Valse e-mail, tekstbericht of brief melden
1. Stuur het bericht door
Heeft u een verdachte e-mail, tekstbericht of brief gekregen, maar nog geen persoonlijke gegevens gedeeld? Stuur het bericht door naar valse-email@regiobank.nl. Bellen is dan niet nodig. We controleren of het een vals bericht is. We ondernemen ook actie tegen deze internetcriminelen.
- Verdachte e-mail? Stuur de e-mail '1-op-1' door: verander het onderwerp of de inhoud van de e-mail niet.
- Verdachte sms, whatsapp of social media bericht gekregen? Stuur een schermafbeelding van het bericht door waarop ook de gegevens van de afzender zichtbaar zijn.
- Verdachte brief? Maak een foto van de brief en e-mail ons deze foto.
- Stuur geen persoonlijke gegevens mee, zoals uw adres of een e-mailhandtekening.
2. Bel ons
Bel 030 - 291 42 90 als u een bericht heeft ontvangen én per ongeluk gegevens heeft gedeeld met de verzender.
Krijgt u een bericht waarin staat dat er iets wordt geblokkeerd of vervangen zonder dat u erom heeft gevraagd? Zoals uw digipas of betaalpas? En zitten er geen links of bijlages in de mail? Stuur dan de e-mail door. Bellen is dan niet nodig.
Bel ons alleen als u gegevens heeft gedeeld met de verzender van het valse bericht. Zo kunnen we mensen die direct risico lopen het snelst helpen.
Wat doen wij?
Als er in het bericht een link staat naar een nepwebsite, dan zetten we alles op alles om die website te laten blokkeren. Krijgen we veel dezelfde meldingen? Dan waarschuwen we klanten op onze website dat er een vals bericht in omloop is.
Goed om te weten: e-mails van RegioBank kunnen eindigen op @regiobank.nl, @mail.regiobank.nl of @e-mail.regiobank.nl.
Valse e-mail van een andere bank
Heeft u een e-mail namens een andere bank gekregen en twijfelt u of die echt is? Stuur de mail dan niet naar ons, maar naar de bank waar het om gaat. Kijk voor de e-mailadressen van alle Nederlandse banken op veiligbankieren.nl.
U bent ingegaan op een valse mail of tekstbericht
Wat kunt u doen als u op een link heeft geklikt of een bijlage heeft geopend?
Uw computer, tablet of mobiel kan besmet zijn met een virus of malware. Scan uw apparatuur met een virus- en malwarescanner, voordat u weer gaat internetbankieren. Doet uw computer, tablet of mobiel vreemd? Ook na de scan? Schakel dan een deskundige of uw computerleverancier in.
Wat kunt u doen als u uw gegevens heeft doorgegeven?
Bel ons meteen als u persoonlijke gegevens heeft doorgegeven: 030 - 291 42 90. Doe dat onder andere als u uw gegevens heeft ingevuld op een website die in een valse e-mail stond. Maar ook als u gereageerd heeft op een valse e-mail, tekstbericht of brief en uw gegevens heeft doorgegeven.
Valse e-mails en phishing herkennen
Criminelen hengelen naar uw codes, beveiligingsinformatie of persoonsgegevens om die te misbruiken. Ze doen dat bijvoorbeeld in valse e-mails, brieven en sms'jes.
Lees meer over valse e-mails en phishing