Blog directievoorzitter RegioBank

Hans van den Bor
Directievoorzitter RegioBank


Waarom Nederlanders zo van sparen houden
Laatste hoorde ik van een van de Webcare collega’s dat een mevrouw via Facebook te kennen gaf dat ze haar geld liever thuis in een oude sok bewaarde. Want sparen bij een bank 'leverde haar toch niets op'. Ik was nieuwsgierig hoe hij hierop gereageerd had. De spaarrentes zijn historisch laag. Daarom begrijpen we allemaal wel de emotie van deze mevrouw. Naast het feit dat geld bewaren in een oude sok niet echt verstandig is, klopt het ook niet dat sparen 'niets' oplevert.

Het gaat om het gevoel
Sparen kan je -ongeacht de rente- een heleboel opleveren; en niet alleen een mooi product of een prachtige belevenis. Je spaart veelal om iets waarvan je kunt genieten te kopen, een mooi product of een mooie reis. Maar ook om een buffer te hebben, waarmee je jezelf kan ontzorgen.

Sparen heeft ook een groot emotioneel aspect, bleek uit recent onderzoek wat RegioBank liet uitvoeren onder haar klanten. Het geeft mensen een gevoel van zekerheid, maar ook voldoening, tevredenheid en trots. Heel logisch, wat mij betreft. Hoe trots ben je als je je eerste auto koopt? En hoe blij als je de kapotte vaatwasser meteen kunt laten repareren? Dit herkennen we allemaal.

De échte reden
Dit emotionele aspect, dat is volgens mij de échte reden dat we als Nederlanders massaal blijven sparen (begin dit jaar maar liefst 340 miljard!). En waarom we zoveel van sparen houden.

Hans van den Bor
Datum: 5 juli 2017

Een goed begin is het halve werk

2017 is begonnen. En goed ook. Ik kreeg namelijk te horen dat ons bankspaarproduct Aanvullend Pensioen Sparen genomineerd is door het AdFiz Prestatie Onderzoek. Als branchevereniging van onafhankelijk financieel adviseurs onderzoekt Adfiz jaarlijks welke kwaliteit aanbieders leveren. Dus of we nu winnen of niet, deze nominatie is een prachtig compliment.

Oranje Fonds Collecte
Maar er is nog een reden dat RegioBank in 2017 wat mij betreft een hele mooie start maakt: we zijn dit jaar namelijk partner van de Oranje Fonds Collecte. Op locaties door het hele land kunnen deelnemende verenigingen en stichtingen hun collectegeld afgeven bij de Zelfstandig Adviseurs van RegioBank. Lekker dichtbij, want onze Adviseurs zijn veelal midden in het dorp en de gemeenschap gevestigd. En wij zorgen er vervolgens voor dat het geld op de uiteindelijke plek van bestemming aankomt.

We gingen deze samenwerking natuurlijk niet zomaar aan. De helft van het opgehaalde geld gaat naar het Oranje Fonds, wat natuurlijk hartstikke mooi is. Maar de andere helft gaat naar de vereniging zelf. En een gezond verenigingsleven komt uiteindelijk de hele lokale gemeenschap ten goede. Juist in de kleinere kernen -waar wij opereren- is dit van belang. En dat maakt het ook voor ons belangrijk.

Vanaf morgen kunnen verenigingen zich aanmelden voor dit mooie initiatief. Dus ik zou zeggen: doe vooral mee!

Keihard inzetten
Wat mij betreft gaat RegioBank zich ook in 2017 weer keihard inzetten voor alle kleine kernen waarin onze Zelfstandig Adviseurs werken en leven. En gezien bovenstaande, sluit ik deze blog graag af met een toepasselijk gezegde; een goed begin is het halve werk!

Hans van den Bor
Datum: 13 januari 2017

Jong geleerd, oud gedaan

Als ik naar mijn werk rijd, kom ik altijd langs een basisschool. Vaak is het schoolplein dan gevuld met spelende kinderen. Een enkele keer word ik weemoedig. Dan denk ik aan de tijd dat mijn eigen zoon Bob die leeftijd had. Ik kan me nog herinneren dat hij helemaal gek was van z’n eigen groentewinkeltje. Ik moest met vaste regelmaat bij hem komen winkelen. Pfff, ik heb toen de nodige plastic groenten gekocht! Uiteraard vond ik het wel prima. Zo leerde hij namelijk ook dat groenten niet uit de lucht komen vallen, maar gekocht moeten worden. Ik zag het dus als een stukje financiële opvoeding. Inmiddels weet hij wat groenten kosten. Hij heeft een bijbaan in een supermarkt, waar hij achter de kassa -nog steeds- groentes verkoopt.

