Een groeistrategie voor uw bedrijf

Een groeistrategie helpt u bij het laten groeien van uw bedrijf. Het bekendste model is de groeimatrix van Ansoff, maar op deze pagina kunt u ook informatie vinden over andere relevante modellen, zodat u de juiste groeistrategie kunt kiezen voor uw bedrijf.

Wat is een groeistrategie?

De groeistrategie staat omschreven in het ondernemingsplan en beschrijft in detail hoe u ervoor wilt zorgen dat u uw bedrijfsdoelen behaalt. Het is verstandig om gelijk een groeistrategie op te stellen als u uw bedrijf opstart, zodat u hier altijd op kunt terugvallen als u in de toekomst belangrijke keuzes moet maken.

Wanneer is een groeistrategie nodig?

Een groeistrategie is een onmisbaar onderdeel van het ondernemingsplan, omdat het antwoord geeft op vragen rondom marktontwikkeling, productontwikkeling, marktpenetratie en diversificatie. Het is een strategie die u altijd kunt raadplegen als u voor belangrijke beslissingen staat, zoals wanneer u een nieuw product op de markt brengt of een nieuwe marketingstrategie bepaalt. 

Groeimatrix van Ansoff

De bekendste groeistrategie is de groeimatrix van Ansoff. Deze matrix bestaat uit vier verschillende manieren om uw bedrijf te laten groeien, afhankelijk van of de markt en de producten al bestaan of nieuw zijn.

Bestaande producten Nieuwe producten
Bestaande markt Marktpenetratie Productontwikkeling
Nieuwe markt Marktontwikkeling Diversificatie

Marktpenetratie

Marktpenetratie gaat om het vergroten van uw marktaandeel. U bindt dan in dezelfde markt       meer klanten aan uw bedrijf of uw product. Voor deze manier van groeien is het belangrijk om in te schatten of u meer klanten aan u kunt binden. Een goed beeld van uw concurrenten is belangrijk voor deze inschatting.

Marktontwikkeling

Als de markt waarin u zakendoet verzadigd is, wordt het misschien tijd om uit te breiden naar    een nieuwe doelgroep of andere markt. U boort zo nieuwe markten en mogelijkheden aan. Bedenk hoe u uw nieuwe doelgroep kunt bereiken en welke prijs u kunt vragen. Marktonderzoek is een belangrijk onderdeel van deze strategie.

Productontwikkeling

Is uw product verouderd of merkt u dat uw klanten behoefte hebben aan een nieuwe versie        van uw product? Geef uw product dan een upgrade. Luister hierbij goed naar de behoeften van uw klanten. Een aantrekkelijk product dat aansluit bij de behoefte van uw klant kan uw bedrijf laten groeien.

Diversificatie

U kunt er ook voor kiezen om een nieuw product uit te brengen op een nieuwe markt. Dit is wel de meest riskante strategie, omdat u vaak niet weet of het product of de dienst zal                     aanslaan. Als uw product goed wordt ontvangen, heeft u wel het voordeel dat u meestal een         goede marktpositie heeft en dus een relatief hoge prijs kunt vragen.

Andere groeistrategie modellen

Naast de groeimatrix van Ansoff bestaan er nog aanvullende of andere groeistrategieën om uw bedrijf te laten groeien.

Groeistrategie van McKinsey

De groeistrategie van McKinsey is een aanvulling op de groeimatrix van Ansoff. Naast marktpenetratie, marktontwikkeling, productontwikkeling en diversificatie, omschrijft McKinsey dat u uw bedrijf ook kunt laten groeien door:

  • Voor een nieuwe logistieke benadering te kiezen.
  • Uw producten of diensten in nieuwe geografische gebieden aan te bieden.
  • Nieuwe industriële structuren op te zetten.

Generieke concurrentiestrategieën Porter

De bedrijfseconoom Porter bedacht generieke concurrentiestrategieën als model om bedrijven te laten groeien door concurrentievoordeel. Volgens Porter zijn er drie verschillende manieren om concurrentievoordeel te behalen.

Kostenleiderschap

Kostenleiderschap is een manier om concurrentievoordeel te halen door een breed segment producten aan te bieden voor een lage prijs. U levert dan vaak wel in op kwaliteit, maar uw omzet kan met dit model wel stijgen doordat uw prijzen lager zijn dan die van de concurrent.

Differentiatiestrategie

Bij een differentiatiestrategie focust u zich op een grote doelgroep, maar zorgt u ervoor dat u meerwaarde biedt ten opzichte van de concurrentie. Dit kunt u doen door een extra service aan te bieden of bijvoorbeeld een ‘Niet goed, geld terug’ belofte te doen. Door steeds in te zetten op die meerwaarde, kunt u zich blijven onderscheiden van de concurrenten en zo verder groeien als bedrijf.

