Hypotheek aanvragen

U bent op zoek naar uw droomhuis of heeft deze misschien al gevonden. Spannend! Voordat deze droom werkelijkheid wordt, moet u nog een paar stappen zetten. Een belangrijke stap is de hypotheekaanvraag. Dit vergt uitzoekwerk, vooral als het uw eerste koophuis is. Dat hoeft u niet alleen te doen. We leggen u stap voor stap uit hoe dit werkt en hoelang dit duurt.

Welke hypotheekvormen zijn er?

Er zijn verschillende hypotheekvormen. Welke het best bij u past, is afhankelijk van uw situatie en wensen. Betaalt u liever maandelijks hetzelfde bedrag of wilt u dat uw maandlasten dalen? RegioBank biedt drie hypotheekvormen aan. Welke hypotheekvorm bij u past, vertelt uw Zelfstandig Adviseur graag tijdens een vrijblijvend oriëntatiegesprek.

Goed om te weten: de adviseurs van RegioBank zijn onafhankelijk. Dit betekent dat ze verschillende hypotheekverstrekkers vergelijken en kijken welke hypotheek en voorwaarden bij uw situatie passen.

Hoe werkt een hypotheekaanvraag?

Het is best een klus. Wat zijn de eisen? En welke documenten heeft u nodig? Geen zorgen, wij maken dit inzichtelijk met de volgende stappen.

1. Berekenen van uw maximale hypotheek: het oriëntatiegesprek

Bepaal voordat u een bod uitbrengt hoeveel u mag lenen. Wel zo prettig. In een vrijblijvend gratis oriëntatiegesprek rekent uw Zelfstandig Adviseur dat graag voor u uit. Ook vertelt hij u meer over de hypotheekvormen. Een gesprek in deze fase is handig om meerdere redenen. Gebruik ook vooral onze maximale hypotheek tool, maar houd er rekening mee dat deze puur oriënterend is en geen garanties geeft. U ontvangt nu ook een dienstverleningsdocument, waarin staat wat de adviseur voor u regelt en de bijkomende kosten. Deze kunnen verschillen per adviseur.

2. Het adviesgesprek

Dankzij het oriëntatie gesprek weet u nu hoeveel u zou kunnen lenen. Met deze kennis kunt u een bod uitbrengen op uw droomhuis. Dit bod doet u onder voorbehoud van financiering. U kunt hier ook ontbinden voorwaarden in opnemen  Is uw bod geaccepteerd of heeft u zelfs al het voorlopig koopcontract getekend? Dan is het tijd om de hypotheekvorm en hypotheekverstrekker te kiezen. Dit bespreekt u tijdens een adviesgesprek met uw Zelfstandig Adviseur. U levert voor het adviesgesprek een aantal documenten aan, waaronder uw meest recente loonstrook. Aan dit adviesgesprek zijn kosten verbonden.

Tijdens het gesprek bespreken jullie:

  • Hoeveel u kunt lenen.
  • Welke hypotheekvorm het beste bij u past en welke voorwaarden van toepassing zijn.
  • Wat uw bruto en netto maandlasten worden.
  • Of u in aanmerking komt voor de Nationale Hypotheek Garantie.
  • Wat de looptijd en rentevaste periode van uw hypotheek worden.
  • Wat er mogelijk is als het om het verduurzamen of verbouwen van uw toekomstige huis gaat.
  • Hoe u zich verzekert tegen bijvoorbeeld werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, of beschadiging van het huis.

Lees meer over het orientatie- en adviesgesprek

3. Het renteaanbod

Na het gesprek ontvangt u het renteaanbod waarin staat welke rente u voor uw hypotheek gaat betalen en ook welke documenten u nog moet aanleveren. Denk hierbij aan een werkgeversverklaring, een taxatierapport en het voorlopig koopcontract. Bent u tevreden? Dan tekent u het renteaanbod en dient uw Zelfstandig Adviseur de hypotheekaanvraag voor u in. Hoe eerder u de documenten aanlevert, hoe sneller u bericht krijgt. De hypotheekverstrekker beoordeelt vervolgens uw aanvraag, voordat zij een hypotheekofferte uitbrengt.

4. De hypotheekofferte

Zijn alle stukken akkoord en wordt uw aanvraag positief beoordeeld, dan krijgt u de bindende hypotheekofferte. Hierin staat alles op een rij. Kijk deze goed na, want zoals we net aangaven is deze bindend. Als u akkoord bent met de offerte en deze offerte tekent, bent u weer een stap dichter bij uw nieuwe huis.