Niet eenvoudig
Je moet er als ouder op tijd bij zijn, voor wat betreft de financiële educatie van je kind. Hiervoor geldt echt: jong geleerd, is oud gedaan. En soms is dat best lastig, om je kind hierin goed mee te nemen. Uit het recente Nibud Scholierenonderzoek 2016, bleek ook weer dat ouders vaker de geldzaken van hun kinderen overnemen, dan ze te leren om zelf hun financiën te regelen. Dit, terwijl uit hetzelfde onderzoek blijkt dat kinderen wiens ouders dit wél doen, planmatiger met hun geld om gaan. Ze sparen meer en maken vaker een overzicht van hun inkomsten en uitgaven.

Stap voor stap
Het zette me wel aan het denken. Welke rol zou Regiobank moeten pakken in de financiële opvoeding van kinderen? Ik vind dit passen bij ons merk en bij onze dienstverlening. En uit eigen onderzoek blijkt dat onze klanten daar zo ook over denken. Met onze nieuwe propositie JongWijs geven we hier invulling aan. Indien gewenst, helpen onze Adviseurs u als klant proactief om uw kind stap voor stap te leren hoe met geld om te gaan. Enerzijds met leuke kaarten, tips en cadeautjes voor uw kind, anderzijds door het geven van tips en adviezen aan u. Uiteraard steeds afgestemd op de leeftijd van uw kind en de zaken die op dat moment relevant voor hem of haar zijn.

Ik vind het echt super dat we vanuit RegioBank een bijdrage kunnen leveren aan de financiële opvoeding van de nieuwe generatie. De tijd dat ik dat zelf deed, door plastic groenten bij m'n zoon te kopen, is al even voorbij. Maar ik herinner me nog wel hoe blij hij er van werd. Hopelijk geldt dit voor u ook, met dit nieuwe pakket.

PS: Bent u nieuwsgierig geworden? Lees meer over JongWijs.

Hans van den Bor
Datum: 3 oktober 2016

De klantbehoefte, daar gaat het om

Ik las laatst een onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) naar het gebruik van contant geld. Het artikel trok mijn aandacht, want er stond in dat voor het eerst Nederlanders vaker met de pinpas betalen dan met contant geld. Het verschil is maar klein; 50% pin en 49,5% contant. In mijn omgeving merk ik dat mensen graag contactloos betalen. Vooral als het om kleine bedragen gaat. Het DNB onderzoek bevestigt dit ook. In 2015 werd 30% van alle aankopen onder de vijf euro gepind, terwijl dit in 2010 nog slechts 10% was. Ik verwacht dat deze trend zich nog wel even gaat doorzetten.

De klant kiest
Toch zijn wij met RegioBank juist een pilot begonnen waarbij we geldautomaten samen met de lokale gemeenschap terugbrengen. Vreemd? Vind ik niet. De rol van contant geld is immers nog zeker niet uitgespeeld. Het is goed dat het betalingsverkeer continu wordt verbeterd. Voor mij is het belangrijkst dat innovaties aansluiten op klantbehoeftes. De klant kiest uiteindelijk welk betaalmiddel zijn of haar voorkeur heeft en blijft of gaat. Ik geloof dat contant geld een belangrijke rol blijft spelen. En mocht over een tijd contactloos betalen de plaats van contant geld overnemen, dan is het ook goed. Ik wil er met RegioBank zijn voor alle mensen, ook degene die het nu nog wel prettig vinden om met contant geld, dichtbij huis, te betalen.

Nog even door
Voorlopig gaan we dus nog wel even door met onze pilot om de geldautomaat terug te brengen in plaatsen waar deze is verdwenen of nooit stond. Dit, zodat mensen weer dichtbij huis contant geld kunnen opnemen. Bij onze pilot werken wij bijna altijd samen met een supermarkt. Laat dat nu juist de plek zijn waar het meest contant wordt betaald. En dat snap ik wel. Veel mensen vinden het gewoon prettig om hun boodschappen contant af te rekenen, maar bovendien is het ook een uitstekende manier van budgetbeheer. Het onderzoek van de DNB sterkt mij daarom juist in het besluit om door te gaan met de geldautomaten pilot en mij in te blijven zetten voor behoud van contant geld dichtbij.

Hans van den Bor
Datum: 26 augustus 2016

Glocalisering in Geesteren

Vorige week vrijdag (1 juli) was ik in Geesteren ter gelegenheid van de opening van een nieuwe kantoor van RegioBank. Hier viel de term ‘glocaliseren’; een term die dient als tegenhanger van de term ‘globalisering’. De term is momenteel heel populair, maar de gedachtegang erachter paste altijd al perfect bij RegioBank.