Focusstrategie

U kunt er ook voor kiezen om u te richten op een kleinere doelgroep, waarbij u zich focust op een afgebakende groep klanten met een specifieke behoefte. Voor die groep biedt u de perfecte oplossing. U kunt bijvoorbeeld alleen hardloopschoenen verkopen in plaats van een breder assortiment aan (sport)schoenen.

Binnen deze strategie kunt u er vervolgens voor kiezen om uw product of dienst voor een lage prijs aan te bieden (kostenfocus) of een uniek product aan te bieden ten opzichte van uw concurrentie (differentiatiefocus).

Waardestrategie van Treacy en Wiersema

De waardestrategie van Treacy en Wiersema biedt verschillende manieren om uw bedrijf te laten groeien. Hierbij is het belangrijk dat u zich op één van deze strategieën focust voor het beste resultaat.

Product leadership

Als u de product leadership strategie kiest, focust u zich op het uitblinken in uw branche. Hierbij zorgt u ervoor dat u altijd de beste kwaliteit biedt ten opzichte van uw concurrenten. Het is daarom belangrijk dat u zich focust op het blijven ontwikkelen van uw producten en diensten. Omdat u de beste kwaliteit biedt, zijn klanten bereid meer te betalen en kunt u een relatief hogere prijs vragen.

Operational excellence

Bij de operational excellence strategie draait alles om het zo kostenefficiënt mogelijk werken. Als u deze strategie kiest, kijkt u voortdurend waar u kosten kunt besparen. Doordat u de kosten laag houdt, zorgt dat ervoor dat u uw producten voor een lage prijs kunt aanbieden.

Customer intimacy

Kiest u voor de customer intimacy strategie, dan stelt u de klant centraal. U past uw producten en diensten volledig aan op uw klanten. U levert maatwerk. Hiermee kunt u een concurrentievoordeel behalen en ervoor zorgen dat klanten liever producten of diensten bij u kopen. Als u deze strategie succesvol toepast, zorgt dit voor loyale klanten en meer herhalingsaankopen.

Een groeistrategie kiezen die past

Welke groeistrategie bij uw bedrijf past, hangt af van uw doelen, financiële situatie en uw positie in de markt. Als u hier nog geen duidelijk zicht op heeft, is het verstandig eerst marktonderzoek te doen om de markt en uw positie daarin te verkennen en vast te leggen. Wilt u groeien door nieuwe klanten aan te trekken of kunt u bijvoorbeeld beter groeien door een nieuw product aan te bieden?

Daarnaast is het belangrijk om financieel inzicht te creëren door een financieel plan op te stellen. Daarbij kijkt u onder andere naar de balans, resultatenrekening en verschillende ratio's zoals de liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit van uw bedrijf. Zo weet u hoe uw bedrijf ervoor staat. Bovendien helpt een financieel plan als u een zakelijke financiering nodig heeft om uw bedrijf te laten groeien. Bijvoorbeeld als u uw assortiment wilt verruimen en meer voorraad wilt inkopen.

Groeien als ondernemer

Naast het kiezen van een juiste groeistrategie voor uw bedrijf, is het ook belangrijk om als ondernemer te (blijven) groeien op persoonlijk vlak. Een aantal tips die hierbij kunnen helpen zijn:

Zorg voor een duidelijk doel

Bedenk goed waar u met uw bedrijf over 10 of 20 jaar wilt staan en deel dit op in kleinere doelen voor de komende jaren. Dit geeft richting aan uw bedrijfsvoering en helpt u bij het groeien van uw bedrijf.

Evalueer en leer

Om te groeien, moet u openstaan om te leren van de keuzes die u maakt. Evalueer daarom regelmatig uw werkzaamheden en doelen. Hier kunt u ook de hulp van een sparringpartner inschakelen die u een ander perspectief kan bieden. Praat ook regelmatig met uw klanten om op de hoogte te blijven van hun wensen en wat er speelt in de markt.

Werk aan uw onderneming en merk

Neem naast uw dagelijkse werkzaamheden ook de tijd om te werken aan uw merk. Maak ruimte om bijvoorbeeld plannen voor het komende jaar te maken. Zo blijft u op de juiste koers om uw doelen te behalen.

Wees schaalbaar

Zorg ervoor dat het businessmodel van uw bedrijf schaalbaar is. Sommige businessmodellen zijn bedoeld om uw bedrijf te laten groeien tot een bepaald punt. Kies een businessmodel dat ruimte biedt om te groeien naar de doelen die u voor ogen heeft.

Vragen over de groei van uw bedrijf of andere financiële zaken?

Heeft u bijvoorbeeld behoefte aan een zakelijke financiering om uw bedrijf te laten groeien?  Maak een afspraak om kennis te maken met een Zelfstandig Adviseur en ontdek met welke producten en diensten we u kunnen helpen.

Maak vrijblijvend een afspraak

Meer lezen

Uw bedrijf laten groeien

Een balans opstellen

Zakelijke financiering