Kosten bij een huis kopen

Als u een huis koopt, krijgt u te maken met verschillende kosten. Bij nieuwbouw heeft u andere kosten dan bij een bestaand huis. Lees hieronder welke rekeningen u zoal kunt verwachten.

In het kort

De bijkomende kosten zijn gemiddeld 6% van de aankoopprijs van uw huis.

Voor nieuwbouw en bestaande bouw gelden verschillende kosten.

U betaalt zelf voor het hypotheekadvies en de bemiddeling.

Kosten bij een bestaande woning

  • Kosten koper (k.k.): dit is een verzamelnaam voor overdrachtsbelasting (2% van de aankoopprijs) en notariskosten. Kopers van 18 tot 35 jaar betalen eenmalig geen overdrachtsbelasting. Hiervoor geldt onder andere de aanvullende regel dat het huis niet duurder mag zijn dan € 440.000. Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst.
  • Taxatiekosten: de meeste hypotheekverstrekkers eisen een officiële waardebepaling van de woning door een taxateur.
  • Kosten voor een bouwkundig rapport: sommige hypotheekverstrekkers eisen een bouwkundig rapport van de woning, zodat u weet of er bouwfouten of gebreken zijn.
  • Kosten die u aan uw aankoopmakelaar moet betalen (courtage).
  • Advies- en bemiddelingskosten: de hypotheekadviseur rekent een vast bedrag of een uurprijs voor zijn advies en de bemiddeling voor het afsluiten van de hypotheek.
  • Aanvraagkosten Nationale Hypotheek Garantie (NHG): voor NHG betaalt u in 2022 0,6% van uw hypotheekbedrag. Omdat de rente van een hypotheek met NHG lager is, verdient u dit weer terug.
  • Bankgarantie: om zeker te zijn dat u het huis inderdaad wilt kopen, vraagt de verkoper meestal een waarborgsom van 10% in het koopcontract. Als u dit geld niet zelf hebt, kunt u een bankgarantie regelen. Hiervoor betaalt u een vergoeding: 1% van het garantiebedrag, met een minimum van € 100. De kosten van de bankgarantie zijn verder nog afhankelijk van hoe lang de garantie loopt en hoe hoog de borgsom is. Uw Zelfstandig Adviseur kan de kosten van de bankgarantie precies voor u uitrekenen.
  • Inschrijvingskosten Kadaster: om de woning officieel op uw naam te krijgen, gaat u naar de notaris. Die zorgt dat de leverings- en hypotheekakte worden ingeschreven bij het Kadaster. De kosten hiervan verschillen per notaris.

Kosten bij een nieuwbouwwoning

Voor een nieuwbouwwoning gelden deels andere kosten. Zo koopt u nieuwbouw doorgaans vrij op naam (v.o.n.). Hierdoor betaalt u geen overdrachtsbelasting. Daarnaast zijn de notariskosten voor een deel bij de prijs inbegrepen. Nog een belangrijk verschil met bestaande bouw: u betaalt al vóórdat u de sleutel krijgt.

  • Het deel van het hypotheekbedrag dat u leent voor de verbouwing, bouw of aankoop van de woning, wordt op een geblokkeerde spaarrekening gezet: uw bouwdepot. Vanuit dit bouwdepot betaalt u de rekeningen van bijvoorbeeld de aannemer of projectontwikkelaar. Dat gebeurt in termijnen: bij iedere oplevering van de bouw maakt u een termijn over.
  • U betaalt de aannemer ook bouwrente: rente voor het voorschieten van de kosten. De bouwrente kan (onder voorwaarden) worden meegefinancierd in de hypotheek.
  • Over uw hypotheek betaalt u vanaf de dag van verstrekking hypotheekrente en aflossing. Over het hypotheekbedrag dat in het bouwdepot wordt gestort, ontvangt u rente. De door u te betalen hypotheekrente en aflossing verrekenen we met de ontvangen rente over het bedrag dat in het bouwdepot zit. Naarmate het bedrag in het bouwdepot lager wordt, ontvangt u dus minder rente.
Met welke kosten kunt u te maken krijgen?
Kosten Bestaande bouw Nieuwbouw
Overdrachtsbelasting Soms* Nee
Taxatie Ja Soms**
Bouwkundig rapport Soms Nee
Makelaar Soms Nee
Notariskosten Ja Ja, gedeeltelijk
Bouwrente Nee Ja
Hypotheekrente bij bouw Nee Ja
Advies- en bemiddelingskosten Ja Ja
Aanvraag NHG Soms Soms
Bankgarantie Soms Soms
Inschrijvingskosten kadaster Ja Ja

* Bent u tussen de 18 en 35 jaar, dan betaalt u eenmallig geen overdrachtsbelasting. Hiervoor gelden een aantal voorwaarden. Bekijk welke voorwaarden gelden om geen overdrachtsbelasting te hoeven betalen.

** Bij nieuwbouw betaalt u in principe geen taxatiekosten. Soms kan wel een taxatierapport nodig zijn. Uw adviseur kan u hier meer informatie over geven.

Kosten huis kopen deels aftrekbaar

Een aantal bijkomende kosten die u betaalt voor het afsluiten van uw hypotheek voor uw woonhuis kunt u in datzelfde jaar aftrekken van uw inkomen voor de Belasting. Zoals de kosten voor hypotheekadvies en de taxatie. Let op: kosten voor de makelaar vallen hier bijvoorbeeld niet onder, want die maakt u niet voor uw hypotheek.

Meer informatie over wonen en uw hypotheek

Uw eerste koophuis

Een ander huis kopen

Stappenplan Ander huis kopen

RegioBank team

Onafhankelijk hypotheekadvies

Onze adviseurs helpen u graag met het kiezen van de hypotheek die bij u past.