Nabestaandenservice: als een dierbare overlijdt

U bent op deze pagina omdat u een overlijden wilt melden. Gecondoleerd met uw verlies. Er breekt nu een hectische tijd aan waarin u veel moet regelen. Behalve het doorgeven van het overlijden bij uw bank zijn er nog andere financiële zaken te regelen. RegioBank helpt u hierbij, via de Nabestaandenservice en de Zelfstandig Adviseur.

Stap 1: het overlijden melden

We raden u aan het overlijden direct bij ons melden. Dit kunt u doen via de Zelfstandig Adviseur van de overledene. Heeft u de contactgegevens van uw adviseur niet paraat? Gebruik dan onze adviseurzoeker.

Vind uw adviseur

Wie kan het overlijden melden?

Iedere nabestaande mag het overlijden melden. Wel raden we aan dat de executeur dit doet, indien die er is. De executeur is degene die in het testament is aangewezen om de erfenis en administratie af te handelen. Deze persoon kan later ook de benodigde documenten aanleveren. Hij of zij is ook de enige die informatie krijgt over het saldo van de overledene. En eventueel leningen of andere financiële producten.

Stap 2: benodigde documenten verzamelen en indienen bij uw adviseur 

U heeft een aantal documenten nodig om de administratie in gang te zetten. Deze documenten kunt u indienen bij de adviseur.

Document 1: de Akte van overlijden

Het eerste en belangrijkste document is de Akte van overlijden. Heeft u dit document nog niet? Vraag het dan op bij de gemeente waar uw dierbare overleed. In de meeste gevallen regelt de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden.

Wij hebben dit document nodig om:

  • Zeker te weten wie de overledene is.
  • De juiste gegevens te hebben.
  • Zeker te weten dat de overledene daadwerkelijk overleden is en zo geregistreerd staat.
  • Te voldoen aan de wet.

Document 2:  de Verklaring van erfrecht 

Als u de Akte van overlijden heeft, is het volgende document de Verklaring van erfrecht. In dat document staat bepaald wie de erfgenamen zijn, of er een executeur is en zo ja, wie de executeur is. De executeur is de erfgenaam die de erfenis afhandelt.

De notaris stelt dit document op. Dit doet hij of zij op basis van het testament. Had de overledene geen testament? Dan stelt de notaris de Verklaring van erfrecht op aan de hand van het in Nederland geldende erfrecht.

Wij hebben dit document nodig omdat:

  • We moeten weten wie de erfgenamen zijn.
  • We moeten weten wie de nalatenschap mag afhandelen.
  • De overledene bepaalde (fiscale) producten heeft. Dit kunnen we pas afhandelen als we zeker weten wie de erfgenamen zijn, zodat we deze producten fiscaal juist kunnen afhandelen.
  • Er sprake is van een testament. In het testament kunnen andere zaken dan de wettelijke verdeling van de nalatenschap staan.

Document 3: testament 

We hebben ook het testament van de overledene nodig, als deze er is. Vraag het testament op bij het Centraal Testamentenregister. Het testament vervangt de Verklaring van erfrecht niet.

Document 4: opdrachtbrief

De executeur kan de opdrachtbrief zelf opstellen, met de andere erfgenamen. In de opdrachtbrief bepaalt u wat er met de financiële producten van de overledene gebeurt. Het is belangrijk dat deze brief ondertekend wordt door de juiste personen. De Zelfstandig Adviseur van RegioBank kan u hierbij helpen.

Stap 3: de Nabestaandenservice wikkelt de betaal- en spaarrekeningen af 

Heeft u het overlijden gemeld en de nodige documenten aangeleverd? Dan wikkelt de Nabestaandenservice de betaal- en spaarrekening af. We blokkeren de persoonlijke bankrekening van de overledene. Dat betekent het volgende:

  • Machtigingen voor derde personen voor toegang tot de rekening vervallen.
  • Toegang tot Mijn RegioBank wordt beëindigd.
  • Pinbetalingen doen of geld opnemen is niet meer mogelijk.
  • Eenmalige en doorlopende betalingen via acceptgiro’s, overschrijvingsformulieren, Mijn RegioBank of telefonisch bankieren worden geweigerd.
  • Uitstaande pinbetalingen worden stopgezet.
  • Automatische spaar- en betaalopdrachten worden stopgezet.
  • Bestaande incasso’s lopen door.
  • Nota’s van de overledene worden betaald.

Wat gebeurt er met de rekeningen

Er zijn drie opties voor de rekeningen van de overledene bij RegioBank:

  • De rekeningen worden opgeheven (als de overledene de enige rekeninghouder was).
  • De gezamenlijke rekeningen (ook wel en/of rekeningen) worden voortgezet op naam van de overgebleven rekeninghouder.
  • De rekeningen worden voortgezet op de naam van de aangewezen erfgenaam. Hiervoor is een Verklaring van Erfrecht nodig.

