Crowdfunding voor bedrijven


Zoek je een zakelijke financiering? Als onze Bedrijfshypotheek of Rekening-courant Krediet niet bij je passen, kun je denken aan crowdfunding voor je bedrijf als alternatieve financiering. Er worden steeds vaker crowdfunding campagnes opgezet. Door startende ondernemers, maar ook door bestaande bedrijven. Hoe pak je zo’n campagne aan en wat zijn de voor- en nadelen?

Wat is crowdfunding?

Met crowdfunding krijgt je bedrijf een financiering via ‘de crowd’. Het publiek dus. Meerdere mensen leggen vaak een relatief klein bedrag in. Deze bedragen vormen samen de financiering van jouw project. Aan jou als ondernemer zitten bij crowdfunding geen voorwaarden. Crowdfunding is voor startende ondernemers of kleine bedrijven, maar ook voor gevestigde ondernemers.

Hoe werkt crowdfunding?

Bij crowdfunding financier je jouw project via het publiek. Je verzamelt geld bij investeerders tot je het gewenste bedrag hebt bereikt. Je maakt hierbij gebruik van een crowdfundingplatform en voert campagne om aandacht te krijgen voor je crowdfunding. Meestal spreek je met de investeerders een tegenprestatie af.

Soorten crowdfunding

Er zijn verschillende soorten crowdfunding. Kies de optie die het beste bij jou past:

Investeringen

Je vraagt om een investering in je dienst, product of bedrijf. Deze investering moet je terugbetalen. Ook betaal je vaak rente over die investering.

Donaties

Een donatie is een gift, meestal zonder tegenprestatie. Maar je kan ook afspreken dat iedereen die een donatie doet bijvoorbeeld een product krijgt.

Voorverkoop

Als je een nieuw product of dienst ontwikkelt, kun je deze alvast verkopen voordat je dit levert.

Aandelen

Als tegenprestatie krijgt een investeerder een aandeel in je bedrijf. De vergoeding die de investeerder krijgt, is afhankelijk van je bedrijfsresultaat.

Is crowdfunding iets voor je bedrijf?

Niet bij iedere onderneming of ieder project past crowdfunding. In sommige gevallen is een zakelijke financiering via de bank aantrekkelijker.

Crowdfunding past bij je als je...

  • een duidelijk plan hebt waarvoor je de financiering gaat gebruiken
  • een groot netwerk hebt waar je jouw plannen kunt presenteren
  • en een aantrekkelijke tegenprestatie kunt bieden.

Voor- en nadelen van crowdfunding

Past crowdfunding bij je? Bekijk ook de voor- en nadelen om te bepalen of het een passende mogelijkheid voor je is.

Voordelen van crowdfunding

Wat vindt het publiek van je plannen? Als je een crowdfundingcampagne opzet, zie je hoeveel investeerders er op je idee afkomen. Dan krijg je ook gevoel of je plannen een kans van slagen hebben. Zijn er veel investeerders geïnteresseerd, dan kun je verwachten dat je product of dienst ook gewild is.

Een ander voordeel van crowdfunding is ongevraagde feedback. Investeerders houden waarschijnlijk je onderneming in de gaten en zullen je van feedback voorzien. Met deze feedback kun je jouw onderneming weer verder ontwikkelen.

Nadelen van crowdfunding

Crowdfunding kent ook risico’s en is niet altijd succesvol. Als het project de financieringsdoelstelling niet haalt, dan krijgen de investeerders hun geld terug. En ben je weer terug bij af. Daarnaast kan een crowdfundingplatform je aanvraag afwijzen, als zij denken dat het niet voldoende investeerders trekt.

Een crowdfundingcampagne opzetten kost veel tijd. Een goede voorbereiding en een aantrekkelijk plan zijn belangrijk voor het slagen van je campagne.

Tenslotte kun je een BKR-registratie krijgen als je geld leent via crowdfunding. Leen je via een andere kredietverstrekker, dan wordt je zakelijke krediet geregistreerd waarvoor je hoofdelijk verantwoordelijk bent.

Crowdfundingplatforms

Een crowdfundingplatform is de schakel tussen ondernemers en investeerders. Zij controleren je identiteit en regelen de betalingen. Ook screenen ze je project en koppelen hier een risico-indicatie aan. De financiële toezichthouders AFM (Autoriteit Financiële Markten) en DNB (De Nederlandsche Bank) houden toezicht op de crowdfundingplatforms.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een platform?

Online vind je heel veel platforms waar je een crowdfunding kunt opzetten voor je onderneming. De keuze voor welk platform is afhankelijk van je project. Er zijn branche-specifieke platforms en platforms gericht op duurzame projecten, maar ook platforms voor kleine bedrijven of startende ondernemers. Zoek dus online welk platform het beste bij je bedrijf en je project past.

Crowdfunding investeerderstoets

Niet iedereen mag zo maar via crowdfunding een bedrag in je onderneming investeren. Het crowdfundingplatform moet een investeerderstoets bij 'een niet-ervaren belegger' afnemen. De investeerderstoets heeft 2 doelen: vaststellen of crowdfunding past bij de consument en de consument wijzen op de risico’s van crowdfunding. Zo kan de consument een verantwoorde investeringsbeslissing nemen. Dit maakt crowdfunding voor grote bedragen minder interessant.

Crowdfunding en de inkomstenbelasting

Als je als IB-ondernemer geld verkrijgt uit crowdfunding, dan reken je deze gelden tot je winst zodra vaststaat dat je deze gelden niet meer hoeft terug te betalen. Zolang dit nog niet zeker is, geef je tegenover de ontvangst van het geld een schuld aan de donateur op.

Crowdfunding voor je bedrijfspand

Je kunt crowdfunding ook gebruiken voor de financiering van je bedrijfspand. Dit kan voor de volledige financiering. Dit kan interessant zijn als je bijvoorbeeld niet in aanmerking komt voor een Bedrijfshypotheek.

Alternatieven voor een zakelijke financiering

Een financiering via crowdfunding heeft voor- en nadelen, en past niet bij iedere ondernemer. Bekijk de andere mogelijkheden voor je zakelijke financiering van een bedrijfspand. Of maak vrijblijvend een afspraak met een zelfstandig adviseur bij jou in de buurt.

Afspraak maken

Meer lezen

Bedrijfshypotheek van RegioBank

Rekening-courant Krediet: ons zakelijk krediet

Overzicht zakelijke financieringsmogelijkheden