Klantonderzoek


Net als jij willen we graag weten met wie we zaken doen. Daarom doen we klantonderzoek en monitoren we transacties van klanten. Het kennen van onze klanten noemen we 'Know Your Customer' (KYC). 

Waarom klantonderzoek?

We checken regelmatig of je gegevens nog actueel zijn om de volgende 2 redenen:

  1. Hoe beter we je kennen, hoe beter we je kunnen helpen met onze producten en diensten. Deze proberen we zo goed mogelijk af te stemmen op jouw wensen en behoeften.
  2. Diverse Nederlandse en internationale wetten en regels verplichten ons om bepaalde informatie van onze klanten te controleren en vast te leggen. Op die manier dragen we bij aan een veilige samenleving door te voorkomen dat onze dienstverlening wordt misbruikt voor witwassen van criminele opbrengsten of het financieren van terrorisme.  
Icoon van een bel

Meld het als er iets wijzigt in je gegevens

Wijzigt er iets in je situatie? Meld dat dan altijd bij instanties zoals de Kamer van Koophandel en bij je adviseur.

Meestgestelde vragen over klantonderzoek

Wat merk jij als klant?

De overheid wil voorkomen dat financiële instellingen misbruikt worden voor het witwassen van crimineel geld en de financiering van terrorisme. Daarom identificeren wij al onze klanten, controleren we het gebruik van je rekening en houden we je klantdossier actueel. We kunnen je om aanvullende informatie vragen. Bijvoorbeeld over het gebruik van je rekening of waar geld vandaan komt.  

Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme

De Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) verplicht alle financiële instellingen in Nederland om (onder andere): 

  • Nieuwe en bestaande zakelijke klanten te onderzoeken.
  • Onderzoek te doen naar de organisatiestructuur en herkomst van vermogen van zakelijke klanten.
  • Ongebruikelijke transacties op rekeningen te melden.

    We identificeren alle klanten 

    Ben je eigenaar of bestuurder van een onderneming, vereniging of stichting? En wil je een zakelijk bankieren bij RegioBank? Dan moet je je legitimeren met je identiteitsbewijs. Wij controleren je identiteit en bedrijfsgegevens. Kan je je niet legitimeren? Dan kan je geen klant worden (of blijven) van RegioBank. Dit geldt ook als we twijfelen aan de juistheid of echtheid van je identiteitsbewijs. 

    Onderzoek naar de integriteit 

    We toetsen de integriteit van je bedrijf en de mensen die nauw bij je onderneming betrokken zijn, zoals bestuurders, gevolmachtigden en aandeelhouders. Daarom vragen we je om documenten op te sturen. Welke documenten we nodig hebben, hangt af van de rechtsvorm en de risico’s die we zien. 

    We toetsen dit aan de hand van de volgende risico’s: 

    • Geografisch risico: zijn er banden met (verhoogd) risico-landen?
    • Structuurrisico: is er bijvoorbeeld sprake van een complexe organisatiestructuur?
    • Sectorrisico: wat zijn de bedrijfsactiviteiten?
    • Product- en dienstrisico: wat is de klantrelatie? Welke producten en diensten worden afgenomen?
    • Transactierisico: zijn er ongebruikelijke transacties?

    Ongebruikelijke transacties melden we 

    Als we een ongebruikelijke transactie op een rekening zien, onderzoeken we de overboeking en melden we dat bij de Financial Intelligence Unit-Nederland. Dat doen we als we het vermoeden hebben dat er geld wordt witgewassen of terrorisme wordt gefinancierd. Hiermee helpen we de overheid om criminaliteit en terrorisme te voorkomen en te bestrijden.