Stap 4: afwikkeling van de overige bankproducten

Mogelijk had de overledene andere bankproducten naast zijn of haar rekening(en). Ook die kunt u via de Nabestaandenservice afhandelen.

Effectenrekening blokkeren 

Had de overleden rekeninghouder een effectenrekening (oftewel beleggersrekening) en was hij of zij de enige rekeninghouder? Dan blokkeert de Nabestaandenservice de effectenrekening direct na ontvangst van de melding. Totdat bekend is wie over de rekening kan beschikken zijn er geen aan- en verkopen mogelijk. Was er een mederekeninghouder voor de effectenrekening? Hij of zij kan over de rekening blijven beschikken.

Hypotheek afwikkelen 

De hypotheek loopt na het overlijden door. Stond het huis ook op naam van een partner of iemand anders die erin blijft wonen? Die kan de hypotheek na overlijden voortzetten op eigen naam. We beoordelen eerst wel of de bewoner de maandlasten kan betalen.

Kiezen de erfgenamen ervoor om het huis te verkopen na het overlijden? Dan kunt u de hypotheek aflossen zonder vergoeding voor het renteverlies.

Is aan de hypotheek een levensverzekering gekoppeld? Deze keert dan waarschijnlijk uit. Daarmee kunnen de erfgenamen –een deel van– de hypotheekschuld aflossen.

Heeft u andere vragen over de gevolgen van een overlijden voor huis en hypotheek?
Lees meer over uw hypotheek na overlijden (van uw partner).

Kredieten blokkeren 

Als de overledene kredieten had bij RegioBank blokkeren we die. Er kan niet meer worden opgenomen. De resterende schuld wordt meegenomen in de erfenis. De schuld wordt afbetaald met het geld dat de overledene achterlaat.

Pensioenproducten / lijfrente

Indien de overledene pensioenproducten had, zoals een lijfrente of pensioenspaarrekening, dan komt het opgebouwde bedrag toe aan de erfgenamen. Zij moeten dit bedrag omzetten in periodieke uitkeringen, bijvoorbeeld via een Aanvullend Pensioen uitkeerrekening. Deze uitkeringen zijn belast.

Stap 5: vrijgeven van de bankrekening na overlijden 

We heffen de rekening van de overledene op als we de benodigde documenten hebben.

  • Waren de rekeningen gezamenlijke rekeningen? Dan blijft de rekening op naam staan van de andere rekeninghouder.
  • Was de overledene de enige rekeninghouder? Dan wordt de rekening opgeheven, tenzij anders staat beschreven in het testament. Dan neemt de notaris in de Akte van erfrecht op hoe gehandeld wordt met de rekening.

De erfgenaam die de nalatenschap afhandelt (de executeur) heeft toegang tot de betaal- en/of spaarrekening tot deze opgeheven wordt.

Waar moet u nog meer aan denken na een overlijden?  

De bankzaken zijn een belangrijk deel van het regelwerk na een overlijden. Maar er zijn nog meer financiële en administratieve zaken te regelen. Om u te helpen het overzicht te bewaren, hebben we een checklist overlijden opgesteld.

Goed om te weten 

We geven u graag nog enkele adviezen mee. Het is van belang dat u niet aan de banktegoeden van de overledene komt voor de nalatenschap is afgehandeld. Wacht ook met het opruimen van bezittingen van de overledene tot de erfenis is afgehandeld.

Het saldo op de rekening 

Een uitvaart kost geld. Het kan verleidelijk zijn banktegoeden van de overledene hiervoor (deels) te gebruiken. We willen u waarschuwen dit niet te doen. Het kan namelijk juridische gevolgen hebben voor de erfenis. U kunt deze dan mogelijk niet meer verwerpen. Meer hierover op onze informatiepagina over schulden erven.

Nalatenschap van de overledene

In het verlengde van de waarschuwing hierboven: neem geen emotioneel materiaal en/of waardevolle voorwerpen mee uit het huis van de overledene. Ook dit kan er toe leiden dat u verplicht bent de erfenis te aanvaarden.

Informatiewijzer Bankzaken na een overlijden

De Nabestaandenservice van RegioBank ondersteunt de Zelfstandig Adviseur bij het regelen van alle bankzaken die via RegioBank lopen. In de 'Informatiewijzer Bankzaken na een overlijden' leest u wat u allemaal kunt verwachten, hoe de adviseur u kan helpen en wat u zelf nog moet regelen.

Vermissing doorgeven

Is uw dierbare niet overleden, maar vermist? Dan kunt u alle hulp gebruiken. Ook bij praktische aangelegenheden, zoals bankzaken. Het is belangrijk dat u ons op de hoogte stelt. U kunt de vermissing aan ons doorgeven via de achterblijversdesk op 030 – 633 30 04 of u stuurt een mail naar achterblijversservice@regiobank.nl.

Naar de overzichtspagina overlijden