Zakelijk betalen via een incasso


Met een machtiging voor een incasso geef je toestemming aan een bedrijf om eenmalig of doorlopend geld van je rekening af te schrijven. Zo ben je altijd op tijd met je betaling.

Er zijn 2 soorten incassomachtigingen: een standaard machtiging en een B2B (Business to Business) machtiging.

    Standaard machtiging afgeven

    Je kunt een standaard machtiging op papier of digitaal verstrekken. Veelal zal je een papieren machtiging van het bedrijf ontvangen, maar soms biedt een bedrijf je de mogelijkheid om de machtiging digitaal te ondertekenen.

    Digitaal ondertekenen

    Maak je gebruik van Mijn RegioBank Zakelijk, een digipas en biedt de incassant de mogelijkheid een machtiging digitaal te ondertekenen? Dan kun je standaard incassomachtigingen eenvoudig goedkeuren met je digipas.

    Stappenplan digitaal ondertekenen

    Zo werkt het digitaal ondertekenen van een incassomachtiging:

    1. Je neemt een product of dienst af van een bedrijf.
    2. Kies op de betaalpagina ‘Betalen met eenmalige of doorlopende incasso’.
    3. Als je nu onderstaand logo ziet en kunt kiezen voor ‘Incassomachtigen via je bank’, heb je de mogelijkheid de incasso digitaal te ondertekenen.

      Incassomachtigen
    4. Kies in de lijst met banken voor RegioBank.
    5. Controleer de gegevens in het scherm, zoals de naam van de incassant en het betalingskenmerk. Controleer altijd of de pagina beveiligd is ('https' in de adresbalk van je browser).
    6. Kies welke betaalrekening je wilt gebruiken en controleer de juridische gegevens op het scherm.
    7. Met je digipas onderteken je de digitale incassomachtiging.
    8. Je krijgt na het ondertekenen een bevestiging. Deze kun je printen en opslaan.

    Soms moet je zelf nog een extra actie ondernemen als je een goedkeurings- of blokkadelijst hebt. Die vind je terug in het laatste scherm (de bevestiging).

    B2B (Business to Business) machtiging afgeven

    Je kunt alleen met een papieren machtiging een B2B incasso verstrekken. Hiermee kun je automatisch eenmalig of doorlopend geld laten afschrijven van je zakelijke betaalrekening. Het is niet mogelijk om een B2B machtiging digitaal te ondertekenen.

    Papieren machtiging registreren

    Wil je een incassomachtiging voor een zakelijke incasso afgeven? Dan moet je die bij RegioBank laten registreren.

    Zo registreer je een machtiging

    Download het registratieformulier Zakelijke Europese incasso:

    Registratieformulier zakelijke Europese incasso (pdf) 503,26 KB

    Je stuurt het ingevulde en ondertekende Registratieformulier Zakelijke Europese incasso naar:

    RegioBank SC KBS
    Postbus 10021
    3505 AA Utrecht

    Je ontvangt van ons een bevestiging zodra we de machtiging hebben geregistreerd.

    Meer informatie

    Incasso terugboeken (storneren)

    Incasso (de)blokkeren of beperken

    Incasso weigeren

    Mijn RegioBank Zakelijk aanvragen