Phishing. Hoe herkent u het en wat moet u doen?

phising
Krijgt u een e-mail van uw bank om uw gegevens te controleren? Of een telefoontje met een dezelfde vraag? Wees dan alert. Hier kan sprake zijn van phishing: een manier waarop criminelen uw gegevens proberen te ontfutselen. Lees hoe u phishing herkent en wat u moet doen. Zoek bij twijfel altijd even contact met uw Zelfstandig Adviseur.

Phishing gebeurt bijvoorbeeld per e-mail en telefoon. Er zijn zelfs voorbeelden bekend van criminelen die zich via WhatsApp voordoen als een familielid en om geld vragen.

Phishing per e-mail of sms

Vaker komt het voor dat u een mail of sms krijgt die van uw bank lijkt te zijn. Daarin staat het verzoek om ter controle uw persoonlijke gegevens, zoals uw naam, adres, telefoonnummer, rekeningnummer(s) en pincode(s) in te voeren op een website. Deze website lijkt echt, maar is volledig nagemaakt. Ook kan u worden gevraagd een telefoonnummer te bellen, omdat anders uw rekening geblokkeerd wordt.

Phishing via de telefoon

In andere gevallen kan de crimineel u bellen en zich voordoen als uw adviseur. Hij of zij vraagt dan bijvoorbeeld om uw pincode(s), omdat er problemen zouden zijn met uw rekening en de medewerker wil controleren of alles in orde is. Het voordeel van bankieren bij RegioBank is dat u uw Zelfstandig Adviseur vaak persoonlijk kent. U weet dus wie u aan de lijn moet hebben als het om uw bankzaken gaat.

Voor alle situaties geldt: trap er niet in. Heeft u twijfels? Neem dan altijd even contact op met uw Zelfstandig Adviseur van RegioBank. Hij of zij kijkt dan samen met u of er inderdaad iets aan de hand is.

Hoe herkent u valse e-mails of telefoontjes?

Het is allereerst belangrijk om te weten dat uw bank, creditcardmaatschappij, internetprovider of andere organisatie nooit per e-mail of telefoon vraagt om uw inlogcodes of wachtwoorden door te geven. Krijgt u die vraag, werk er dan niet aan mee. En klik niet op een link die van een betrouwbare organisatie lijkt te zijn. Ze kunnen er bedrieglijk echt uitzien: zelfs met het logo van de organisatie of de naam van uw contactpersoon. Let verder op de volgende punten:

  • Vaag of onduidelijk e-mailadres.
  • Algemene aanhef, bijvoorbeeld: Geachte heer/mevrouw of Beste klant.
  • De vraag om op een link te klikken om uw persoonlijke gegevens te controleren. Hetzelfde geldt voor een bijlage. Zo proberen criminelen software op uw computer te installeren.

Neptelefoontjes herkent u zo:

  • U wordt gevraagd naar persoonlijke gegevens, zoals rekeningnummer en inloggegevens.
  • U krijgt de vraag uw computer te starten, zodat degene die u belt zogenaamde problemen op kan lossen.

Wat kunt u doen?

  • Wees u ervan bewust dat criminelen op uw gegevens uit kunnen zijn. Wees altijd heel kritisch voordat u (persoonlijke) gegevens afgeeft.
  • Bedenk dat uw bank u nooit zal vragen om beveiligingscodes, dus nooit per e-mail, sms en telefoon. U kunt valse e-mails melden bij de bank die ge├»miteerd wordt. Bij RegioBank is dit valse-email@regiobank.nl.
  • Gebruik een spamfilter. Verwijder e-mails waarover u twijfelt meteen.
  • Klik niet zomaar op links.

Heeft u toch persoonlijke gegevens gegeven aan een phisher of stuit u op onverwachte zaken bij het internetbankieren? Meld dit dan direct bij uw Zelfstandig Adviseur.

Lees meer over veilig online bankieren

Delen via