Social engineering: misbruik van vertrouwen

Criminelen maken misbruik van uw vertrouwen of spelen in op angst om uw persoonlijke gegevens in handen te krijgen. Dat heet social engineering. Er zijn heel veel vormen.

Hoe werkt social engineering?

Criminelen proberen u iets te laten doen om achter uw persoonlijke gegevens te komen. Ze vragen bijvoorbeeld uw bankgegevens in een telefoongesprek of valse e-mail (phishing). Of laten u schadelijke software (malware) installeren op uw computer, tablet of telefoon.

Lees meer over phishing

Lees meer over malware

Word geen slachtoffer

Geef nooit zomaar vertrouwelijke informatie aan anderen. RegioBank vraagt u nooit om uw codes, digipas, betaalpas of creditcard. Niet aan de telefoon, niet in een e-mail of sms, niet in een brief en niet aan de deur. 

Veilig bankieren doen we samen. Banken en de Consumentenbond hebben daarom regels opgesteld voor veilig bankieren.

Lees de regels voor veilig bankieren

Lees meer op veiligbankieren.nl

Opstuurfraude rukt op

Criminelen proberen het nu vaak met opstuurfraude. U krijgt een bericht waarin bijvoorbeeld staat dat uw bank een nieuw soort betaalpas of digipas gaat gebruiken. Ze vragen u om uw oude betaalpas of digipas op te sturen. Doet u dat? Dan kunnen ze vaak meteen bij uw rekening, doordat ze bijvoorbeeld al op een andere manier achter uw pincode zijn gekomen.

Oeps! Geen video

Je kunt de video over dit onderwerp niet kijken omdat je een vereiste cookie hebt uitgeschakeld. Toch zien?
Kies een andere cookie-instelling
Of kijk deze video op youtube.com

Heeft u nog een vraag?

Of ga naar de servicepagina