Nepadvertenties met BN’ers

BN’ers als John de Mol en Jort Kelder stapten naar de rechter om het misbruik van hun naam in advertenties voor nepbeleggingen te stoppen. Toch vallen er nog steeds ‘slachtoffers’. Helaas ook onder onze klanten. Lees het verhaal van Hans die ruim
€ 17.000 in rook zag opgaan.

Is dit een nieuwe oplichtingstruc?

Nee, dit gebeurt al jaren. John de Mol en Jort Kelder stapten al in 2019 naar de rechter omdat er zonder toestemming gebruik werd gemaakt van hun namen en foto’s in beleggingsadvertenties op social media.
Maar de rechter concludeerde in meerdere rechtszaken dat socialmediaplatforms (en ook Google) genoeg hadden gedaan om deze praktijken tegen te gaan. Dus ook nu nog kun je op social media advertenties tegenkomen met bekende Nederlanders die duizelingwekkende rendementen aanprijzen.

>> Spoiler alert 1: ‘de bekende Nederlander’ wordt misbruikt om vertrouwen te wekken.

Scene 1: Hans laat zijn gegevens achter

Hans (54 jaar, vader van twee kinderen, klant bij RegioBank) ziet op Facebook een bericht dat zijn aandacht trekt: ‘Stap nu in. Deze nieuwe investering verbaast zelfs de experts!’ Het zijn vooral de positieve recensies van bekende Nederlanders die zijn aandacht trekken. Medio september 2024 klikt hij op een link en laat hij op een online formulier zijn persoons- en contactgegevens achter.

Scene 2: Een Engelstalige dame belt terug

De volgende dag wordt Hans teruggebeld. Een correct Engels sprekende vrouw legt hem uit dat zij hem kan helpen om een crypto wallet aan te maken. En ze adviseert hem om met een ‘kleine’ inleg van € 2.500 te beginnen. Hans vertrouwt de dame, boekt het bedrag over en installeert ‘meekijksoftware’ op zijn computer (handig voor het aanmaken van de crypto wallet). Ook deelt hij een kopie van zijn identiteitskaart (zonder kan hij de gemaakte winst in zijn wallet niet opnemen).

Hans maakte tijdens een belsessie waarin hij zijn scherm deelde samen met de Engelstalige cryptoadviseur een crypto wallet aan. Wat Hans niet weet, is dat dit een nep-account is met fictieve cijfers en nepgrafieken.

>> Spoiler alert 2: Op verzoek meekijksoftware installeren. Het lijkt behulpzaam, maar criminelen zien meer dan je zelf in de gaten hebt.

Scene 3: Blij van de resultaten

Hans logt regelmatig in op zijn dashboard en wordt blij van de resultaten. Ook heeft hij zo nu en dan telefonisch contact met zijn ‘cryptoadviseur’. Omdat hij op zijn eerste inleg van € 2.500 ogenschijnlijk een flinke winst heeft gemaakt, geeft zij hem het advies om zijn inleg flink uit te breiden naar € 15.000. Hans stemt in en boekt via RegioBank een bedrag over naar zijn crypto wallet.

Scene 4: Een deel van de winst opnemen

Het is bijna kerst en Hans wil graag een mooi cadeau voor zijn kinderen kopen. Daarvoor wil hij een deel van zijn winst opnemen. Daarvoor moet hij wel eerst € 500 aan administratiekosten en later € 250 aan transactiekosten betalen.

Deze transacties worden opgemerkt door het fraudedetectiesysteem van RegioBank. Een medewerker van de fraude-afdeling van de bank belt Hans. Hij vraagt hem om uitleg over zijn betalingen. Hans vertelt het hele verhaal.

Scene 5: Ik ben bestolen!

Hans vraagt ook aan de bankmedewerker hoe het komt dat er helemaal niks gebeurt als hij ergens op klikt in zijn crypto wallet. De bankmedewerker legt uit dat hij niet inlogt op een echte, maar op een nagemaakte crypto wallet. En dat hij slachtoffer is geworden van investeringsfraude.

En hij hoort dat de meekijksoftware, die hij in scene 2 had geïnstalleerd, het mogelijk maakte om op afstand mee te kijken in zijn computer. Het was hierdoor voor de criminelen heel makkelijk om de inloggegevens van zijn crypto wallet te achterhalen.

Scene 6: Krijgt hij zijn geld tóch nog terug?

Na een paar maanden wordt Hans opnieuw gebeld. De partij die contact met hem opneemt beweert een bureau te zijn die zijn eerder ingelegde gelden kan terughalen. Hans moet alleen eerst nog even € 500 betalen voor administratie- en transactiekosten. Door schade en schande wijs geworden gaat Hans niet in op dit aanbod.

>>Spoiler alert 3: Bureaus die gelden voor je terug kunnen halen bestaan niet.

Hoe gaat het nu met Hans?

Hans, in het dagelijks leven heeft hij een andere naam, deed aangifte bij de politie. Het onderzoek naar deze oplichtingszaak loopt nog steeds. De betaling voor transactiekosten die Hans wilde doen is door de bank tegengehouden. Van de betaling voor de administratiekosten heeft de bank een gedeelte kunnen veiligstellen. Helaas zijn de grote investeringen (in totaal € 17.500) verdwenen.

Hoe vergroot je jouw weerbaarheid tegen fraude?

  • Lijkt een beleggingsaanbod te mooi om waar te zijn? Dan is dat het vaak ook.
  • Check voordat je geld stort altijd eerst heel goed of het om een betrouwbare aanbieder gaat.
  • Google bijvoorbeeld op de naam van de organisatie en het woord ‘oplichting’.
  • Deel nooit inloggegevens van je crypto wallet of een bank- of beleggingsrekening met een ander.
  • Installeer nooit meekijksoftware (bijvoorbeeld Anydesk of Teamviewer).
  • Heb je een vermoeden dat je bent opgelicht? Meld het ons.

Meer weten over fraude?

RegioBank en de andere Nederlandse banken zijn samen de website veiligbankieren.nl gestart. Hier vind je volop informatie over fraude en veiligheid.

Naar veiligbankieren.nl