5. De overdracht

Tijd voor het fotomoment! U tekent de leveringsakte bij de notaris en krijgt de sleutels in handen. In overleg met de verkopende partij bepaalt u welke notaris u kiest. Dit wordt in de koopovereenkomst vastgelegd. Hij of zij maakt de hypotheekakte en leveringsakte op. In de hypotheekakte vindt u alle details over de hypotheek en in de leveringsakte staat de overdracht van het huis vastgelegd.

Documenten checklist

Welke documenten heeft u nodig?  Uw Zelfstandig Adviseur vertelt u precies welke documenten u moet meenemen, dit verschilt per aanvraag.  Bij het oriëntatiegesprek komen we met uw ID, meest recente loonstrook en jaaropgave al een heel eind.

De documenten die we verder meestal nodig hebben voor een hypotheekaanvraag zijn:

  • De pensioengegevens
  • Een rekenafschrift van de spaarrekeningen(en)
  • Een opgave van beleggingen en overzicht van eventuele studieschuld en andere leningen
  • Een taxatierapport (niet ouder dan zes maanden)
  • Een werkgeversverklaring
  • Een voorlopig koopcontract

Hoelang duurt een hypotheekaanvraag?

Soms is het in 1 week al geregeld. Maar het kan ook langer duren. Dit is afhankelijk van uw situatie en hoe snel alle documenten kunnen worden aangeleverd.

Wanneer kunt u een hypotheek aanvragen?

In principe kan iedereen  een hypotheek aanvragen. Het belangrijkste is dat de hypotheek bij uw financiële situatie past en dat u uw hypotheeklasten kunt betalen. Daarbij kijken we naar meerdere zaken. Heeft u bijvoorbeeld een vast contract of bent u zzp’er? Heeft u eventuele (studie)schulden? Houd er rekening mee dat u niet meer mag lenen dan de waarde van uw droomhuis. Daarnaast brengt een huis kopen meer kosten met zich mee.

Een hypotheek als zzp’er

Ook als zelfstandig ondernemer kunt u een hypotheek bij ons aanvragen, zelfs als u dit pas 1 of 2 jaar doet. De mogelijkheden hangen af van uw persoonlijke situatie.

Een hypotheek voor zzp'ers

Veelgestelde vragen rondom de hypotheekaanvraag

Heeft een BKR-registratie invloed op het krijgen van een hypotheek?

Dit kan, maar hoeft niet. We kijken onder andere naar de hoogte van de schuld en of u een betalingsachterstand heeft. Op basis van een codering bepalen we of dit invloed heeft op het bedrag dat u kunt lenen. Uw Zelfstandig Adviseur kijkt graag samen met u naar de opties in uw situatie.

Wat als u een uitkering heeft?

Een hypotheek aanvragen met een uitkering maakt het ingewikkeld, maar is niet onmogelijk. Wel zijn er een hoop regels aan verbonden. We kijken onder andere naar het soort uitkering. Loop vooral binnen bij uw Zelfstandig Adviseur in de buurt om te bespreken of en wat er mogelijk is.

Hoe zit het met een studieschuld?

Ook met een studieschuld zijn er mogelijkheden. Een studieschuld beïnvloedt wel maximale leenbedrag. Hierbij hanteert RegioBank -net als alle andere banken- in de wet vastgelegde vaste percentages. Lees meer over een hypotheek aanvragen met studieschuld.

Heeft u recht op belastingteruggave?

Een deel van de eenmalige kosten bij een hypotheekaanvraag zijn aftrekbaar, zoals de kosten voor het hypotheekadvies- en afsluitkosten, de taxatie en de hypotheekakte bij de notaris. U komt ook in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek (onder voorwaarden). Lees meer over uw hypotheek en de belasting.

Wat als de hypotheekaanvraag wordt afgewezen?

Dat is natuurlijk heel vervelend. Als dit gebeurt, krijgt u vanzelfsprekend uitleg. Het kan bijvoorbeeld dat het leenbedrag te hoog was voor uw inkomen, dat u een negatieve registratie heeft bij het BKR of dat er problemen waren met de documenten. Uw Zelfstandig Adviseur bekijkt met u de situatie en bespreekt eventuele vervolgstappen.

Meer informatie over wonen en uw hypotheek

Uw eerste koophuis

Een ander huis kopen

Stappenplan Ander huis kopen

Veelgestelde vragen bij de aankoop van een huis

Wat staat er in een hypotheekofferte?

Waarom een hypotheek afsluiten bij Regiobank?

RegioBank team

Onafhankelijk hypotheekadvies

Onze adviseurs helpen u graag met het kiezen van de hypotheek die bij u past.