Hulp bij betalingsproblemen

Het coronavirus zorgt bij veel mensen voor financiële zorgen. Bijvoorbeeld omdat ze niet kunnen werken en dus hun inkomen tijdelijk verliezen. Wat als u straks uw hypotheek niet meer kunt betalen. Wij begrijpen dat dit een vervelende situatie voor u is. Wij willen u hier zoveel mogelijk mee helpen. We zijn er voor u. Ook nu.

Verwacht u betalingsproblemen? Bel ons

Bent u bang dat u door de coronacrisis straks uw hypotheek niet meer kunt betalen? Het is belangrijk om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen.
Bel of mail ons: Hulpteam Hypotheken: 030 - 219 7010 of hulpteamhypotheken@regiobank.nl. We zoeken dan samen naar een oplossing. Onze hulp is gratis en vrijblijvend.

Wilt u liever contact met uw adviseur?

Uw adviseur kan u helpen om meer inzicht te krijgen over uw financiële situatie. Zoals welke inkomsten en uitgaven u heeft, wat uw woning waard is en of u misschien al heeft afgelost op uw hypotheek. Uw adviseur kan u ook aanmelden bij het Hulpteam hypotheken. Dit Hulpteam zoekt samen met u naar passende oplossingen om te voorkomen dat u een betalingsachterstand oploopt.

Heeft u al een betalingsachterstand?

Als u uw maandlasten niet op tijd heeft betaald, dan krijgt u een brief van ons. Neem deze brief mee als u naar uw adviseur gaat. Uw adviseur krijgt deze brief ook. Maar alleen als u hiervoor toestemming heeft gegeven.

Betalingsproblemen? Dit kunt u zelf doen

  • Probeer overzicht te krijgen over uw inkomsten en uitgaven. Hiervoor kunt u gebruik maken van het Nibud Persoonlijk Budgetadvies. Dan kunt ook meteen zien hoeveel ánderen uitgeven en sparen.
    Ga naar het Nibud Persoonlijk Budgetadvies
  • Is uw inkomen tijdelijk niet genoeg om de hypotheeklasten te betalen? Dan kunt u misschien bij uw gemeente een ‘woonkostentoeslag’ krijgen. Deze toeslag is een tijdelijke aanvulling op uw inkomen, vergelijkbaar met de huursubsidie. Het verschilt per gemeente welke voorwaarden er gelden om een woonkostentoeslag te krijgen. Vraag ernaar bij uw eigen gemeente.
  • Neem contact op met een Gemeentelijke Kredietbank (GKB). De Gemeentelijke Kredietbank kan bij schulden bemiddelen tussen u en de schuldeisers. Dit kan leiden tot een betalingsregeling die afgestemd is op uw inkomen.
    Vind een Gemeentelijke Kredietbank
  • Ga met uw werkgever in gesprek over de mogelijkheden voor een betalingsregeling. U kunt bijvoorbeeld een gedeelte van uw maandsalaris direct naar RegioBank laten overmaken. Of u gebruikt uw vakantiegeld of dertiende maand voor het wegwerken van uw betalingsachterstand.
  • Heeft u een hypotheek voor een eigen woning? Dan kan de rente die u over de hypotheek betaalt (onder voorwaarden) aftrekbaar zijn van de belasting. U kunt het bedrag aan inkomstenbelasting jaarlijks achteraf terugvragen via uw aangifte inkomstenbelasting. U kunt het ook eerder doen via een aanvraag voorlopige teruggave inkomstenbelasting. U ontvangt het bedrag dan maandelijks terug.
    Lees meer op Belastingdienst.nl

Veelgestelde vragen

We kunnen ons voorstellen dat u door het coronavirus zorgen heeft over uw hypotheek.  Daarom hebben we de veelgestelde vragen over uw hypotheek en het coronavirus voor u op een rij gezet.

Wat gebeurt er als ik geen inkomen meer heb en mijn hypotheek niet meer kan betalen?

Onze klanten die door de gevolgen van het coronavirus hun hypotheeklasten niet meer kunnen betalen, kunnen gebruik maken van onze maatwerkaanpak. Wij kijken samen welke mogelijkheden er zijn om aan uw betalingen te kunnen blijven voldoen. Een van de mogelijkheden is dat we een betaalpauze van maximaal 6 maanden afspreken met elkaar of een deelbetaling van de maandtermijn, ter overbrugging van een moeilijke periode en er zicht is op weer (voldoende) inkomen.

