Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt van dit soort criminelen?
Wat is helpdeskfraude precies?
Bij bankhelpdeskfraude nemen criminelen contact met je op. Daarbij doen ze alsof ze medewerkers zijn van (de helpdesk van) een bank. De criminelen proberen met die valse identiteit je vertrouwen te winnen en je te overtuigen om iets aan hen te geven. Van persoonlijke informatie en bankgegevens tot geld en bezittingen als je tablet, telefoon of sieraden.
Herkennen en voorkomen bankhelpdeskfraude
Test je kennis
Wil je meer weten over deze vormen van fraude? Test dan je kennis met onze gratis online klanttraining.