Hulp bij betalingsproblemen

Het coronavirus zorgt bij veel mensen voor financiële zorgen. Bijvoorbeeld omdat ze niet kunnen werken en dus hun inkomen tijdelijk verliezen. Wat als u straks uw hypotheek niet meer kunt betalen. Wij begrijpen dat dit een vervelende situatie voor u is. Wij willen u hier zoveel mogelijk mee helpen. We zijn er voor u. Ook nu.

Verwacht u betalingsproblemen? Bel ons

Bent u bang dat u door de coronacrisis straks uw hypotheek niet meer kunt betalen? Het is belangrijk om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen.
Bel of mail ons: Hulpteam Hypotheken: 030 - 219 7010 of hulpteamhypotheken@regiobank.nl. We zoeken dan samen naar een oplossing. Onze hulp is gratis en vrijblijvend.

Wilt u liever contact met uw adviseur?

Uw adviseur kan u helpen om meer inzicht te krijgen over uw financiële situatie. Zoals welke inkomsten en uitgaven u heeft, wat uw woning waard is en of u misschien al heeft afgelost op uw hypotheek. Uw adviseur kan u ook aanmelden bij het Hulpteam hypotheken. Dit Hulpteam zoekt samen met u naar passende oplossingen om te voorkomen dat u een betalingsachterstand oploopt.

Heeft u al een betalingsachterstand?

Als u uw maandlasten niet op tijd heeft betaald, dan krijgt u een brief van ons. Neem deze brief mee als u naar uw adviseur gaat. Uw adviseur krijgt deze brief ook. Maar alleen als u hiervoor toestemming heeft gegeven.

Betalingsproblemen? Dit kunt u zelf doen

  • Probeer overzicht te krijgen over uw inkomsten en uitgaven. Hiervoor hebben we een formulier inkomsten en uitgaven gemaakt. Of gebruik het Nibud Persoonlijk Budgetadvies. Dan kunt ook meteen zien hoeveel ánderen uitgeven en sparen.
    Ga naar het Nibud Persoonlijk Budgetadvies
  • Is uw inkomen tijdelijk niet genoeg om de hypotheeklasten te betalen? Dan kunt u misschien bij uw gemeente een ‘woonkostentoeslag’ krijgen. Deze toeslag is een tijdelijke aanvulling op uw inkomen, vergelijkbaar met de huursubsidie. Het verschilt per gemeente welke voorwaarden er gelden om een woonkostentoeslag te krijgen. Vraag ernaar bij uw eigen gemeente.
  • Neem contact op met een Gemeentelijke Kredietbank (GKB). De Gemeentelijke Kredietbank kan bij schulden bemiddelen tussen u en de schuldeisers. Dit kan leiden tot een betalingsregeling die afgestemd is op uw inkomen.
    Vind een Gemeentelijke Kredietbank
  • Ga met uw werkgever in gesprek over de mogelijkheden voor een betalingsregeling. U kunt bijvoorbeeld een gedeelte van uw maandsalaris direct naar RegioBank laten overmaken. Of u gebruikt uw vakantiegeld of dertiende maand voor het wegwerken van uw betalingsachterstand.
  • Heeft u een hypotheek voor een eigen woning? Dan kan de rente die u over de hypotheek betaalt (onder voorwaarden) aftrekbaar zijn van de belasting. U kunt het bedrag aan inkomstenbelasting jaarlijks achteraf terugvragen via uw aangifte inkomstenbelasting. U kunt het ook eerder doen via een aanvraag voorlopige teruggave inkomstenbelasting. U ontvangt het bedrag dan maandelijks terug.
    Lees meer op Belastingdienst.nl

Veelgestelde vragen

We kunnen ons voorstellen dat u door het coronavirus zorgen heeft over uw hypotheek.  Daarom hebben we de veelgestelde vragen over uw hypotheek en het coronavirus voor u op een rij gezet.

Wat gebeurt er als ik geen inkomen meer heb en mijn hypotheek niet meer kan betalen?

Als u door de coronacrisis uw hypotheek niet meer kunt betalen, kunt u gebruik maken van onze maatwerkaanpak. Wij kijken samen wat er in uw situatie mogelijk is om de moeilijke periode te overbruggen. Zo is het in sommige gevallen mogelijk om een betaalpauze van maximaal 3 maanden af te spreken. Of om tijdelijk een deel van uw maandelijkse hypotheeklasten te betalen.

Kan ik een betaalpauze krijgen?

Heeft u door de coronacrisis financiële problemen gekregen? Dan willen we u zo goed mogelijk helpen. Iedere situatie is anders en vraagt daarom om een eigen aanpak. In sommige gevallen is het inderdaad mogelijk om een betaalpauze van maximaal 3 maanden af te spreken. Of dit ook voor u een mogelijkheid is, hangt af van uw situatie en hypotheek. Het is daarom belangrijk om samen uw financiën en situatie te bekijken. 

Hoe kan ik extra krediet, zoals mijn overwaarde, opnemen?

