Bedrijfspand kopen
Als je onderneming groeit, groeit vaak ook de behoefte aan een eigen bedrijfsruimte. Misschien huur je al een bedrijfsruimte, maar voldoet dit niet meer aan je eisen. Een bedrijfspand kopen kan dan uitkomst bieden. Lees hier alles over de financiering, de koopovereenkomst en andere zaken waar je op moet letten als je overweegt om een bedrijfsruimte te kopen.
Het kopen van een bedrijfsruimte: waar begin je?
Het kopen van een bedrijfspand is een grote investering. Daarom is het belangrijk om je wensen, behoeften en financiën eerst op papier te zetten voordat je op zoek gaat naar een bedrijfspand. Bedenk bijvoorbeeld wat je plannen zijn met het pand, op de korte en lange termijn. Bedenk vervolgens hoeveel fysieke bedrijfsruimte je zoekt en wat je wensen zijn voor de locatie, bereikbaarheid en soort bedrijfspand. Wil je een bedrijfspand voor alleen je eigen onderneming of wil je onderdeel zijn van een bedrijfsverzamelgebouw waar meerdere ondernemers werken? Bereken daarna hoeveel financiële ruimte je nodig hebt.
Download de gratis whitepaper
Een bedrijfspand huren of kopen? Kijk niet alleen naar de cijfers, maar sta ook stil bij je gevoel! Deze whitepaper helpt je bij die emotionele overwegingen.
Checklist voor de aankoop van een bedrijfspand
Als je jouw wensen en financiële situatie in kaart hebt gebracht, kun je op zoek gaan naar een bedrijfspand dat hieraan voldoet. Heb je een pand op het oog? Dan is het belangrijk om, naast het kostenplaatje, ook een aantal andere zaken te checken. We zetten er een aantal voor je op een rij.
Het bestemmingsplan
Vraag altijd het bestemmingsplan van het bedrijfspand op en check of je het pand mag gebruiken voor je plannen. Kijk daarbij niet alleen naar de huidige bestemming, maar ook naar de plannen op lange termijn. Je kunt deze informatie bij de gemeente opvragen.
Kadastergegevens
Vraag de gegevens van het bedrijfspand op uit het kadaster. Hier staan belangrijke gegevens over het pand in zoals de koopsom, het jaar waarin het pand door de huidige eigenaar is aangekocht en de oppervlakte van het pand.
Staat van het onderhoud
Als je een bedrijfspand koopt, ben je zelf verantwoordelijk voor het klein en groot onderhoud van het pand. Het is daarom verstandig om een bouwkundig expert te laten kijken naar de staat van het pand en het onderhoud. Zo weet je wat er eventueel nog gedaan moet worden als je het pand koopt. Mogelijk kun je meteen het pand verduurzamen als je het pand wilt verbeteren.
Vergunningen
Ben je van plan een horecazaak te openen in je bedrijfspand of produceer je bedrijf afvalstoffen? Dan heb je een vergunning nodig. Maar dit kan ook in andere gevallen zo zijn. Check welke bedrijfsvergunning je nodig hebt en wat je daarvoor moet regelen.
Bodemonderzoek
Naast het pand zelf, is het handig om de bodem waar het pand op staat, te laten checken. Dit kun je doen door een bodemonderzoek uit te laten voeren. Tijdens zo’n onderzoek kijkt een expert of er asbest of andere vervuilende stoffen in de bodem aanwezig zijn. Je kunt dit ook in de koopovereenkomst laten opnemen als ontbindende voorwaarde. Je kunt dan van de koop afzien als er bodemverontreiniging is.
Een hypotheek voor de bedrijfsruimte afsluiten
Voor het kopen van een bedrijfspand krijg je mogelijk te maken met een zakelijke hypotheek. Om in aanmerking te komen voor zo’n bedrijfshypotheek moet je aan een aantal voorwaarden voldoen, zoals:
- Je kunt de definitieve jaarcijfers van de afgelopen 2 jaar van je onderneming aanleveren
- Je bedrijf staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en is gevestigd in Nederland
- Je kunt naast je bestaande vaste kosten, de rente en aflossing van de bedrijfshypotheek betalen
Afhankelijk van wat je nodig heeft voor de financiering van het bedrijfspand, kun je bij RegioBank een Bedrijfshypotheek afsluiten tussen de € 50.000 en € 2 miljoen voor een looptijd van maximaal 20 jaar. RegioBank financiert standaard tot 80% van de marktwaarde van het pand. In sommige gevallen kan dit ook tot 90% van de marktwaarde als je voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
- Je koopt, bouwt of verbouwt een pand met energielabel C of beter
- Je investeert in een pand om het te verduurzamen naar energielabel C of beter
- Je hebt een woonhuishypotheek of Bedrijfshypotheek van RegioBank
- Je hebt minimaal 5 jaar een zakelijke betaalrekening bij ons
Alles over de Bedrijfshypotheek
Ontdek of onze Bedrijfshypotheek interessant is voor jou
Lees meer over de rente en andere kosten van onze Bedrijfshypotheek
Lees meer over andere mogelijkheden om je bedrijfspand te financieren
Overdrachtsbelasting en andere kosten van een bedrijfspand
Naast de koopsom komen er nog andere kosten, ofwel aankoopkosten, kijken bij het kopen van een bedrijfspand. Denk bijvoorbeeld aan overdrachtsbelasting of btw en eventuele makelaarskosten.
