Valse e-mail, tekstbericht of brief melden

Denk je dat je te maken hebt met een valse e-mail, tekstbericht of brief? Bekijk wat je het beste kunt doen. Vaak is doorsturen van het bericht genoeg. Soms moet je bellen.

1. Stuur het bericht door

Heb je een verdachte e-mail, tekstbericht of brief gekregen, maar nog geen persoonlijke gegevens gedeeld? Stuur het bericht door naar valse-email@regiobank.nl. Bellen is dan niet nodig. We controleren of het een vals bericht is. We ondernemen ook actie tegen deze internetcriminelen.

  • Verdachte e-mail? Stuur de e-mail '1-op-1' door: verander het onderwerp of de inhoud van de e-mail niet.
  • Verdachte sms, whatsapp of social media bericht gekregen? Stuur een schermafbeelding van het bericht door waarop ook de gegevens van de afzender zichtbaar zijn.
  • Verdachte brief? Maak een foto van de brief en e-mail ons deze foto.
  • Stuur geen persoonlijke gegevens mee, zoals je adres of een e-mailhandtekening.

Gaat de verdachte e-mail of sms over je RegioBank Creditcard? Stuur deze dan door naar valse-email@icscards.nl. Meer informatie hierover vind je op de website van ICS.

    2. Bel ons

    Bel 030 - 291 42 90 als je een bericht hebt ontvangen én per ongeluk gegevens hebt gedeeld met de verzender. Gaat het over je RegioBank Creditcard? Bel dan met ICS op 020 - 660 0611.

    Krijg je een bericht waarin staat dat er iets wordt geblokkeerd of vervangen zonder dat je erom hebt gevraagd? Zoals je digipas of betaalpas? En zitten er geen links of bijlages in de mail? Stuur dan de e-mail door. Bellen is dan niet nodig.

    Bel ons alleen als je gegevens hebt gedeeld met de verzender van het valse bericht. Zo kunnen we mensen die direct risico lopen het snelst helpen.

    Wat doen wij?

    Als er in het bericht een link staat naar een nepwebsite, dan zetten we alles op alles om die website te laten blokkeren. Krijgen we veel dezelfde meldingen? Dan waarschuwen we klanten op onze website dat er een vals bericht in omloop is.

    Goed om te weten: e-mails van RegioBank kunnen eindigen op @regiobank.nl, @mail.regiobank.nl of @e-mail.regiobank.nl.

    Valse e-mail van een andere bank

    Heb je een e-mail namens een andere bank gekregen en twijfel je of die echt is? Stuur de mail dan niet naar ons, maar naar de bank waar het om gaat. Kijk voor de e-mailadressen van alle Nederlandse banken op veiligbankieren.nl.

    Je bent ingegaan op een valse mail of tekstbericht

    Wat kun je doen als je op een link hebt geklikt of een bijlage hebt geopend?

    Je computer, tablet of mobiel kan besmet zijn met een virus of malware. Scan je apparatuur met een virus- en malwarescanner, voordat je weer gaat internetbankieren. Doet je computer, tablet of mobiel vreemd? Ook na de scan? Schakel dan een deskundige of je computerleverancier in.

    Wat kun je doen als je je gegevens hebt doorgegeven?

    Bel ons meteen als je persoonlijke gegevens hebt doorgegeven: 030 - 291 42 90. Doe dat onder andere als je je gegevens hebt ingevuld op een website die in een valse e-mail stond. Maar ook als je gereageerd hebt op een valse e-mail, tekstbericht of brief en je gegevens hebt doorgegeven. Voor je RegioBank Creditcard bel je met ICS: 020 - 660 0611.

    Valse e-mails en phishing herkennen

    Criminelen hengelen naar je codes, beveiligingsinformatie of persoonsgegevens om die te misbruiken. Ze doen dat bijvoorbeeld in valse e-mails, brieven en sms'jes.

    Lees meer over valse e-mails en phishing