Kan ik een betaalpauze krijgen?

Wij willen onze klanten ondersteunen bij het oplossen van de financiële problemen die door het coronavirus zijn ontstaan. Iedere klantsituatie vraagt om een individuele aanpak, daarom is het belangrijk dat we hier samen over in gesprek gaan. Een van de oplossingen die wij kunnen bieden aan onze klanten is een betaalpauze van maximaal 6 maanden. Waarbij de afgesproken vertraagde betaaltermijnen kan worden uitgesmeerd over een periode van maximaal 5 jaar (60 maanden). Hierdoor blijft de stijging qua maandlasten na de betaalpauze beperkt. RegioBank rekent hiervoor geen extra kosten. U houdt uw volledige hypotheekaftrek. Hiervoor worden geen extra kosten gerekend. Of deze mogelijkheid voor u geschikt is, is afhankelijk van uw hypotheek en situatie. Hiervoor krijgen we dan ook graag inzicht in uw financiën.

Hoe kan ik extra krediet, zoals mijn overwaarde, opnemen?

U kunt samen met uw Zelfstandig Adviseur kijken wat de mogelijkheden zijn. Hij zal kijken of het mogelijk is voor u om ‘extra’ hypotheek/krediet op te nemen. Wanneer dit niet mogelijk is, zullen wij altijd samen met u op zoek gaan naar wat er dan wel passend is voor uw situatie.

Wat gebeurt er als ik een BKR-registratie krijg?

Wij mogen uw BKR-melding niet verwijderen. Maar wij kunnen u wel een positief advies geven als u altijd heeft meegewerkt en betaald heeft naar draagkracht. De BKR-registratie die wij hebben laten registreren zal dan geen probleem meer veroorzaken bij een aanvraag voor een hypotheek bij de merken van de Volksbank (RegioBank, ASN Bank, BLG Wonen en SNS Bank).

In hoeveel termijnen moet ik een achterstand terugbetalen?

Op grond van uw inkomen en uitgaven zullen wij bepalen wat u kunt terugbetalen. En daarbij ook uw doorlopende termijnen kan blijven voldoen, zodat de achterstand niet verder op zal lopen. Wij proberen altijd passende en haalbare betaalafspraken met u te maken.

Houden jullie rekening met mijn andere schulden?

Ja, wij maken altijd op basis van uw volledige inkomen en uitgaven afspraken. Dat betekent dus inclusief de uitgaven die voortvloeien uit andere financiële verplichtingen, zoals leningen (schulden) bij anderen. Doel hierbij is dat uw schulden niet verder zullen oplopen.

Als ik langere tijd de hypotheek niet kan betalen, gaan jullie dan mijn huis verkopen?

Alle hypotheekverstrekkers, dus ook RegioBank hebben afgesproken dat huiseigenaren niet op straat komen te staan door de gevolgen van het coronavirus. Wij zullen altijd samen met u op zoek gaan naar oplossingen om uw hypotheek betaalbaar te maken. Zodat u kunt blijven wonen in uw huis.

Pas als we alle mogelijkheden hebben bekeken en we samen tot het besluit komen dat er écht geen duurzame oplossing mogelijk is waarmee u structureel aan uw hypotheekverplichtingen kunt voldoen, dan kan verkoop van de woning een mogelijkheid zijn. Maar we proberen dat natuurlijk samen met u te voorkomen.

Kan er een adviseur bij mij thuis op bezoek komen?

Helaas kunnen we niet bij u thuis komen. Dit doen we niet door de maatregelen die genomen zijn om het coronavirus zo min mogelijk te verspreiden. Wel willen wij graag met u telefonisch bespreken of we uw probleem kunnen oplossen. En zodra het weer mogelijk is, zullen wij huisbezoeken weer hervatten om onze servicebeloften na te komen. Dit doen wij dan op basis van de verbeterde situatie rondom corona en de adviezen van onder andere de RIVM.

Als ik mijn hypotheek niet kan betalen, krijg ik dan te maken met een incassobureau?

Nee, wij maken geen gebruik van incassobureaus en gaan altijd samen met u op zoek naar een oplossing.

Als ik mijn hypotheek niet kan betalen, leggen jullie dan beslag op mijn loon?

