Bedrijfspand huren


Het huren van een bedrijfspand biedt de mogelijkheid om de stap te maken van bijvoorbeeld thuis werken, naar werken in een mooie bedrijfsruimte. Lees hier alles over de mogelijke kosten, de huurovereenkomst en andere zaken waar je op moet of kunt letten. 

Een bedrijfspand huren: de voor- en nadelen 

Voor veel ondernemers is het huren van een bedrijfspand een goede oplossing om hun onderneming uit te breiden. Echter brengt huren ook nadelen met zich mee. 

    Een bedrijfspand huren: de voordelen 

    Als je net begonnen bent met ondernemen kan het voordelen hebben om een ruimte te huren. Je blijft flexibel en hoeft geen grote investering te doen, waardoor je meer vermogen overhoudt voor je onderneming.

    Een bedrijfspand huren: de nadelen 

    Op de lange termijn kan huren duur worden, omdat de huurprijs meestal jaarlijks oploopt. Daarnaast behaal je geen voordeel uit eventuele waardestijgingen van het pand. Ook kun je het pand niet zomaar verbouwen.

    De huurovereenkomst voor een bedrijfsruimte

    Als je een geschikte bedrijfsruimte gevonden hebt, is het belangrijk om te checken of de huurovereenkomst ook in orde is. Zo kom je later niet voor verrassingen te staan. De belangrijkste elementen die in de huurovereenkomst moeten staan zijn:

    • Een duidelijke omschrijving van de locatie en het soort bedrijfsruimte
    • De oppervlakte van de ruimte in m2
    • De netto huurprijs en de betaaltermijn
    • Het bestemmingsplan van het pand en vereiste vergunningen om de betreffende bedrijfsactiviteiten uit te mogen voeren
    • De looptijd van de huur en opzegtermijn
    • Mogelijkheden van de verlenging van de huur of optie tot koop na afloop van de huurtermijn

    Check het bestemmingplan

    Een belangrijk element in bovenstaand rijtje is het bestemmingsplan. Onderteken nooit het huurcontract voordat je het bestemmingsplan van het bedrijfspand hebt ingezien. Check of de bedrijfsvoering van je onderneming overeenkomt met waar het pand voor bedoeld is. Ook is het verstandig om bij de gemeente navraag te doen naar de toekomstige plannen van het pand of van de omgeving. Dit kan ook effect hebben op de bedrijfsvoering van je onderneming.

    Afspraken over bijkomende kosten

    Daarnaast maak je met de verhuurder ook afspraken over bijkomende kosten en onderhoud. Deze afspraken moeten ook in de huurovereenkomst terugkomen:

    • Groot en klein onderhoud van het bedrijfspand
    • Onderverhuur
    • Kosten voor gas, water en elektra
    • Gemeentelijke belastingen
    • Eventuele servicekosten

    De kosten van een bedrijfspand huren  

    De huurprijzen van bedrijfspanden verschillen per locatie. Vergelijk vooraf de huurprijzen van verschillende bedrijfspanden. Houd er rekening mee dat je aanvullende kosten ook in je prijsvergelijking meeneemt. Afhankelijk van het type bedrijfspand dat je huurt, worden de huurprijzen inclusief services of juist kaal per m2 in advertenties vermeld. Check dus altijd of je geen kosten over het hoofd ziet.

    Bankgarantie voor de huur van een bedrijfspand

    Een verhuurder kan vragen om een bankgarantie. Waarbij de bank garant staat voor een bepaald bedrag. Zo krijgt de verhuurder de zekerheid dat je jouw (financiële) verplichtingen nakomt als je het pand niet oplevert in de originele staat of als je de huur niet betaalt. Aan deze bankgarantie zijn kosten verbonden.

    Meer lezen over de bankgarantie

    Belasting betalen over de huur van een bedrijfsruimte 

    Huur je een bedrijfsruimte? Dan kun je bepaalde kosten die je voor de bedrijfsruimte maakt, aftrekken van de opbrengsten van je onderneming. Tot deze kosten behoren onder andere:

    • De huur
    • De energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en dergelijke
    • De inrichtingskosten, zoals vloerbedekking, behang, bureau(s) en kastruimte (over deze kosten moet je mogelijk afschrijven)

    Wel of geen btw?

    De huur van een bedrijfsruimte is in principe vrijgesteld van omzetbelasting (btw). Voor de verhuurder pakt deze vrijstelling soms nadelig uit, omdat hij dan ook de btw op de door hem betaalde onderhoudskosten niet kan terugkrijgen van de Belastingdienst. Samen met de verhuurder kun je daarom bepalen om de huur toch te belasten met btw. Val je als ondernemer en huurder onder de btw, dan heeft dit voor jou geen nadeel. Je kunt tenslotte de btw op de huur op jouw beurt ook weer terugvragen van de Belastingdienst.

    Heb je een omzet van €20.000 per jaar of minder en maak je gebruik van de Kleineondernemersregeling (KOR)? Dan is de btw voor jou niet aftrekbaar en is het voor jou verstandiger om de huur onbelast te laten. De in rekening gebrachte btw is dan voor jou namelijk niet aftrekbaar. Ga dan in overleg met je huurder of je zonder btw kunt huren.

    Meer informatie en alle voorwaarden vind je op de website van de Belastingdienst.

    Het huurcontract van een bedrijfspand overnemen 

    Wil je een huurcontract van een andere ondernemer overnemen? Dan is het belangrijk om te weten om wat voor soort bedrijfspand het gaat.

    Wil je het huurcontract van een winkel, horecazaak of ambachtsbedrijf overnemen dat voor publiek toegankelijk is? Dan gaat het om een middenstandbedrijfsruimte. Het overnemen van zo'n soort bedrijfspand heet ‘indeplaatsstelling’ en is in de wet geregeld. Een indeplaatsstelling houdt in dat een huurder zijn onderneming mag verkopen en de verhuurder kan dwingen om de nieuwe eigenaar van het bedrijf als huurder in het pand te accepteren op dezelfde voorwaarden.

    Voor alle overige bedrijfsruimten moet de verhuurder wel instemmen met de contractovername voordat je de ruimte mag huren. Dit kan ook stilzwijgend gebeuren. Het is aan de verhuurder om de contractovername wel of niet goed te keuren. Als de verhuurder de contractovername afkeurt, moet hij deze keuze wel onderbouwen met argumenten.

    Bedrijfspand huren of kopen?

    Twijfel je nog of je een bedrijfspand wilt huren of toch liever wilt kopen? Dan is het verstandig om eerst een financieel plan te maken voor de komende jaren. Zo krijg je een beter inzicht in je financiële situatie en kun je bepalen of huren op kopen verstandiger is. We hebben een aantal voor- en nadelen van het kopen van een bedrijfspand voor je op een rijtje gezet.

    Bekijk de voor- en nadelen van kopen en huren

    Download de gratis whitepaper

    Een bedrijfspand huren of kopen? Kijk niet alleen naar de cijfers, maar sta ook stil bij je gevoel! Deze whitepaper helpt je bij die emotionele overwegingen.

    Nu downloaden
    Of lees meer over de whitepaper

    Meer weten over het afsluiten van een hypotheek op een bedrijfspand?

    Wil je meer informatie over een bedrijfshypotheek? Of wil je meer weten over de mogelijkheden in je specifieke situatie? Neem dan contact op met een van onze adviseurs.

    Maak vrijblijvend een afspraak

    Meer over bedrijfshuisvesting

    Bedrijfspand huren of kopen: de voor- en nadelen

    Bedrijfspand financiering

    Hypotheek voor een bedrijfspand

    Bedrijfshuisvesting: alles op een rij