Overdrachtsbelasting en btw
Als je een bedrijfspand koopt, betaal je in principe overdrachtsbelasting over de waarde van het pand. Je betaalt geen overdrachtsbelasting maar btw als je een nieuw pand koopt of een pand dat minder dan 2 jaar geleden in gebruik is genomen. Je hoeft geen btw over de aankoop te betalen als het pand al langer dan 2 jaar geleden in gebruik is genomen, maar dan betaal je dus wel overdrachtsbelasting.
Bemiddelingskosten
Voor het regelen van je Bedrijfshypotheek betaal je bemiddelingskosten. Je adviseur vertelt je vooraf welke kosten er voor de bemiddeling in rekening gebracht zullen worden.
Makelaarskosten
Heb je een makelaar voor de aankoop van het bedrijfspand ingeschakeld? Dan moet je makelaarskosten betalen. De bedrijfsmakelaar rekent meestal een bepaald percentage van de koopsom (courtage). Houd rekening met een gemiddelde courtage van 1,5% van de koopsom.
Notariskosten
Voor het opstellen van de notariële akte en eventueel een koopovereenkomst betaal je voor de aktekosten en het uurtarief van de notaris.
Bodemonderzoekskosten
Laat je bodemonderzoek verrichten? Dan moet je de expert die dit bodemonderzoek uitvoert natuurlijk ook betalen.
De koopovereenkomst voor het bedrijfspand
Ga je over tot de aankoop van een bedrijfspand? Lees de koopovereenkomst dan goed door. Let goed op of naast de omschrijving van het pand, de volgende punten ook genoemd worden.
Wel of geen btw?
Zoals al eerder genoemd, moet je btw betalen als het pand dat je gekocht hebt nieuw is, of minder dan 2 jaar geleden in gebruik is genomen. Als het pand langer in gebruik is, betaal je geen btw maar overdrachtsbelasting. Het is belangrijk om te checken of dit duidelijk in de koopovereenkomst staat. Daar is echter wel een uitzondering op.
Als het pand langer dan 2 jaar in gebruik is, kan de verkoper er toch voor kiezen om de verkoop te belasten met btw. Als hij destijds wél btw over de koop heeft betaald en het pand binnen 10 jaar doorverkoopt en daarbij geen btw rekent, moet hij de in aftrek gebrachte btw-voorbelasting namelijk (deels) terugbetalen. Als de verkoper ervoor kiest om de verkoop aan je wel te belasten met btw, hoeft hij geen voorbelasting terug te betalen. Je kunt dan vervolgens hetzelfde doen als je het pand binnen 10 jaar weer doorverkoopt. Zo levert deze regeling voor jou op de lange termijn geen nadeel op. Omdat het best ingewikkeld is om te bepalen of je hier voor- of nadeel van hebt, kun je het beste advies vragen van een belastingadviseur.
Erfpacht
Check of er sprake is van erfpacht. Als je een pand met erfpacht koopt, is de grond waarop het bedrijfspand staat, van een andere eigenaar. Vaak is dat de gemeente. Je betaalt dan jaarlijks een bedrag, de canon, voor de looptijd van de erfpacht. Deze is vaak lang, bijvoorbeeld 49 of 99 jaar. Je kunt de canon soms ook in 1 keer afkopen.
Eventuele ontbindende voorwaarden
Het kan ook verstandig zijn om samen met de verkoper afspraken te maken over ontbindende voorwaarden en deze op te nemen in de koopovereenkomst. Als jij of de verkoper niet aan een van deze voorwaarden voldoet, kunnen beide partijen nog van de koop af zien. Veelvoorkomende ontbindende voorwaarden zijn:
- Financieringsvoorbehoud: de koop gaat dan alleen door als de financiering rond is met de bank.
- Bestemmingsplan: de koop kan dan alleen doorgaan als de gemeente toestemming geeft voor je plannen met het pand.
- Bouwkundige keuringen of bodemonderzoek: de koop gaat dan alleen door als de bouwkundige keuring en de bodem van het terrein in orde zijn.
Een gekocht bedrijfspand verhuren
Als je een bedrijfspand koopt, kun je het pand gebruiken voor je eigen onderneming. Maar het kan ook financieel aantrekkelijk zijn om het gekochte pand te verhuren. Je mag het hele bedrijfspand echter niet zomaar verhuren aan iedereen. Bij de RegioBank Bedrijfshypotheek mag je, als je voldoet aan de voorwaarden, het gekochte pand tot 40% van de bruto vloeroppervlakte verhuren aan een andere ondernemer. Zo kun je extra inkomsten genereren uit de verhuur van je gekochte bedrijfspand en help je een andere ondernemer aan een bedrijfsruimte.
Je bedrijfspand verzekeren
Vergeet je verzekeringen niet als je een bedrijfspand koopt. Zo dekt een opstalverzekering, ofwel gebouwenverzekering, de schade aan je pand door bijvoorbeeld brand of inbraak.
RegioBank biedt zelf geen verzekeringen aan. Maar veel van onze zelfstandig adviseurs zijn gespecialiseerd in verzekeringen. Bij hen ben je dus aan het juiste adres voor je bedrijfsverzekeringen.
Meer weten over het afsluiten van een hypotheek bij het kopen van een bedrijfspand?
Wil je meer informatie over onze Bedrijfshypotheek of wat past in je specifieke situatie? Neem dan contact op met een van onze adviseurs.
Maak vrijblijvend een afspraak
Meer over bedrijfshuisvesting
Bedrijfspand kopen of huren: de voor- en nadelen