Nee, zolang u volledig inzicht geeft in uw financiën en betaalt wat u kúnt betalen, leggen we nooit beslag op uw loon.

Ik kan mijn hypotheek niet meer betalen en mijn woning staat te koop. Gaan jullie mijn huis dan veilen als mijn betalingsachterstand verder oploopt?

Nee, zolang u betaalt naar draagkracht en de woning voor een juiste reële vraagprijs via een makelaar in de (actieve) verkoop staat, is een veiling uitgesloten.

Ik kan de makelaarskosten en notariskosten niet betalen bij verkoop van de woning. Kunnen jullie mij daarbij helpen?

Als er een restschuld ontstaat en u in overleg met ons via een makelaar uw huis heeft verkocht, nemen wij deze kosten voor onze rekening.

Volgende week heb ik een afspraak bij de notaris voor de aan/verkoop van de woning. Is dit nog mogelijk?  

In principe kan dit gewoon doorgaan. Maar het is wel goed om te bedenken dat er dagelijks veel veranderingen zijn, zoals een veranderende hypotheekrente en/of acceptatiebeleid.

Ik heb geen inkomen meer en kan niet meer aflossen op mijn restschuld.

We bekijken samen wat u wél kunt aflossen in uw financiële situatie. Na maximaal 10 jaar schelden we uw restschuld kwijt als u er in die tijd alles aan heeft gedaan om zoveel mogelijk af te lossen.

In hoeveel termijnen moet ik mijn achterstand terugbetalen?

Dat hangt af van uw situatie. We doen ons best om altijd passende en haalbare betaalafspraken te maken. We kijken hiervoor naar uw inkomen en uitgaven en bepalen aan de hand daarvan wat u kunt terugbetalen. We houden hierbij ook in de gaten of u uw doorlopende maandelijkse hypotheeklasten kunt blijven betalen, zodat uw achterstand niet verder oploopt.

Als ik langere tijd de hypotheek niet kan betalen, gaan jullie dan mijn huis verkopen?

Alle hypotheekverstrekkers, dus ook RegioBank hebben afgesproken dat huiseigenaren niet op straat komen te staan tijdens de coronacrisis. Wij zullen altijd samen met u op zoek gaan naar oplossingen om uw hypotheek betaalbaar te maken, zodat u kunt blijven wonen in uw huis.

Pas als we alle mogelijkheden hebben bekeken en we samen tot het besluit komen dat er écht geen duurzame oplossing mogelijk is, waarmee u structureel aan uw hypotheekverplichtingen kunt voldoen, dan kan verkoop van de woning een mogelijkheid zijn. Maar we proberen dat natuurlijk samen met u te voorkomen.

Kan ik de betaling van mijn spaarhypotheek tijdelijk stopzetten?

Wanneer u bij ons een spaar- of spaarrekeninghypotheek heeft dan geldt dat de premie altijd (door ons) wordt voldaan, ook wanneer u de hypotheekbetaling niet doet. Wij zullen de premie alsnog naar het desbetreffende product doorstorten en de premie komt als achterstand op de hypotheek te staan. Mocht u een hypotheek met een externe spaar-/depot- en/of rendement verzekering hebben dan geldt dat de betalingen/incasso’s buiten de bank om lopen. Dit is dan ook een proces bij de desbetreffende verzekeraar. Hier maken wij geen onderdeel van uit. Wel kunnen we natuurlijk altijd samen met u kijken naar maatwerk en/of deze polis nog noodzakelijk is om verpand te blijven.

Ik ben bank dat de hypotheekrente hard gaat stijgen door de gevolgen van het coronavirus, moet ik daar iets mee?

De hypotheekrentes in de markt zijn licht gestegen en het is mogelijk dat de hypotheekrentes verder stijgen. We begrijpen dat u zich hier zorgen over maakt. Wat een eventuele rentestijging voor u betekent, hangt af van uw situatie en hypotheek.
Voor meer informatie kunt u uw adviseur bellen of mailen.

 

TeamAfbeelding_M.Kruis

Onafhankelijk hypotheekadvies

Onze adviseurs helpen u graag met het kiezen van de hypotheek die bij u past.

Belangrijke informatie

Voorwaarden en overige informatie

Zoekt u iets anders?

Of ga naar de servicepagina

Meer over hypotheken

Meer artikelen over hypotheken