Tip 8 van onze fraude-expert

Hoi mam! Ik heb een nieuw nummer, het  oude mag je weggooien. Zo begint je zoon een gesprek op WhatsApp, inderdaad vanaf een onbekend nieuw nummer. Al vrij snel daarna komt de vraag: “Ik heb betalingsproblemen. Kun jij mijn huur voorschieten?” Schiet je hem direct te hulp? De kans is groot dat er hier sprake is van hulpvraag - of WhatsAppfraude. Wat is het precies en hoe voorkom je het?

Zo herken je hulpvraag- of Whatsappfraude

1.     Een familielid of bekende heeft plotseling een onbekend nieuw nummer

Jou wordt gevraagd om het oude telefoonnummer te verwijderen. Vaak is dit via een WhatsAppbericht.

2.     Er wordt vrij snel gevraagd met spoed geld over te maken

Dit heeft deze persoon dringend nodig. Bijvoorbeeld omdat de huur niet betaald kan worden of omdat er anders geen boodschappen gedaan kunnen worden. Deze persoon heeft geld nodig omdat hij in de problemen zit of omdat de RegioBank app niet werkt.

3.     Wanneer je het nieuwe telefoonnummer belt wordt er niet opgenomen

Er volgt vaak een smoes waarom ze je niet te woord kunnen staan. De microfoon van de nieuwe telefoon is stuk of ze hebben daar nu geen tijd voor.

4.     De betaling of het betaalverzoek gaat naar een onbekende

De betaling gaat niet naar een verhuurder of officieel bedrijf, maar naar een onbekend persoon.

5.     Je wordt flink onder druk gezet

Je familielid of bekende zet je onder druk door over de negatieve gevolgen te vertellen, wanneer het geld niet snel wordt overgemaakt. Bijvoorbeeld dat hij dan zijn huis wordt uitgezet of dat hij dan geen boodschappen kan doen.

Hoe voorkom je dat je wordt opgelicht?

De belangrijkste tip: neem contact op met de bekende of het familielid op het oude, vertrouwde telefoonnummer dat je van diegene hebt. Krijg je niet meteen contact via dat nummer? Wacht dan rustig af en laat degene die je appt maar wachten. Hoe meer druk diegene ondertussen uitoefent om toch snel geld over te maken, hoe groter de kans dat je inderdaad met een oplichter te maken hebt.

Ook kan het handig zijn om afspraken te maken met familieleden en bekenden dat je elkaar nooit online vraagt om het lenen van geld, maar alleen telefonisch of in persoon.

Toch geld over gemaakt?

Heb je geld overgemaakt naar een ‘familielid’ of ‘bekende’ en twijfel je achteraf over zijn bedoelingen?

Bel ons dan meteen op 030 - 291 42 90. Onze medewerkers zullen er alles aan doen om je te helpen.

Tip: lees meer of bekijk een kort filmpje met informatie over hulpvraagfraude.

Gratis training 'herken de oplichter'

Heb je onze gratis, online training ‘Herken de oplichter’ al gespeeld? In deze training leer je op een interactieve manier onder andere hoe je phishingberichten herkent.

Meer over de verschillende fraudevormen en hoe je deze kunt herkennen