Overboeking naar het buitenland

Met uw zakelijke betaalrekening van RegioBank kunt u geld eenmalig of periodiek overboeken naar andere rekeningen. Boekt u soms ook geld over naar het buitenland? Lees dan hieronder de informatie over overboeken naar het buitenland.

Geld overboeken

Via Mijn RegioBank Zakelijk en de Mobiel Bankieren app kunt u geld overboeken naar een andere rekening. Voor een overboeking naar een buitenlandse rekening vult u een buitenlandse IBAN in.

Let op: overboeken naar naar een rekening buiten het SEPA-gebied kan niet via de Mobiel Bankieren app.

Standaardmelding 'in behandeling'

Heeft u een overboeking gedaan naar een buitenlandse IBAN? Dan ziet u standaard de melding: ‘in behandeling’. Deze melding blijft staan. Wij hebben uw opdracht dan in goede orde ontvangen. U hoeft de opdracht niet nogmaals in te voeren. Doet u dit wel? Dan wordt uw verzoek twee keer uitgevoerd.

Overboeken binnen Europa

Een betaling naar een rekening binnen Europa is gratis als:

  • De betaling gaat naar een rekening uit een van de landen van de Europese Unie of naar het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland of Monaco.
  • De betaling is voorzien van een IBAN (International Bank Account Number) en BIC (Bank Identifier Code) van de begunstigde. U kunt deze gegevens opvragen bij de (bank van de) ontvanger.
  • Het bedrag in euro's is.
  • Het bedrag maximaal € 50.000 is.

De transactiekosten worden gedeeld met de begunstigde (ook wel aangegeven als SHA, Shared Cost). De bank van de ontvanger kan wel kosten in rekening brengen. RegioBank heeft geen invloed op deze kosten. Deze kosten deelt de klant altijd met de ontvanger. Dit is verplicht vanuit PSD2-wetgeving. 

      BIC en IBAN zijn ingevoerd om betalingen binnen Europa soepel te laten verlopen.

      BIC

      Als u een buitenlandse betaling wilt doen, heeft u het BIC-nummer (Bank Identifier Code) van uw bank nodig. Het BIC-nummer van RegioBank is RBRBNL21.

      IBAN

      IBAN staat voor International Bank Account Number. IBAN wordt sinds 2014 door alle Europeanen gebruikt om Europese betalingen in euro’s te doen. IBAN is niet nodig bij betalingen in andere valuta.

      Wilt u uw IBAN weten? U vindt het op allerlei plaatsen: uw rekeningoverzicht, in Mijn RegioBank, de Mobiel Bankieren app en op uw bankpas. Een IBAN bestaat in Nederland uit achttien tekens, in andere landen kan een IBAN langer zijn.

      Kosten buitenlands betalingsverkeer

      De kosten voor buitenlands betalingsverkeer kunnen op 3 verschillende manieren worden doorbelast:

      1. Gedeeld / Shared: de opdrachtgever en de ontvanger van de betaling betalen de kosten van de eigen bank (standaard).

      2. Voor mij / Our: de opdrachtgever betaalt alle kosten die verbonden zijn aan de transactie. Zowel van de eigen bank als van de bank van de begunstigde (optioneel).

      3. Voor de ontvanger / Beneficiary: de ontvanger van de betaling betaalt alle transactiekosten (optioneel).

      Bekijk voor meer informatie de Informatiewijzer Zakelijk Betalen.

      Hoelang duurt een overboeking?

      Overboeking in euro's binnen het SEPA-gebied

      Geeft u een overboeking aan ons door in euro’s voor een rekeningnummer bij een andere bank in het SEPA-gebied? Dan is het geld uiterlijk de volgende werkdag bij de bank van de ontvanger. Wordt de overboeking met Direct Overboeken (Instant Payments) verwerkt? Dan staat het bedrag binnen enkele seconden op de rekening van de ontvanger.

      Overboeking in andere muntsoort binnen het SEPA-gebied

      Geeft u een overboeking aan ons door voor een rekeningnummer bij een bank binnen het SEPA-gebied in een andere muntsoort dan de euro? Bijvoorbeeld in Britse ponden? Dan is het geld uiterlijk binnen 4 werkdagen bij de bank van de ontvanger.

      Overboekingen buiten het SEPA-gebied

        Voor alle andere overboekingen naar landen buiten het SEPA-gebied geldt dat het geld binnen een redelijke termijn bij de bank van de ontvanger is. Het duurt meestal 3 tot 10 werkdagen. De duur is afhankelijk van de bank van de ontvanger.

        Vult u de Bank Identifier Code (BIC) van de bank van de ontvanger in, dan duurt het meestal 3 werkdagen.  

        SEPA

        SEPA staat voor Single Euro Payments Area: één Europese betaalmarkt. Het doel van SEPA is dat iedereen in heel Europa kan betalen. 

        SEPA biedt één efficiënte infrastructuur voor het girale betalingsverkeer in euro’s waarbinnen uniforme standaarden voor betaalrekeningen (IBAN), Europese overschrijvingen en Europese incasso’s worden gebruikt.

        Er zijn 36 Europese landen die aan SEPA deelnemen, waaronder enkele landen die geen deel uitmaken van de eurozone, de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte (EER), zoals het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen.

        Bron: website De Nederlandsche Bank

        Uitgesloten landen

        Naar een aantal landen kunt u geen geld overschrijven. Dat zijn Birma/Myanmar, Cuba, Iran, Krim (regio bij Oekraïne), Libië, Noord Korea, Soedan/Sudan, Syrië, Venezuela en Zuid-Soedan/Zuid-Sudan.

        Impact van sancties op betalingen van en naar Rusland 

        Onder andere vanuit de Europese Unie zijn sancties opgelegd aan Rusland. Daaruit vloeien acties voort waar Nederlandse banken invulling aan geven. De sancties hebben impact op uw betalingen. Door de sancties is geld overmaken naar Rusland niet meer mogelijk. Inkomende betalingen uit Rusland zijn slechts beperkt mogelijk. We hopen op uw begrip.

        Meer over zakelijk bankieren

        Onze zakelijke betaaloplossingen

        Mijn RegioBank Zakelijk aanvragen

        Mobiel Bankieren