Automatisch incasseren bij klanten

Met een MKB Rekening of V&S Rekening bij RegioBank kunt u met de incasso geld incasseren bij uw klanten.

Incassocontract voor incasseren met uw boekhoudpakket

Met veel administratiesoftware kunt u een batch met betaalopdrachten maken. Daarmee zorgt u dat in een keer een verzameling bedragen wordt bijgeschreven op uw rekening bij RegioBank. Vraag hiervoor een standaard Europees incassocontract aan bij uw Zelfstandig Adviseur.

Voor wie is het incassocontract?

Automatisch incasseren kan alleen als u al wat langer klant bent. U moet aan deze voorwaarden voldoen:

  • Uw organisatie heeft al 1 jaar een RegioBank MKB Rekening of een V&S Rekening.
  • Uw organisatie staat al 2 jaar ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Zo werkt automatisch incasseren

  1. Sluit een Europees incassocontract met ons af. Dit doet u via uw adviseur.
  2. Laat uw klanten een incassomachtiging invullen en ondertekenen. Op de website van Betaalvereniging Nederland kunt u machtigingskaarten downloaden .
  3. Informeer uw klanten voordat u gaat incasseren.
  4. Verstuur de incasso of een incassobatch naar Mijn RegioBank Zakelijk met uw boekhoudpakket. Of zet dit handmatig in Mijn RegioBank Zakelijk.
  5. Ontvang incassobedragen of het bedrag van de hele batch in een keer op uw RegioBank MKB Rekening of V&S Rekening.

Incasso's handmatig in Mijn RegioBank zetten

  1. Log in op Mijn RegioBank Zakelijk.
  2. Ga naar 'Incasso's' > 'Upload incassobestanden'.

Het overzicht van uw incasso's vindt u onder 'Incasso's' > 'Overzicht incassobestanden'.

Voordelen van automatisch incasseren

  • Gemak voor uw klant.
  • Eenmalig of met regelmaat automatisch geld innen.
  • Minder omkijken naar inkomende betalingen.

Incassobatch maken

In uw boekhoudpakket maakt u een verzameling incasso’s. Met uw boekhoudprogramma levert u deze batch van incasso's in het XML-formaat aan ons aan. Houd hier ook rekening mee:

  • Een omschrijving bestaat uit maximaal 140 tekens.
  • De betalingsreferentie (betalingskenmerk) bestaat uit 25 tekens.
  • Het is mogelijk een eigen referentie (End-to-End-ID) mee te geven met de betaling van niet meer dan 35 tekens.

In de Implementations guideline en het addendum vindt u alle specificaties voor SEPA XML.

Bekijk deze documenten

Kosten

Het incassocontract kost u niets. U betaalt € 1,75 per batch en € 0,08 voor elke bijschrijving. U vindt deze kosten in de 'Informatiewijzer Zakelijk Betalen'.

Terugboeken

U kunt als incasserende partij geen geld terugboeken. Wel kunt u ons tot op de dag van de incasso vragen de incasso niet uit te voeren.

Meer over incasseren bij klanten

Documenten voor incasso's en overschrijvingen

Mijn RegioBank Zakelijk aanvragen

Mobiel Bankieren