Social engineering: misbruik van vertrouwen
Hoe werkt social engineering?
Criminelen proberen je iets te laten doen om achter je persoonlijke gegevens te komen. Ze vragen bijvoorbeeld je bankgegevens in een telefoongesprek of valse e-mail (phishing). Of laten je schadelijke software (malware) installeren op je computer, tablet of telefoon.
Lees meer over fraude met QR-codes
Word geen slachtoffer
Geef nooit zomaar vertrouwelijke informatie aan anderen. RegioBank vraagt je nooit om je codes, digipas, betaalpas of creditcard. Niet aan de telefoon, niet in een e-mail of sms, niet in een brief en niet aan de deur.
Veilig bankieren doen we samen. Banken en de Consumentenbond hebben daarom regels opgesteld voor veilig bankieren.
Lees de regels voor veilig bankieren
Lees meer op veiligbankieren.nl
Ben je zakelijke klant en wil je meer weten over social engineering en de risico’s die je als ondernemer loopt? Lees hier meer over risico’s voor het MKB
Opstuurfraude rukt op
Criminelen proberen het nu vaak met opstuurfraude. Je krijgt een bericht waarin bijvoorbeeld staat dat je bank een nieuw soort betaalpas of digipas gaat gebruiken. Ze vragen je om je oude betaalpas of digipas op te sturen. Doe je dat? Dan kunnen ze vaak meteen bij je rekening, doordat ze bijvoorbeeld al op een andere manier achter je pincode zijn gekomen.