Bedrijfspand huren
Het huren van een bedrijfspand biedt de mogelijkheid om de stap te maken van bijvoorbeeld thuis werken, naar werken in een mooie bedrijfsruimte. Lees hier alles over de mogelijke kosten, de huurovereenkomst en andere zaken waar u op moet of kunt letten.
Een bedrijfspand huren: de voor- en nadelen
Voor veel ondernemers is het huren van een bedrijfspand een goede oplossing om hun onderneming uit te breiden. Echter brengt huren ook nadelen met zich mee.
Een bedrijfspand huren: de voordelen
Als u net begonnen bent met ondernemen kan het voordelen hebben om een ruimte te huren. U blijft flexibel en hoeft geen grote investering te doen, waardoor u meer vermogen overhoudt voor uw onderneming.
Een bedrijfspand huren: de nadelen
Op de lange termijn kan huren duur worden, omdat de huurprijs meestal jaarlijks oploopt. Daarnaast behaalt u geen voordeel uit eventuele waardestijgingen van het pand. Ook kunt u het niet zomaar verbouwen.
De huurovereenkomst voor een bedrijfsruimte
Als u een geschikte bedrijfsruimte gevonden heeft, is het belangrijk om te checken of de huurovereenkomst ook in orde is. Zo komt u later niet voor verrassingen te staan. De belangrijkste elementen die in de huurovereenkomst moeten staan zijn:
- Een duidelijke omschrijving van de locatie en het soort bedrijfsruimte
- De oppervlakte van de ruimte in m2
- De netto huurprijs en de betaaltermijn
- Het bestemmingsplan van het pand en vereiste vergunningen om de betreffende bedrijfsactiviteiten uit te mogen voeren
- De looptijd van de huur en opzegtermijn
- Mogelijkheden van de verlenging van de huur of optie tot koop na afloop van de huurtermijn
Check het bestemmingplan
Een belangrijk element in bovenstaand rijtje is het bestemmingsplan. Onderteken nooit het huurcontract voordat u het bestemmingsplan van het bedrijfspand heeft ingezien. Check of de bedrijfsvoering van uw onderneming overeenkomt met waar het pand voor bedoeld is. Ook is het verstandig om bij de gemeente navraag te doen naar de toekomstige plannen van het pand of van de omgeving. Dit kan ook effect hebben op de bedrijfsvoering van uw onderneming.
Afspraken over bijkomende kosten
Daarnaast maakt u met de verhuurder ook afspraken over bijkomende kosten en onderhoud. Deze afspraken moeten ook in de huurovereenkomst terugkomen:
- Groot en klein onderhoud van het bedrijfspand
- Onderverhuur
- Kosten voor gas, water en elektra
- Gemeentelijke belastingen
- Eventuele servicekosten
De kosten van een bedrijfspand huren
De huurprijzen van bedrijfspanden verschillen per locatie. Vergelijk vooraf de huurprijzen van verschillende bedrijfspanden. Houd er rekening mee dat u aanvullende kosten ook in uw prijsvergelijking meeneemt. Afhankelijk van het type bedrijfspand dat u huurt, worden de huurprijzen inclusief services of juist kaal per m2 in advertenties vermeldt. Check dus altijd of u geen kosten over het hoofd ziet.
Belasting betalen over de huur van een bedrijfsruimte
Huurt u een bedrijfsruimte? Dan kunt u bepaalde kosten die u voor de bedrijfsruimte maakt, aftrekken van de opbrengsten van uw onderneming. Tot deze kosten behoren onder andere:
- De huur
- De energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en dergelijke
- De inrichtingskosten, zoals vloerbedekking, behang, bureau(s) en kastruimte (over deze kosten moet u mogelijk afschrijven)
Wel of geen btw?
De huur van bedrijfsruimte is in principe vrijgesteld van omzetbelasting (btw). Voor de verhuurder pakt deze vrijstelling soms nadelig uit, omdat hij dan ook de btw op de door hem betaalde onderhoudskosten niet kan terugkrijgen van de Belastingdienst. Samen met de verhuurder kunt u daarom bepalen om de huur toch te belasten met btw. Valt u als ondernemer en huurder onder de btw, dan heeft dit voor u geen nadeel. U kunt tenslotte de btw op de huur op uw beurt ook weer terugvragen van de Belastingdienst.
Heeft u een omzet van €20.000 per jaar of minder en maakt u gebruik van de Kleineondernemersregeling (KOR)? Dan is de btw voor u niet aftrekbaar en is het voor u verstandiger om de huur onbelast te laten. De in rekening gebrachte btw is dan voor u namelijk niet aftrekbaar. Ga dan in overleg met uw huurder of u zonder btw kunt huren.
Meer informatie en alle voorwaarden vindt u op de website van de Belastingdienst.
Het huurcontract van een bedrijfspand overnemen
Wilt u een huurcontract van een andere ondernemer overnemen? Dan is het belangrijk om te weten om wat voor soort bedrijfspand het gaat.
Wilt u het huurcontract van een winkel, horecazaak of ambachtsbedrijf overnemen dat voor publiek toegankelijk is? Dan gaat het om een middenstandbedrijfsruimte. Het overnemen van zo'n soort bedrijfspand heet ‘indeplaatsstelling’ en is in de wet geregeld. Een indeplaatsstelling houdt in dat een huurder zijn onderneming mag verkopen en de verhuurder kan dwingen om de nieuwe eigenaar van het bedrijf als huurder in het pand te accepteren op dezelfde voorwaarden.
Voor alle overige bedrijfsruimten moet de verhuurder wel instemmen met de contractovername voordat u de ruimte mag huren. Dit kan ook stilzwijgend gebeuren. Het is aan de verhuurder om de contractovername wel of niet goed te keuren. Als de verhuurder de contractovername afkeurt, moet hij deze keuze wel onderbouwen met argumenten.
Bedrijfspand huren of kopen?
Twijfelt u nog of u een bedrijfspand wilt huren of toch liever wilt kopen? Dan is het verstandig om eerst een financieel plan te maken voor de komende jaren. Zo krijgt u een beter inzicht in uw financiële situatie en kunt u bepalen of huren op kopen verstandiger is. We hebben een aantal voor- en nadelen van het kopen van een bedrijfspand voor u op een rijtje gezet.
Bekijk de voor- en nadelen van kopen en huren
Meer weten over het afsluiten van een hypotheek op een bedrijfspand?
Wilt u meer informatie over een bedrijfshypotheek? Of wilt u meer weten over de mogelijkheden in uw specifieke situatie? Neem dan contact op met een van onze adviseurs.
Maak vrijblijvend een afspraak
Meer over bedrijfshuisvesting
Bedrijfspand huren of kopen: de voor- en nadelen