Dat hangt af van uw situatie. Neem daarom contact op met uw Zelfstandig Adviseur. Hij kijkt of het in uw situatie mogelijk is om uw overwaarde of extra krediet op te nemen en te gebruiken zodat u aan uw financiële verplichtingen kunt voldoen. Kan dit niet? Dan bekijkt u samen met de adviseur wat er wél mogelijk is. Goed om te weten: U kunt dit extra krediet niet gebruiken om uw hypotheek te betalen, maar alleen voor andere betalingsverplichtingen.  

Wat gebeurt er als ik een negatieve BKR-registratie krijg door de coronacrisis?

Kunt u door de gevolgen van het coronavirus uw hypotheek niet op tijd betalen of krijgt u een betalingsachterstand? Dan moeten wij dit melden bij het BKR. We mogen deze BKR- melding niet verwijderen. Heeft u u verder altijd aan de afspraken gehouden en op tijd uw hypotheek betaald? Dan geeft deze BKR-registratie geen problemen als u een hypotheek aanvraagt bij ons of de andere merken van de Volksbank: ASN Bank, BLG Wonen en SNS Bank.  

In hoeveel termijnen moet ik een achterstand terugbetalen?

Dat hangt af van uw situatie. We doen ons best om altijd passende en haalbare betaalafspraken te maken. We kijken hiervoor naar uw inkomen en uitgaven en bepalen aan de hand daarvan wat u kunt terugbetalen. We houden hierbij ook in de gaten of u uw doorlopende maandelijkse hypotheeklasten kunt blijven betalen, zodat uw achterstand niet verder oploopt.

Houden jullie rekening met mijn andere schulden?

Ja, we doen ons best om altijd passende en haalbare betaalafspraken te maken. We kijken hiervoor naar uw inkomen en uitgaven. Dat betekent dus dat we ook rekening houden met andere financiële verplichtingen, zoals leningen bij anderen. Zo willen we voorkomen dat uw schulden verder oplopen.

Als ik langere tijd niet kan betalen, gaan jullie dan mijn huis verkopen?

Dat willen we het liefst voorkomen. Daarom gaan we altijd eerst samen met u op zoek naar een manier om uw hypotheek betaalbaar te maken. Pas als we alle mogelijkheden hebben bekeken en we écht geen oplossing kunnen vinden waarmee u structureel aan uw hypotheekverplichtingen kunt voldoen, kan de verkoop van uw huis een mogelijkheid zijn. Maar we proberen dat samen met u te voorkomen.

Ik zou graag thuis bezocht worden door een adviseur, kan dit?  

Zolang er wordt gevraagd om zoveel mogelijk thuis te werken, bezoeken wij onze klanten helaas niet thuis. Wel willen wij graag telefonisch met u bespreken of we uw probleem kunnen oplossen. Zodra het weer mogelijk is, komen wij graag weer op huisbezoek.

Als ik mijn hypotheek niet kan betalen, krijg ik dan te maken met een incassobureau?

Nee, wij maken geen gebruik van incassobureaus en gaan altijd samen met u op zoek naar een oplossing.

Als ik mijn hypotheek niet kan betalen, leggen jullie dan beslag op mijn loon?

Nee, zolang u volledig inzicht geeft in uw financiën en betaalt wat u kúnt betalen, leggen we nooit beslag op uw loon.

Ik kan mijn hypotheek niet meer betalen en mijn woning staat te koop. Gaan jullie mijn huis dan veilen als mijn betalingsachterstand verder oploopt?

Nee, we zullen uw huis nooit veilen als u betaalt wat u kúnt betalen en uw huis voor een reële vraagprijs actief te koop staat. De vraagprijs is reëel als de prijs van uw huis op advies van een makelaar is vastgesteld.  

Ik kan de makelaarskosten en notariskosten niet betalen bij verkoop van de woning. Kunnen jullie mij daarbij helpen?

Als er een restschuld ontstaat en u in overleg met ons via een makelaar uw huis heeft verkocht, nemen wij deze kosten voor onze rekening.

Volgende week heb ik een afspraak bij de notaris voor de aan/verkoop van de woning. Is dit nog mogelijk?  

In principe kan dit gewoon doorgaan. Maar het is wel goed om te bedenken dat er dagelijks veel veranderingen zijn, zoals een veranderende hypotheekrente en/of acceptatiebeleid.

Ik heb geen inkomen meer en kan niet meer aflossen op mijn restschuld.

We bekijken samen wat u wél kunt aflossen in uw financiële situatie. Na maximaal 10 jaar schelden we uw restschuld kwijt als u er in die tijd alles aan heeft gedaan om zoveel mogelijk af te lossen.

RegioBank team

Onafhankelijk hypotheekadvies

Onze adviseurs helpen u graag met het kiezen van de hypotheek die bij u past.

Belangrijke informatie

Voorwaarden en overige informatie

Zoekt u iets anders?

Of ga naar de servicepagina

Meer over hypotheken

Meer artikelen over hypotheken