In veel plaatsen in Nederland gaan banken weg of reduceren ze de dienstverlening, waardoor voor veel mensen de bank in de buurt verdwijnt. Voor RegioBank geldt dit niet. Wij kiezen er juist voor om -waar andere banken zich terugtrekken- wel dicht in de buurt te blijven. Echt ‘de bank in de buurt’ dus!

Dé bank in Geesteren
Dat RegioBank ook in Geesteren binnenkort dé bank is, kan worden toegeschreven op het conto van de Familie Deterink: Hennie Deterink startte 25 jaar geleden in Tubbergen een zeer succesvol bedrijf (inmiddels overgenomen en uitgebouwd door zijn zoon Jean Paul). Fantastisch om te zien hoe deze ondernemers met hun collega’s een mooi en groeiend bedrijf neerzetten, gebaseerd op de kracht van persoonlijke dienstverlening, duurzame relaties en kwaliteit.
Voor Jean Paul Deterink was een vestiging in Geesteren een logische stap. Aan het roer van de vestiging in Geesteren komt Jos Beernink, geboren en getogen in Geesteren. Bieden heren vinden het belangrijk dat in het bruisende dorp Geesteren een actieve bank blijft. En hoe dat wordt gewaardeerd zag ik al door de enorme opkomst van inwoners uit Geesteren. Een en al enthousiasme!

GAS geven
Jos Beernink gaat nu met z’n collega’s GAS geven in Geesteren. GAS staat dan voor Gemak, Aandacht en Samen; waarden die passen bij Deterink én RegioBank. Het maakt niet uit hoe erg de wereld globaliseert en afstandelijker wordt, wij glocaliseren. Dat doen we al jaren en dat blijven we ook doen.

Hans van den Bor
Datum: 04 juli 2016

Waardering voor onze waarde
Een keer in de zoveel tijd ga ik met wat oude vrienden uit eten. Zo ook laatst weer. We spreken elkaar niet zo vaak, dus we hebben het dan over van alles: de thuissituatie, de kinderen, vakantieplannen en actualiteiten. Aangezien de ontwikkelingen in de financiële sector tegenwoordig veelvuldig in het nieuws verschijnen, ging het die avond ook even over mijn werk. En dan met name over de vraag 'Hoe houdt RegioBank zich als kleine speler toch zo goed staande in die onrustige en sterk concurrerende bancaire sector?'

Unieke situatie
Natuurlijk denk ik daar zelf ook over na. Hoe zorgen we dat we als RegioBank bestaansrecht houden in een branche met zoveel grote spelers? En mijn antwoord is eigenlijk iedere keer weer hetzelfde: door iedere dag weer te zorgen dat we van waarde zijn voor onze klanten. En dan heb ik het niet eens zozeer over onze producten. Want daarin zit niet het grote onderscheid. Het verschil zit 'm in het feit dat onze Adviseurs de situatie van hun klanten écht kennen en daar dus ook zeer goed op in kunnen spelen.

Hoe dat komt? Doordat ze letterlijk dichtbij hun klanten staan. Niet alleen op kantoor, maar ook in de supermarkt of op de tennisclub. Als hun kinderen samen spelen of tijdens de buurtbarbecue. Daardoor weten onze Adviseurs precies wat er speelt. En komt die klant vervolgens langs op kantoor, dan draait het advies niet alleen om de cijfers en aangeleverde gegevens. Pas als je de (veranderde) situatie van je klant écht goed kent, kun je zorgen dat je van maximaal toegevoegde waarde bent als financieel adviseur. Een unieke situatie, waarmee we ons -mijn inziens- heel goed staande kunnen houden!

Waardering
In die zin was ik dan ook niet helemaal overdonderd, toen ik hoorde dat we de Customer Centric DNA Award, ofwel CCDNA, gewonnen hadden. Deze jaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan de meest klantgerichte bedrijven in verschillende branches, ook de bancaire. De winnaar wordt bepaald door de ruim 11000 Nederlanders die deelnemen aan dit grootschalig onderzoek. Wat een ongelofelijk mooie waardering voor het harde werk van onze Adviseurs. Waardering voor onze waarde, waarde die we leveren aan onze klanten.

Ik denk dat ik het niet beter kan verwoorden dan dit: ik ben echt ongelofelijk trots op deze prestatie. En ik heb in ieder geval al één heel mooi onderwerp voor het volgende etentje.

Hans van den Bor
Datum: 15 april 2016

Lees meer blogs in het archief

Blog Directievoorzitter RegioBank Alle acties

Samen zorgen voor een leefbare woonomgeving