Social engineering: misbruik van vertrouwen
Hoe werkt social engineering?
Criminelen proberen u iets te laten doen om achter uw persoonlijke gegevens te komen. Ze vragen bijvoorbeeld uw bankgegevens in een telefoongesprek of valse e-mail (phishing). Of laten u schadelijke software (malware) installeren op uw computer, tablet of telefoon.
Lees meer over fraude met QR-codes
Word geen slachtoffer
Geef nooit zomaar vertrouwelijke informatie aan anderen. RegioBank vraagt u nooit om uw codes, digipas, betaalpas of creditcard. Niet aan de telefoon, niet in een e-mail of sms, niet in een brief en niet aan de deur.
Veilig bankieren doen we samen. Banken en de Consumentenbond hebben daarom regels opgesteld voor veilig bankieren.
Lees de regels voor veilig bankieren
Lees meer op veiligbankieren.nl
Bent u zakelijke klant en wilt u meer weten over social engineering en de risico’s die u als ondernemer loopt? Lees hier meer over risico’s voor het MKB
Opstuurfraude rukt op
Criminelen proberen het nu vaak met opstuurfraude. U krijgt een bericht waarin bijvoorbeeld staat dat uw bank een nieuw soort betaalpas of digipas gaat gebruiken. Ze vragen u om uw oude betaalpas of digipas op te sturen. Doet u dat? Dan kunnen ze vaak meteen bij uw rekening, doordat ze bijvoorbeeld al op een andere manier achter uw pincode zijn gekomen.