Crowdfunding voor bedrijven
Zoekt u een zakelijke financiering? Als onze Bedrijfshypotheek of Rekening-courant Krediet niet bij u passen, kunt u denken aan crowdfunding voor uw bedrijf als alternatieve financiering. Er worden steeds vaker crowdfunding campagnes opgezet. Door startende ondernemers, maar ook door bestaande bedrijven. Hoe pakt u zo’n campagne aan en wat zijn de voor- en nadelen?
Wat is crowdfunding?
Met crowdfunding krijgt uw bedrijf een financiering via ‘de crowd’. Het publiek dus. Meerdere mensen leggen vaak een relatief klein bedrag in. Deze bedragen vormen samen de financiering van uw project. Aan u als ondernemer zitten bij crowdfunding geen voorwaarden. Crowdfunding is voor startende ondernemers of kleine bedrijven, maar ook voor gevestigde ondernemers.
Hoe werkt crowdfunding?
Bij crowdfunding financiert u uw project via het publiek. U verzamelt geld bij investeerders tot u het gewenste bedrag heeft bereikt. U maakt hierbij gebruik van een crowdfundingplatform en voert campagne om aandacht te krijgen voor uw crowdfunding. Meestal spreekt u met de investeerders een tegenprestatie af.
Soorten crowdfunding
Er zijn verschillende soorten crowdfunding. Kies de optie die het beste bij u past:
Investeringen
U vraagt om een investering in uw dienst, product of bedrijf. Deze investering moet u terugbetalen. Ook betaalt u vaak rente over die investering.
Sponsoring of donaties
Een sponsoring of donatie is een gift. Dit hoeft u niet terug te betalen. Maar deze vorm van crowdfunding is met name geschikte voor ondernemers met een ANBI-status.
Voorverkoop
Als u een nieuw product of dienst ontwikkelt, kunt u deze alvast verkopen voordat u dit levert.
Aandelen
Als tegenprestatie krijgt een investeerder een aandeel in uw bedrijf. De vergoeding die de investeerder krijgt, is afhankelijk van uw bedrijfsresultaat.
Is crowdfunding iets voor uw bedrijf?
Niet bij iedere onderneming of ieder project past crowdfunding. In sommige gevallen is een zakelijke financiering via de bank aantrekkelijker.
Crowdfunding past bij u als u...
- een duidelijk plan heeft waarvoor u de financiering gaat gebruiken
- een groot netwerk heeft waar u uw plannen kunt presenteren
- en een aantrekkelijke tegenprestatie kunt bieden.
Voor- en nadelen van crowdfunding
Past crowdfunding bij u? Bekijk ook de voor- en nadelen om te bepalen of het een passende mogelijkheid voor u is.
Voordelen van crowdfunding
Wat vindt het publiek van uw plannen? Als u een crowdfundingcampagne opzet, ziet u hoeveel investeerders er op uw idee afkomen. Dan krijgt u ook gevoel of uw plannen een kans van slagen hebben. Zijn er veel investeerders geïnteresseerd, dan kunt u verwachten dat uw product of dienst ook gewild is.
Een ander voordeel van crowdfunding is ongevraagde feedback. Investeerders houden waarschijnlijk uw onderneming in de gaten en zullen u van feedback voorzien. Met deze feedback kunt u uw onderneming weer verder ontwikkelen.
Nadelen van crowdfunding
Crowdfunding kent ook risico’s en is niet altijd succesvol. Als het project de financieringsdoelstelling niet haalt, dan krijgen de investeerders hun geld terug. En bent u weer terug bij af. Daarnaast kan een crowdfundingplatform uw aanvraag afwijzen, als zij denken dat het niet voldoende investeerders trekt.
Een crowdfundingcampagne opzetten kost veel tijd. Een goede voorbereiding en een aantrekkelijk plan zijn belangrijk voor het slagen van uw campagne.
Tenslotte kunt u een BKR-registratie krijgen als u geld leent via crowdfunding. Leent u via een andere kredietverstrekker, dan wordt uw zakelijke krediet geregistreerd waarvoor u hoofdelijk verantwoordelijk bent.
Crowdfundingplatforms
Een crowdfundingplatform is de schakel tussen ondernemers en investeerders. Zij controleren uw identiteit en regelen de betalingen. Ook screenen ze uw project en koppelen hier een risico-indicatie aan. De financiële toezichthouders AFM (Autoriteit Financiële Markten) en DNB (De Nederlandsche Bank) houden toezicht op de crowdfundingplatforms.
Waar moet u op letten bij het kiezen van een platform?
Online vindt u heel veel platforms waar u een crowdfunding kunt opzetten voor uw onderneming. De keuze voor welk platform is afhankelijk van uw project. Er zijn branche-specifieke platforms en platforms gericht op duurzame projecten, maar ook platforms voor kleine bedrijven of startende ondernemers. Zoek dus online welk platform het beste bij uw bedrijf en uw project past.
Crowdfunding investeerderstoets
Niet iedereen mag zo maar via crowdfunding een bedrag in uw onderneming investeren. Investeert iemand meer dan € 500 in uw project? Dan moet het crowdfundingplatform een investeerderstoets bij diegene afnemen. De investeerderstoets heeft twee doelen: vaststellen of crowdfunding past bij de consument en de consument wijzen op de risico’s van crowdfunding. Zodat de consument een verantwoorde investeringsbeslissing kan nemen. Dit maakt crowdfunding voor grote bedragen minder interessant.
Crowdfunding en de inkomstenbelasting
Als u als IB-ondernemer geld verkrijgt uit crowdfunding, dan rekent u deze gelden tot uw winst zodra vaststaat dat u deze gelden niet meer hoeft terug te betalen. Zolang dit nog niet zeker is, geeft u tegenover de ontvangst van het geld een schuld aan de donateur op.
Crowdfunding voor uw bedrijfspand
U kunt crowdfunding ook gebruiken voor de financiering van uw bedrijfspand. Dit kan voor de volledige financiering. Dit kan interessant zijn als u bijvoorbeeld niet in aanmerking komt voor een Bedrijfshypotheek.
Alternatieven voor een zakelijke financiering
Een financiering via crowdfunding heeft voor- en nadelen, en past niet bij iedere ondernemer. Bekijk de andere mogelijkheden voor uw zakelijke financiering van een bedrijfspand. Of maak vrijblijvend een afspraak met een Zelfstandig Adviseur bij u in de buurt.
Meer lezen
Bedrijfshypotheek van RegioBank