Tips om een goede start te maken met uw eigen bedrijf

Beginnen als zzp’er? Of een eigen bedrijf starten zoals een webwinkel? Er komt veel op u af, als u begint met ondernemen. Met deze 7 tips bent u goed voorbereid wanneer u start met uw eigen bedrijf.

1. Bedenk wat een realistisch budget is

Als startende onderneming is uw budget waarschijnlijk niet oneindig. Bereken welk budget u nodig heeft als u een eigen bedrijf start of begint als zzp’er. Het hangt van het soort onderneming af welke budget u minimaal nodig heeft. Een startend klusbedrijf heeft een bestelbusje nodig, terwijl een grafisch designer kiest voor een snelle pc met de juiste designprogramma’s. Een financieel plan opstellen kan u helpen bij het bepalen van het juiste budget. Met een financieel plan onderbouwt u uw bedrijfsidee met cijfers. Wees ook kritisch waar u het geld aan uitgeeft. Het kan aantrekkelijk lijken om uw laatste budget te investeren in advertentiekosten, maar het is ook belangrijk dat u een buffer heeft voor een slechte periode.

2. Reken met de juiste kosten en opbrengsten

Welke prijs gaat u rekenen voor het product of de dienst? Het is belangrijk dat u weet wat uw kosten zijn ten opzichte van de opbrengsten. Bereken vooraf de kostprijs: hoeveel kost het om te kunnen leveren? Houd ook rekening met onkosten zoals verzekeringen, administratiekosten en acquisitiekosten. Daarnaast wilt u zelf ook iets aan uw product of dienst verdienen. Neem dit ook mee in uw uiteindelijke prijs. Als u uw prijs heeft bepaald, onderzoek dan of dit een marktconform uurtarief of marktconforme productprijs is. Kijk wat andere, vergelijkbare ondernemers vragen om te weten te komen of u niet teveel of te weinig vraagt.

3. Vind creatieve manieren om uw bedrijf te promoten

Nadat u bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, kunt u alvast aan zoveel mogelijk mensen laten weten dat u ondernemer bent. Dit zorgt voor de eerste naamsbekendheid. Want met een goed bedrijfsidee en een pakkende bedrijfsnaam bent u er nog niet. Uw toekomstige klanten moeten u kunnen vinden. Ga op zoek naar een creatieve manier waarop u uw bedrijf promoot. Als uw promotieactie in de smaak valt, kennen meteen veel mensen uw nieuwe onderneming. En zij kunnen uw toekomstige klanten worden. 

4. Maak gebruik van social media

Tegenwoordig gebruiken veel mensen social media zoals Instagram, Facebook, LinkedIn en Twitter. Daarom is het belangrijk dat uw startende bedrijf zichtbaar is op deze platforms, als uw potentiële klanten daar actief zijn. Als u kiest voor een of meerdere social media platforms, post dan regelmatig en houd ook de statistieken van uw posts in de gaten. Leer welke berichten het goed doen en welke niet.

Ook als zzp’er zijn deze platforms interessant. Deel hierop uw diensten of uw kennis. Bij Instagram, Facebook en LinkedIn is het belangrijk dat u kiest voor een bedrijfsaccount. Met een bedrijfsaccount heeft u veel meer inzicht in de statistieken. Zo ziet u bijvoorbeeld bij Instagram wie uw doelgroep is, wanneer zij actief zijn en welke posts ze het meest interessant vinden. Deze informatie is erg waardevol en hiermee kunt u het bereik van uw Instagramaccount nog groter maken.

5. Gebruik uw netwerk

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kunt u op verschillende manieren doen. Hiermee vergroot u uw zichtbaarheid en wordt u opgemerkt. Op social media kanalen, zoals LinkedIn, kunt u in contact komen met potentiële opdrachtgevers en klanten. Ondernemers die actief zijn in uw branche of buurt ontmoet u op flexwerkplekken, netwerkbijeenkomsten, businessclubs, congressen en seminars.

Vergeet niet dat uw eigen Zelfstandig Adviseur ondernemer is met een groot netwerk. Vraag hem of haar naar contacten bij u in de buurt. 

6. Investeer in een goede werkruimte

Het hebben van een goede werkruimte is essentieel. En ook waar deze werkruimte is. Kies voor een plek die goed bij uw bedrijf past. Heeft u groeiambities? Dan is het fijn dat de ruimte waar u gaat werken, die mogelijkheden biedt. Ook kan het nuttig zijn dat u werkt in de buurt van uw klanten en leveranciers.

U kunt uw onderneming vanuit huis starten. Of als zzp’er uw diensten vanuit huis aanbieden. U krijgt dan te maken met thuiswerken. Hiervoor heeft u enige discipline nodig. Het is verstandig dat u thuis werk en privé gescheiden houdt zodat u na uw werk goed tot rust kunt komen. Vanuit huis werken heeft uiteraard ook voordelen. Er zijn geen vaste kantoortijden en u kunt iedere middag een lunchwandeling maken.

Een eigen werkruimte buitenshuis kan ook z’n voordelen hebben. Misschien kunt u uw activiteiten niet vanuit huis doen of heeft u behoefte aan een werkplek buiten uw privéomgeving zodat u bijvoorbeeld makkelijker klanten kunt ontvangen of uw voorraad kunt opslaan. Een ruimte huren behoort tot de mogelijkheden. Maar u kunt ook een werkplek kopen.

Lees meer over hoe u een bedrijfspand financiert

Ontdek de voor- en nadelen van huren en kopen

7. Breng al uw zakelijke producten onder bij één bank

Met een zakelijke rekening houdt u uw geldstromen gescheiden zodat uw administratie een stuk overzichtelijker is. Ook staat een zakelijk rekeningnummer professioneler dan een rekeningnummer van een privérekening. Naast betaalproducten kunt u bij RegioBank ook andere zakelijke producten afsluiten zoals sparen (voor uw pensioen) of lenen. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met een Zelfstandig Adviseur bij u in de buurt. Als u advies inwint bij uw adviseur kan het zijn dat hij of zij advieskosten in rekening brengt. Uw adviseur vertelt u hier meer over als dit zo is.

Onze producten en diensten voor kleinzakelijke ondernemers

Betalen: zakelijke betaalrekening, creditcard, korting op een betaalautomaat, uw boekhoudpakket koppelen

Lenen: bedrijfshypotheek, zakelijk krediet op maat

Sparen en pensioen: zakelijke spaarrekening, aanvullend pensioen rekening

Maak vrijblijvend een afspraak

Meer lezen

Marketingplan maken

Een ondernemingsplan schrijven

Belangrijke stappen bij het starten van uw bedrijf