Betaalwet PSD2 Zakelijk
Goed om te weten: bij RegioBank zijn uw gegevens veilig. Wij begrijpen dat het uw betaalgegevens zijn en dat alleen u bepaalt wat er met deze gegevens gebeurt.
2 voorbeelden van wat de wet u kan opleveren
Overzicht creƫren
Als u zakelijke betaalrekeningen bij verschillende banken heeft, kunt u deze in 1 app te zien krijgen. Het bedrijf dat die app aanbiedt, krijgt de betaalgegevens van de andere rekeningen om in de app te laten zien.
Op een andere manier betalen
Wilt u iets bij een buitenlandse webwinkel bestellen? En kunt u er niet met iDEAL betalen en heeft u geen creditcard? Dan kan de webwinkel namens u een betaalopdracht naar uw bank sturen. Uw bank schrijft het bedrag van uw zakelijke betaalrekening af.
Alleen toegang als u dat wilt
Betaalrekening instellen
Bedrijven krijgen niet zomaar toegang tot uw zakelijke betaalrekening. Die functie staat bij ons standaard uit. Wilt u wel toegang geven, dan moet u eerst uw betaalrekening ervoor instellen. Dat doet u in Mijn RegioBank Zakelijk of in de Mobiel Bankieren app. Pas daarna kunt u een bedrijf vragen om uw betaalgegevens op te halen of een betaalopdracht naar ons te sturen.
Toestemming aan ons
Voor elke opdracht die u een bedrijf geeft, moet u ons met uw digipas toestemming geven om die uit te voeren. Uw toestemming om betaalgegevens bij ons op te halen, kunt u ook weer intrekken. Houd er dan wel rekening mee dat we uw gegevens die we al gedeeld hebben niet meer kunnen terughalen. Daarnaast moet u altijd na 90 dagen opnieuw toestemming geven. Er gebeurt dus niets zonder dat u het goedvindt. U bent de baas.
Goed om te weten
Niet alleen u kunt uw zakelijke betaalrekening zo instellen dat andere bedrijven toegang kunnen krijgen. Als er meerdere digipashouders bij de rekening horen in Mijn RegioBank Zakelijk, dan kan elke digipashouder dit. Maak dus goede afspraken met alle digipashouders die toegang hebben tot de zakelijke rekening.
Om dit soort betaalgegevens gaat het
Als u wilt dat een bedrijf aan de slag gaat met uw gegevens, dan krijgen ze met uw toestemming deze informatie van ons.
1. Informatie over uw zakelijke rekening
- Uw rekeningnummer (IBAN).
- De productnaam (bijvoorbeeld MKB rekening).
- De naam die u zelf aan de rekening heeft gegeven.
- De naam van de rekeninghouder.
2. Het saldo op uw zakelijke betaalrekening
3. De bij- en afschrijvingen en de bijbehorende details die u in Mijn RegioBank Zakelijk ziet staan en de gegevens die erbij horen.
Het bedrijf dat uw gegevens nodig heeft, bepaalt zelf welke informatie ze bij ons ophalen.
Heeft u toestemming gegeven voor het doorgeven van uw betaalgegevens? Dan geven we de eerste keer uw gegevens van de afgelopen 24 maanden door. Niet van langer geleden. Daarna steeds de nieuwe gegevens, zolang uw toestemming geldig is. En we geven niet al uw gegevens door. Een bedrijf krijgt bijvoorbeeld niet uw adresgegevens en uw kredietlimiet (als u die heeft).
Welke bedrijven kunt u toegang geven?
U kunt andere bedrijven toegang geven tot uw betaalrekening. Dat kunnen internationale bedrijven zijn. Het hoeven geen banken te zijn. Elk bedrijf dat toegang tot uw betaalrekening wilt, moet voldoen aan strenge eisen. Daarom hebben ze toestemming nodig van een Europese toezichthouder, zoals De Nederlandsche Bank.
Check wat een bedrijf doet met uw gegevens
Check altijd wat een bedrijf precies met uw betaalgegevens kan doen voor u ze vraagt om uw betaalgegevens op te halen. Dat soort afspraken vindt u meestal in de voorwaarden van een bedrijf of op hun website.
Bekijk de voorwaarden
De aangepaste voorwaarden zijn op 19 februari 2019 ingegaan.
Een video over PSD2
RegioBank is 1 van de 4 merken van de Volksbank. PSD2 heeft gevolgen voor deze merken. Welke gevolgen dit zijn licht de Volksbank toe in een korte video.